Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Ruuan verkkokauppa heräsi muita aloja myöhemmin – todellinen tarve sai väen liikkeelle

Koronavirus on laittanut monien alojen nupuillaan oleviin trendeihin vauhtia. Näin tapahtui muun muassa verkkokaupalle, jonka laajempaa tulemista on ennustettu vuosia. Valtaosa verkko-ostoksista suuntautuu elektroniikkaan ja vaatteisiin. Ruuan verkkokauppa on ollut Suomessa hyvin vähäistä erilaisista vauhdituskampanjoista huolimatta. Korona muutti kuitenkin tilannetta kertaheitolla. Kun päivittäistavaroiden verkkokaupan osuus oli vielä ennen koronaa Suomessa reilut puoli prosenttia, nousi se esimerkiksi K-ryhmän liikkeissä kevään aikana suurimmillaan yli viiden prosentin. Kaupan keskusliikkeissä arvioidaan päivittäistavaroiden verkkomyynnin tasaantuvan koronan jälkeen noin kahteen prosenttiin. Vaikka lähtötaso on alhainen, alkaa ruuankin verkkomyynnillä olla merkitystä. Koronan aiheuttamat rajoitukset antoivat kaupalle kuin vahingossa entistä paremmat mahdollisuudet jatkojalostaa päivittäistavaroiden verkkomyyntiä. Osa asiakkaista halusi vältellä viruksen pelossa kaupassa käyntiä ja siirtyi verkkoon. Samalla myynti suorastaan räjähti muutamassa päivässä. Verkkopalvelut olivatkin hetken pulassa, ja toimitusajat alkoivat venyä. Kauppa ei olisi pystynytkään heti vastaamaan kysyntään, ellei se olisi kyennyt siirtämään henkilökuntaa joustavasti muista toiminnoista verkko-ostosten keräilyyn. Etenkin ravintolahenkilökuntaa siirtyi kauppoihin täyttämään nettiasiakkaiden ostoslistatoiveita. Pirkanmaan osuuskaupan mukaan tyypillinen ruuan verkkoasiakas on 35-44-vuotias, mutta korona-ajan tuoma muutos oli, että noin 13 prosenttia nettiasiakkaista on ollut yli 65-vuotiaita. Tämäkin osoittaa, että uudet toimintatavat menevät läpi, kun tarve on tarpeeksi voimakas ja akuutti. Ruuan verkkokauppa on yksi askel palveluyhteiskunnan kehityksessä. Vauhti on suhteellisen maltillinen, sillä vuonna 2030 arvioidaan, että noin 10 prosenttia päivittäistavaroista ostettaisiin näppäilemällä tilaus. Moni haluaa edelleen mennä paikan päälle katsomaan ja kokeilemaan itse, millaisia tomaatteja tai kukkakaaleja ostaa. Kuluttaja kaipaa kuitenkin vaihtoehtoja ostosten tekoon ja verkkokauppa on antaa tähän yhden lisämahdollisuuden, etenkin, jos palvelukonsepti on selkeä ja helppokäyttöinen. Tässä palvelulajissa suomalaisilla on takavuosina ollut parantamisen varaa.