Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Tampere ja Ylöjärvi suunnittelevat Teivoon kerrostaloja – uusia asukkaita jopa 4 000

Tampereen ja Ylöjärven kaupungit suunnittelevat Teivon raviradan paikalle kerrostalovaltaista asuinaluetta. Asukkaita uudelle asuinalueelle tulisi 3 000– 4 000. Kyse on pitkän aikavälin suunnitelmasta, sillä raviradan vuokrasopimus Teivossa jatkuu vuoden 2035 loppuun. Kaupungit ovat solmineet aiesopimuksen Teivon alueen maankäytön kehittämisestä. Sopimuksessa kaupungit ilmaisevat yhteisen tahtonsa Teivon alueen kehittämiseksi asumisen ja sitä tukevien palvelutoimintojen monipuoliseksi kerrostalovaltaiseksi alueeksi. Sopimusta käsiteltiin Tampereen ja Ylöjärven kaupunginhallituksissa maanantaina. Tampereen mailla Teivo sijaitsee Tampereen kaupungin omistamalla noin sadan hehtaarin maa-alueella Ylöjärven kaupungin eteläosassa. Alue ulottuu myös harjun yli Horhaan Vuorentaustan ja Lamminpään puolelle. Maakunnallisesti arvokkaat harjualueet tullaan jatkossakin säilyttämään virkistyskäytössä. Kehityskohteena alueesta on noin kolmasosa. – Suunnittelualue käsittää lähinnä nykyisen ravirata-alueen, sen liepeillä olevia talleja ja parkkipaikkoja, hankepäällikkö Mari Ruissalo Ylöjärven kaupungilta kertoo. Alueella toimivat vuokralaisina Tampereen Ravirata oy ja Tampereen klinikkarakennus oy, joiden maanvuokrasopimukset päättyvät 31.12.2035. Maanvuokrasopimusten kattama yhteisala on noin 30 hehtaaria. Mihin ravirata? Kaupungit ovat keskustelleet alueen kehittämissuunnitelmistaan Tampereen Ravirata oy:n kanssa. –  Hanketta jouduttaisi, jos raviradalle löytyisi uusi sijoituspaikka jo ennen vuotta 2035.  Aiesopimukseen sen etsintä ei kuitenkaan sisälly, hankepäällikkö Mari Ruissalo toteaa. Sopimuksessa kuitenkin todetaan, että Teivon alueen muutos uuteen käyttöön voi tapahtua vaiheittain, mikä saattaa nopeuttaa sen kehittämistä. Alun perin tavoitteena oli päästä edistämään suunnitelmia nopeammassa aikataulussa. Vuonna 2017 Tampereen ja Ylöjärven kaupungit sekä raviratayhtiö käynnistivät yhdessä selvitystyön raviradan uudesta sijoituspaikasta. Raviradalle mietittiin useampaakin uutta sijoituspaikkaa, joista Kolmenkulma nousi ykkösvaihtoehdoksi hyvien liikenneyhteyksiensä ja keskeisen sijaintinsa vuoksi. Rahoituksesta ei kuitenkaan syntynyt sopua. Raviradan siirto ja uuden raviradan rakentaminen maksaisivat arviolta noin 15 miljoonaa euroa. Raviratayhtiö on edellyttänyt myös Ylöjärven ja Tampereen kaupunkien osallistumista kustannuksiin, koska ne hyötyvät raviradan siirrosta. Myöhemmin Tampereen ravirata oy on käynyt neuvotteluja myös Lempäälän kunnan kanssa. Lempäälässä ravirataa on soviteltu muun muassa Ideaparkin naapuriin. Ratikka ehkä Teivoon Tampereen ja Ylöjärven kaupunkien mukaan Teivon kehittäminen asumisen ja palveluiden alueeksi tukee seudullisia tavoitteita ja yhtenäisen kaupunkirakenteen muodostumista Länsi-Tampereen ja Ylöjärven eteläosan välille. Se sopii myös suunnitelmiin jatkaa Tampereen kaupunkiraitiotietä Lielahdesta Ylöjärvelle. – Kun ratikan yleissuunnittelu saadaan käyntiin ratkeaa myös se, kulkeeko se Teivon ohi vai lähempänä junaradan vartta, Ruissalo sanoo. Ylöjärven kaupunki käynnistää vuoden 2019 aikana aluetta koskevan Teivo-Mäkkylän osayleiskaavatyön.