Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalikone Eurovaalit Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Finlayson osti Reino-tossut – Valmistus ei jatku Suomessa: ”Halusimme pelastaa tämän kansallisomaisuuden”

Kodintekstiilijätti Finlaysonin omistajat ilmoittautuivat torstaiaamuna legendaaristen Reino- ja Aino-tossujen tavaramerkin uudeksi omistajaksi. Legendaarinen, lähes 90 vuotta vanha tuotemerkki , kun tossuja valmistanut PK Kappi Oy teki näyttävän konkurssin maaliskuun lopussa. Neuvottelut tossujen valmistuksen jatkamisesta ovat Finlaysonin mukaan jo käynnissä eri toimijoiden kanssa. Tossujen uuden valmistajan on yhtiön mukaan täytettävä tiukat kriteerit laadun, kustannusten ja vastuullisuuden osalta. Tämä tarkoittaa Finlaysonin mukaan sitä, että valmistus ei voi jatkua Suomessa. Aiemmin tossuja on valmistettu kenkätehtaalla Lieksassa. Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila sanoo tiedotteessa, että yhtiö halusi Reino- ja Aino-kaupoilla ”pelastaa kansallisomaisuuden”. –  Tossuja valmistaneen yrityksen konkurssi osoittaa, ettei tällaisen tuotteen valmistaminen Suomessa ole taloudellisesti kannattavaa. Kaikkea tekemistä on arvioitava uudelleen. Valmistus on vain pieni osa, noin 10 prosenttia, tuotteen arvonmuodostusta ja tossujen suunnittelu, myynti ja tuotekehitys säilyvät tulevaisuudessakin Suomessa, Kurttila sanoo. Finlayson sanoo, että uusien tossujen valmistus jatkuu viimeistään isänpäivään mennessä. Kyseisenä sesonkiaikana Reinoille onkin oletettavasti kova kysyntä. Kritiikkiä kauppaketjuille Tossutuotannon aiemmin omistanut Arto Huhtinen antaa rankkaa kritiikkiä isoille kauppaketjuille. Legendaarisia Aino- ja Reino-tossuja valmistanut PK Kappi Oy ajautui maaliskuussa konkurssiin. Vuodesta 2004 lähtien tossuja valmistanut yritys työllisti Lieksan tehtaalla seitsemäntoista työntekijää. Nyt tossutuotannolle on kuitenkin löytynyt jatkaja, kun Finlayson ja sen omistajat ostivat tossujen tavaramerkin ja liiketoiminnan. PK Kappi Oy:n toimitusjohtaja Arto Huhtisen mukaan yrityksen ostajia ilmaantui lopulta varsin runsaasti. - Konkurssin jälkeen järjestettiin tarjoushuutokauppa, joka poiki kymmenkunta tarjousta. Tässäkin tapauksessa toteutui lopulta se fakta, että jos joku haluaa oikeasti jotain, hän sen myös yleensä saa, eli yksi tarjous oli ylitse muiden. Huhtinen sanoo syntyneen kaupan herättävän ristiriitaisia tunteita. - Olen tehnyt viisitoista vuotta pitkiä päiviä Reinojen kanssa. On selvää, että tämä kouraisee syvältä ja tuntuu pitkään. Tiedän toki samalla tehneeni parhaani, joskus vain tulee eteen asioita, joihin ei voi vaikuttaa. - Olen käyttänyt kaiken energiani sellaisen kandinaatin löytämiseksi, joka jatkaisi tossujen valmistusta Lieksassa. Tästä asiasta ei ole kuitenkaan varmuutta, Huhtinen sanoo. Huhtinen sanoo joka tapauksessa arvostavansa tossujen uutta omistajaa. - Kun nyt mietin, että jos olisin toivonut etukäteen Reinojen päätyvän jollekin suomalaisyritykselle, olisi se juurikin Finlayson. He ymmärtävät brändin arvon ja toimivat markkinoilla innovatiivisesti. Heidän tapansa toimia ei ole kiinni yksinkertaisista jakelukanavista, eli heidän ei tarvitse tehdä kuten me jouduimme tekemään. - On myös hienoa, että Finlayson näytti tarjouksessaan, että he todella arvostavat brändiä, Reinot päätyivät arvoiseensa paikkaan. Olen varma, että tämän kaupan myötä lapsemme ja lastenlapsemme tulevat tulevaisuudessakin käyttämään Reinoja, Huhtinen painottaa. Valta on kahdella ketjulla Huhtinen on saanut konkurssiuutisen jälkeen paljon kannustusta ystäviltään. Eräs heistä totesi: ”Arto, te myitte Suomen täyteen Reinoja.” - Se on tosiaan totta, sillä niitä ostettiin viidentoista vuoden aikana lähes kolme miljoonaa paria. Toivon samalla Reinojen filosofian ydinajatuksen kestävän: ”Onni alkaa lämpimistä jaloista”, Huhtinen pohtii. Koska volyymit olivat suuret, seurattiin PK Kappi Oy:ssä samalla tarkasti myyntihintoja. - Reinojen ulosmyyntihinta marketeissa kiinnittyi 29,90 euroksi. Jos hintaa nostettiin pari euroa, niin kysyntä väheni välittömästi. - Volyymit ja vakiintunut myyntihinta määrittelivät jakelutiemme hypermarketeihin. Suomessa näillä markkinoilla päätoimija on Kesko ja erityisesti Citymarket ja kakkosena toimivat S-ryhmän Prismat. Huhtisen mukaan kahdella myyntiketjulla on ylivoimainen valta Suomessa. - Kun Reinoja myytiin seitsemän paria, neljä niistä myi Kesko, kaksi paria Prisma ja yhden parin muut toimijat yhteensä. Kahdella ketjulla on siis suuri valta markkinoilla ja käytännössä kahdella ostopäälliköllä on valta päättää mikä yritys voi toimia alalla, Huhtinen huokaa. Huhtinen antaa erittäin suurta kritiikkiä erityisesti Keskon suuntaan. - Yrityksemme elinvoiman päätti pari vuotta sitten eräs Citymarketin johtaja, jonka kautta tuli selväksi heidän halunsa kasvattaa pelkästään myyntivolyymeja. - Johtaja ilmoitti meille lopettavansa yhteistyön, koska Prisman hinnastossa oli Reinojen hinta 27,95 euroa. Yritin selittää, ettemme voi mitään, jos Prisma myy tossuja halpuutustarjouksella, sillä me olemme tässä asiassa viimeiset, jolla on siihen sanavaltaa. Vääjäämätön konkurssi Huhtinen uskoo joistakin tuntuvan pikkumaiselta kertoa edellä mainituista tapahtumista. - Fakta on kuitenkin se, että Kesko lopetti ostonsa meiltä. Se dumppasi samalla 100 000 parin varaston myyntiin 20-40 prosenttia alle tehtaamme myyntihinnan. - Vaikutukset olivat valtavat. Citymarketin aloitettua dumppauksen, lopettivat muut asiakkaamme ostonsa lähes välittömästi. Huhtisen mukaan juuri kukaan ei aluksi uskonut tapahtunutta. - Yleinen luulo oli, että olisimme myyneet Reinoja todella halvalla Citymarketille, minkä vuoksi he voivat myydä niitä alle järkevän hinnan. Tästähän ei todellakaan ollut kysymys, Huhtinen tuhahtaa. Huhtinen painottaa tapahtumien johtaneen vääjäämättömään konkurssiin. - Näistä tapahtumista seurasi kannattavuus- ja kassakriisi, minun oli pakko hakea yritys konkurssiin. On selvää, että olen yhtiön toimitusjohtajana ollut vastuussa jakeluteiden valinnoista, mutta edellä kerrottuihin asioihin en ollut yksinkertaisesti osannut valmistautua. Vaikka legendatossut päätyivät uudelle omistajalle, aikoo Huhtinen jatkaa töitä. Silti mukana on kevennystäkin. - Olen tehnyt töitä yhteen putkeen 43 vuotta. Aion jatkaa niitä edelleen ainakin jonkin aikaa renkaiden valmistuksen ja vähän muunkin parissa. - Myös vaimoni eläkepäivät ovat lähestymässä. Olemmekin suunnitelleet lähtevämme pian aikuisten interrailreissulle, missä olemme aivan kahdestaan, sen olemme ansainneet, Huhtinen kiteyttää.