Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Alle miljoonan euron hanke voisi helpottaa Tampereen Rantatunnelia piinaavia ruuhkia – Suunnitelma on jo olemassa, tällainen se on

Tampereen Rantaväylän pullonkaulaan Vaitinaron risteyksen ympärille on valmistunut suunnitelma kolmannesta kaistasta. Hintalappu on alle miljoona euroa, mikä ei merkittävissä väylähankkeissa ole kovin iso raha. Silti rahaa ei vielä ole. Kolmas kaista vaikuttaisi kymmenientuhansien Tampereella liikkuvien elämään, koska useimmat Rantatunnelin sulkemiset aiheutuvat Vaitinaron liikennevaloristeyksen tukkeutumisesta liikennemäärän takia. Myös monet peltikolarit Rantaväylällä tapahtuvat puuroutuvassa liikenteessä vähän ennen Vaitinaron risteystä. Pirkanmaan ely-keskuksen puolesta kolmannen kaistan rakentaminen voisi alkaa viimeistään syksyllä, mikäli rahoitus Väylävirastolta järjestyy. – Väylän kanssa on neuvoteltu ja sieltä on kovasti pyydetty ja toivottu erillisrahoitusta Rantaväylän parantamiseen. Normaali rahoituksemme ei nykyään tahdo riittää investointeihin, vaan se menee päivittäiseen tienpitoon, sanoo yksikön päällikkö Tero Haarajärvi . Moro kysyi Tampereen pormestarilta Lauri Lylyltä , olisiko kaupungilla intoa maksaa, vaikka kyse on valtion hoidossa olevasta tiestä. – Rantaväylän ja Vaitinaron alueen liikenteen sujuvuus ja turvallisuus ovat Tampereelle tärkeitä, mutta kaupungilla on mittava määrä omiakin liikennehankkeita investointiohjelmassa ja budjetissa. Vaitinaron lisäkaistojen toteuttaminen kaupungin rahoituksella siirtäisi mahdollisesti näitä, joten odotamme, että Väylävirasto ja ely toteuttavat hankkeen, Lyly viestitti. Kahdelle puolelle Suunnitelmassa kolmas kaista rakennettaisiin ensi vaiheessa länteen suuntautuvalle liikenteelle Uittotunnelin kohdalta Enqvistinkadun risteykseen saakka. – Hankkeen pelastus on, että Vaitinaron risteyksen jälkeen keskialueella on tilaa lisäkaistalle, toteaa projektipäällikkö Jarkko Peurala . – Toisella puolella maasto on hetteikköä ja rakentaminen olisi niin kallista, että hanke on epärealistinen, Haarajärvi lisää. Alkuvaiheessa hankkeen kustannuksiksi on arvioitu 1,5–2,5 miljoonaa euroa. Nyt lisäkaistan hinta-arvio on siis alle miljoonan. Jos rakennetaan samalla vaihtuvat nopeusrajoitusmerkit, arvio on noin 1,3 miljoonaa euroa. – Pääosa säästöstä syntyy siitä, että kykenemme käyttämään keskialuetta kaistan rakentamiseen, Peurala sanoo. Tienpidon asiantuntija Arto Luoma toteaa, että parasta olisi päästä rakentamaan kaistaa jo kesällä tavallista hiljaisemman liikenteen aikana. – Töiden aikana pystytään pitämään kuitenkin kaksi kaistaa auki molempiin suuntiin, Luoma ennakoi. Uittotunnelin itäpuolella Rantaväylä länteen päin pysyisi kaksikaistaisena vielä jonkin aikaa. Syynä on sähkölinja, jonka pylväät ovat kolmannen kaistan tiellä. – Sähkölinja poistuu, kun Tampere rakentaa suunnitellun saaren ratikkareitille Uittotunnelin pohjoispuolelle, Peurala toteaa. Samaan ratikan oletettuun toiseen rakennusvaiheeseen liittyvät seuraavat parannukset Rantaväylällä. – Rantaväylän toisen vaiheen muutokset maksavat tien osalta noin kaksi miljoonaa euroa. Suunnitelmat on tehty yhteistyössä Raitiotieallianssin kanssa. Rantaväylä muuttuu silloin 3+3-kaistaiseksi ja tielinjaa siirretään raitiotietä varten rakennettavan Rosenlewin sillan kohdalta kymmenisen metriä Näsijärveen päin. Moron viikon kysymy 1302 Osallistu Moron viikon kysymyksen arvontaan.