Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tampere esittää isoja hankkeita valtion elvytyspakettiin, osaa niistä jo tälle vuodelle – Katso tästä koko lista

Tampere esittää useita isoja hankkeita osaksi valtion lisätalousarvioita ja elvytyspakettia. Heti tänä vuonna toteuttavia ovat Tesoman asema, jossa Tampereen osalta työt ovat jo käynnissä, sekä Vaitinaron ja Enqvistinkadun välinen lisäkaista Paasikiventiellä. Lisäksi mukana on hankkeita, joiden toteutus voisi alkaa ensi vuonna tai vuonna 2022. Elvytysinvestointien listaus tuodaan maanantaina Tampereen kaupunginhallitukseen osana edunvalvonnan tilannekatsausta. Päätösesityksen mukaan katsaus merkitään tiedoksi. Tampereen pormestari Lauri Lyly (sd.) sanoo, että Tampere on omalta osaltaan valmis hankkeisiin esitetyssä aikataulussa. Lylyn mukaan lähtökohta on, että julkisella puolella pitää nyt tehdä elvytys- ja työllisyysinvestointeja. Kaikki esitetyt hankkeet ovat sellaisia, että ne olisi muutenkin tarkoitus toteuttaa, mutta elvytystarpeen takia esimerkiksi ison Tampereen asemakeskus -kokonaisuuden aikataulua olisi mahdollista aikaistaa. Se kytkeytyy tiiviisti valtion Tahera- eli Tampereen henkilöratapiha -hankkeeseen. – Jos asemakeskus saadaan liikkeelle, se olisi tosi hyvä juttu, Lyly sanoo. Lylyn mukaan Tampereen listalla on erityisesti sellaisia hankkeita, jotka parantavat saavutettavuutta, ja joissa valtiollakin on intressi. – Valtion puolella tehdään nyt selvitystä ja katsotaan, mitä hankkeita on mahdollista saada liikkeelle nopeasti. Selvitystä tehdään yhdessä kuntien kanssa, Lyly kertoo. Vaiheissa eroja Esitettävien elvytysinvestointien yhteenlasketut kustannukset ovat puolen miljardin luokkaa. Pelkästään henkilöratapiha ja asemakeskus -kokonaisuuden kustannusarvio on 200 miljoonaa euroa. Summa toki jakautuu usealle vuodelle. Tampereen kaupunkiympäristön palvelualueen johtaja Mikko Nurminen sanoo, että kustannusarviot kuvaavat useissa tapauksissa suuruusluokkaa, koska hankkeiden suunnittelutyö on kesken. Lisäksi kustannustenjaosta valtion ja kaupungin kesken sovitaan yksittäisissä sopimuksissa, joten myös ne ovat tässä vaiheessa arvioita. Nurminen arvioi, että kaikki hankkeet tuskin lähtevät liikkeelle siinä aikataulussa, joka esitykseen on kirjattu. – Tietenkin toivotaan sitä, mutta varmaan tosiasia on, että ihan kaikki ei juuri noin mene. Hankkeiden suunnitteluvaiheissa on eroja. Esimerkiksi raitiotien kakkosvaihetta on valmisteltu niin, että päätöksiä voidaan tehdä kesän jälkeen. Samoin Ysitien parantamista koskevat tiesuunnitelmat ovat valmiina. Ysitie, kuten myös valtatie 12, on valtion väylä. Silti niiden parantamisen kustannuksiin osallistuu myös Tampereen kaupunki. – Kun muutokset tulevat pitkälti kaupungin tarpeista ja kasvusta, silloin se tarkoittaa sitä, että molemmat ovat talkoissa mukana, Nurminen kuvailee. Osa esitetyistä hankkeista vaatii vielä rutkasti suunnittelua ja myös suunnittelua yhdessä valtion kanssa. Se voi vaikuttaa aikatauluun. Osassa taas aikatauluun vaikuttavat osaltaan muiden kuntien päätökset. – Emme voi ottaa tässä vahvasti kantaa esimerkiksi siihen, että raitiotietä lähdetään rakentamaan Pirkkalan suuntaan tietyllä aikataululla. Tampereen päätöksenteon lisäksi siihen tarvitaan myös Pirkkalan päätöksenteko, Nurminen sanoo. Kannattaa huomata, että arviot hankkeiden kustannuksista ja kustannusten jaosta ovat karkeita ja kuvaavat useimmissa tapauksissa suuruusluokkia. Kustannusarviot tarkentuvat suunnittelussa ja kustannusten jako sopimuksissa. Tampereen henkilöratapiha Kustannusarvio: Valtio 100 miljoonaa euroa, Tampere 100 miljoonaa euroa. Toteutettavissa: 2021–2025. Kehitettävä yhtenä kokonaisuutena asemakeskuksen kanssa. Tesoman asema Kustannusarvio: Valtio 1,5 miljoonaa euroa, Tampere 1,5 miljoonaa euroa. Toteutettavissa: 2020. Tampereen osuutta rakennetaan jo. Valtatie 12 Santalahti–Vaitinaro, ennen eritasoliittymää Kustannusarvio: Valtio noin 5 miljoonaa euroa, Tampere noin 3,5 miljoonaa. Toteutettavissa: Sisältää neljä hanketta: 1. Raitiotiestä johtuvat muutokset: 2021. 2. Lisäkaista Vaitinaro–Enqvistinkatu: 2020. Tällä poistettaisiin ruuhkia, jotka johtavat Rantatunnelin sulkemisiin. 3. Kevyen liikenteen väylä radan varteen: 2021. Raitiotien takia kevyen liikenteen väylää on siirrettävä kauemmas Paasikiventiestä. Aikanaan kevyen liikenteen yhteys on sekä radan varressa että Näsijärven rannan puolella. 4. Lisäkaista uittotunnelin kahvilan kohdalle: 2021. Valtatie 9 Alasjärvi–Käpykangas Kustannusarvio: Valtio 60 miljoonaa, Tampere 20 miljoonaa. Tasanteen ja Aitolahden eritasoliittymät yhteensä 10 miljoonaa. Toteutettavissa: 2021 alkaen. Valtatie 12 Vaitinaron eritasoliittymä Kustannusarvio: Valtio 30 miljoonaa, Tampere 30 miljoonaa. Toteutettavissa: 2022 alkaen. Edellyttää tiesuunnitelman ja asemakaavat. Raitiotien kakkosvaihe Kustannusarvio: Tarkka kustannusarvio valmistuu kesällä. Valtion osuus 30 prosenttia toteumasta. Tampereen osuus suuruusluokkaa 90 miljoonaa euroa, jossa myös rinnakkaishankkeet kuten kevyen liikenteen väylät mukana. Tampereen Raitiotie oy:n osuus 70 miljoonaa. Toteutettavissa: 2021 alkaen. Radanvarren melusuojaus, Pispala Kustannusarvio: Valtio 0,5 miljoonaa, Tampere 0,5 miljoonaa. Toteutettavissa : Sopimus puuttuu. Muita seudullisia ehdotuksia Lempäälän, Nokian ja Oriveden asemat ja seisakkeet Kustannusarvio: Valtio: 4 miljoonaa (Nokia 3,5 miljoonaa, Lempäälä 0,5 miljoonaa). Toteutettavissa: 2020–2023. Sisältää suunnittelua ja toteutusta. Liityntäpysäköinnin sekä kävelyn ja pyöräilyn infra ja palvelut Kustannusarvio : Valtio 15 miljoonaa, seudun kunnat 15 miljoonaa. Toteutettavissa : 2020–2023. Sisältää suunnittelua ja toteutusta. Joukkoliikennetuen lisääminen Kustannusarvio: Valtio yhteensä 6 miljoonaa, josta 4 miljoonaa on lisärahoitusta. Toteutettavissa: 2020–2023. Sisältää esimerkiksi kaluston uusimista kestäville käyttövoimille. Raitiotien seudullinen yleissuunnitelma sekä toteutussuunnittelu Pirkkalaan ja Koilliskeskukselle Kustannusarvio: Valtio 3,5 miljoonaa (30 prosenttia), kunnat 10 miljoonaa. Toteutettavissa: 2020. Seudullista yleissuunnitelmaa tekevät yhdessä Tampere, Pirkkala, Ylöjärvi ja Kangasala.