Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

SM-hiihtojen järjestäjät olivat valmiita koviin ratkaisuihin kisojen pelastamiseksi – talvi tuli viime hetkellä

Hiihdon SM-kisoihin Vöyrillä tehtiin kymppitonnien investoinnit keinolatuun, jotta viikonlopun kilpailut pystytään järjestämään. – Varmasti se vanha nyrkkisääntö 10 000 euroa per kilometri pitää meilläkin paikkansa, kilpailunjohtaja Mårten Lövdahl sanoo. Vöyrillä on 2,5 kilometrin keinolatu, jossa hiihdetään pariviestit, sprintit sekä 10 ja 15 kilometrin normaalimatkat. – Vöyrin kunta on hoitanut ladut, veden, sähkön ja kuljetuksen. Keinolumiladulla on ollut erittäin suuri kysyntä leudon alkutalven takia, sillä se on pääsylippujen myötä jo maksamassa itseään takaisin. Pääsylippuja on myyty noin 25 000 eurolla. SM-hiihtojen kokonaisbudjetti on noin 150 000 euroa. – Olemme yhteistyösopimusten myötä omillamme. Maksava yleisö määrittelee, jääkö tapahtumasta voittoa. Mutta ei tämä kultakaivos ole. Seutukunnan ponnistus Eteläisen Suomen suurimmissa kaupungeissa on kärvistelty lumettoman talven kourissa. Eri kaupungit ovat tehneet keinolumilatuja mustaan maahan. Viimeksi tammikuun puolivälissä Vantaalla Suomen cupin aikaan nousi puheenaiheeksi, mitä järkeä on tehdä kymppitonnien latuinvestoinnit, kun lämpöä on kahdeksan astetta ja taivaalta sataa vettä. – Urheilu yleensä on Vöyrillä suosittua. Hiihdossa meillä on Pohjanmaan ainoa Kansainvälisen hiihtoliiton FIS:n standardien mukainen latu, joten ladulle on suuri kysyntä niin kilpa- kuin harrastehiihtäjien keskuudessa. Voisi sanoa, että tämä on koko seutukunnan yhteinen ponnistus, Lövdahl arvioi. Latujen rakennuksesta, lumensiirrosta ja muista olosuhteista vastaavia tekijöitä on ollut yhteensä noin 40. Lisäksi mukana on SM-hiihtojen aikana noin 200 talkoolaista. Lumiralli peruttiin Vöyrin keinolumilatu on ollut avoinna jo marraskuun loppupuolelta. – Onneksi perusteet olivat kunnossa hyvissä ajoin ja saimme tykitettyä tämänkin kauden aikana uutta lunta ennen kuin tuli neljän viikon juhannusjakso. Tammikuu on ollut Lappia laskematta ympäri Suomea poikkeuksellisen leuto. – Meillä on ollut koko ajan tilanne hallinnassa ja erilaisia suunnitelmia, jos pakkasta ja sen myötä uutta tykkilunta tai luonnonlunta ei saada. Yksi vaihtoehto oli tehdä keinolunta paikallisen rehutehtaan jäähdyttämössä. Se epäonnistui. Toinen suunnitelma oli ostaa Vuokatista keinolunta. Kolme turveautollista olisi kuljettanut lumen Kainuusta Vöyrille 375 kilometrin matkan. Siihenkään ei jouduttu, sillä noin viikkoa ennen h-hetkeä Vaasan kupeeseen tuli pakkasjakso. Talvi tuli Vaasan jäähallista on kuljetettu runsaasti lunta, lisäksi kisajärjestäjiä auttaa taivaalta viime päivinä tullut luonnonlumi. Sitä on satanut toistakymmentä senttiä. – Ainoa haasteemme on noin 80 x 250 metrin kokoinen stadionalue. Mutta sekin vaikuttaa olevan hallinnassa. Koska kilpailut käydään 2,5 kilometrin radalla, ruuhkaa piisaa etenkin miesten 15 kilometrin perinteisen startissa. Vaihtoehtona olisi ollut pidentää urheilijoiden lähtöväliä 30 sekunnista 60 sekuntiin, mutta se ei Ylen pirtaan sopinut. – Teimme jo hyvissä ajoin päätöksen, että turvaamme 2,5 kilometrin lenkin, emmekä havittele enempää. Ruuhkaa varmasti tulee – etenkin, kun tv-aikaikkunan puitteissa kisan täytyy alkaa ja loppua tiettynä kellonaikana. Vaikka luonnonlunta on tullut, alueella olevat kolmen ja 3,75 kilometrin lenkit eivät ole SM-hiihtojen vaatimalla tasolla.