Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

”Kehitämme printtiä, mutta kasvu tulee digitaalisuudesta” – Nuoret ovat avainasemassa median kilpailussa

Kotimaisen median tulevaisuuden fokus on nuorissa ja digitaalisuudessa. – Nuorissa on liiketoiminnan kasvun perusta, sanoo Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven . Nuoreen kuluttajakuntaan kiinni pääsy ei Duinhovenin mukaan ole helppo tehtävä. Nuoret ovat hyvin vaativia median kuluttajia. He haluavat laadukkaita videoita, visuaalista näyttävyyttä, monitasoisia juttuja, ja pääasiassa digitaalisessa muodossa. Kilpailu kuluttajista on kovaa. Kotimainen media joutuu kilpailemaan kansainvälisten jättien kuten Netflixin ja Spotifyn kaltaisten toimijoiden tarjonnan kanssa. Merkittävä kauppa Tiistaina Sanoma ilmoitti yrityskaupasta, jonka avulla se saa haltuunsa useita julkaisuja ja mahdollisuuden digitaalisen tilaajamäärän kasvattamiseen. Sanoma ostaa Alma Media Kustannus oy:n. Velaton kauppahinta on 115 miljoonaa euroa. Se maksetaan käteisellä. Yrityskaupassa Sanomalle siirtyy muun muassa Aamulehti ja Satakunnan kansa sekä kolmetoista alueellista lehteä. Kauppaan kuuluu myös painopalveluja tarjoava Alma Manu oy. – Aamulehti, kuten muutkin myytävät mediat, jatkaa itsenäisenä brändinä ja tekee omaa journalismiaan kuten tähänkin asti, sanoo Aamulehden vastaava päätoimittaja Jussi Tuulensuu . Aamulehden digitaalisten tilausten kasvu on jatkunut useita vuosia yli 50 prosentin vauhtia. Sanoma on tunnistanut hyvän osaamisemme ja ymmärtää omaäänisen journalismin merkityksen, Tuulensuu sanoo. Lukijana tai mainostaja-asiakkaana kauppaa ei juuri mistään huomaa: verkko ja paperi näyttävät samalta, tutut päätoimittaja ja toimittajat jatkavat, samoin Aamulehden oma paikallinen mainosmyynti sekä tilausmyynti. Ostettavilla lehdillä oli viime vuoden lopussa yhteensä 190 000 tilausta. Noin 14 prosenttia tilauksista oli puhtaasti digitaalisia, kun vastaava osuus Helsingin Sanomilla on 27 prosenttia. Helsingin Sanomilla oli 397 000 tilaajaa. Kaupassa siirtyy kokoaikaisiksi muutettuna 365 työntekijää. He jatkavat kaupan toteutuessa Sanomassa vanhoina työntekijöinä. – Synergiaetuja ei haeta työvoimaa vähentämällä, Duinhoven sanoo. Toteutuessaan yrityskauppa johtaa mediakentän keskittymiseen. Duinhoven ei ole tästä huolissaan. Hän sanoo, että uutismediatoimialan keskittymistä on nähty useissa Euroopan maissa, eikä median moniäänisyys ole kärsinyt. Duinhoven sanoo, että Helsingin Sanomien sisältöä ei monisteta Aamulehteen , mutta juttuvaihto on soveltuvin osin mahdollista. Paikallisuus avaintekijä Duinhovenin mukaan eri lehdissä pitää toimia paikallisten lukijoiden edun mukaisesti. Yrityskauppa on hänen mukaansa vahva tuki paikalliselle uutisoinnille. Avaintekijä on olla lähellä omaa markkinaa. Hän sanoo, että Sanomalla on oppimista Alma Median vahvasta paikallisesta osaamisesta journalismissa ja ilmoitusmyynnissä. – Tampereella on erilaiset lukijat kuin Porissa, Duinhoven sanoo ja toteaa, että hänen oma taustansa on paikallisissa uutisissa. Liiketoimintajohtaja Petteri Putkiranta Sanoma Media Finlandista sanoo, että yrityskauppa on "yksiselitteisesti" panostus riippumattoman kotimaisen journalismin puolesta. – Se on aidosti missiomme. Haluamme varmistaa, että puhtaasti digitaalisessa maailmassa olemme riittävän kokoinen pärjätäksemme kilpailussa, Putkiranta sanoo. Duinhoven on huolissaan nuorista, jotka eivät seuraa perinteisten mediatalojen uutistarjontaa. – Nuoret on saatava mukaan. En tiedä yhteiskunnan kehityksen kannalta pahempaa kuin että uutisia ei seurata, Duinhoven sanoo. Printti säilyy Duinhoven toteaa, että digitaalisuuteen panostaminen ei tarkoita printtimedian kehityksen hylkäämistä. – Suuri osa kuluttajista on kiinnostunut printistä. Sisällön on oltava laadukasta. Kehitämme printtiä, mutta kasvu tulee digitaalisesta, Duinhoven sanoo. Hän uskoo, että myös nuoret haluavat lukea painettua lehteä etenkin viikonloppuisin. Painetun lehden kuolemaa on povattu pitkään. Duinhoven toteaa, että printin kestävyys riippuu siitä, miten fiksusti tuote kyetään toteuttamaan. Yrityskaupassa Sanoma saa useita paikallisia lehtiä. Duinhoven sanoo, että lehtiä ei olla myymässä. Näin todettuaan hän sanoo, että tulevien vuosien tilanteesta on nyt vaikea sanoa mitään varmaa. Rahaa yritysostoihin Alma Media kirjaa kaupasta arviolta 58 miljoonan euron myyntivoiton. Yrityskauppa menee vielä Kilpailu- ja kuluttajaviraston arvioitavaksi. Myytävien liiketoimintojen yhteenlaskettu liikevaihto oli viime vuonna 99 miljoonaa euroa ja oikaistu liikevoitto 10 miljoonaa euroa. Alma Mediaan jää muun muassa Kauppalehti, Iltalehti, Talouselämä , Etuovi.com sekä Sanoman ostamasta osasta kuluttajapalvelut Rantapallo.fi, Kotikokki.net, Telkku.com ja Etua.fi. Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanteen mukaan nykymuotoisessa Alma Mediassa oli vaikea nähdä vahvaa kasvupolkua. Ostajalla on Telanteen mukaan mahdollisuus viedä liiketoimintaa eteenpäin – Terävöitämme strategiaamme ja keskitymme erityisesti digiliiketoimintojemme kehittämiseen, Telanne sanoo. Suomessa Alma Media keskittyy Telanteen mukaan valtakunnallisiin medioihin ja digitaalisiin palveluihin, digitaalisiin mainos- ja markkinointiratkaisuihin sekä maksullisiin digisisältöihin. Kauppa vahvistaa Alma Median tasetta. Telanteen mukaan tulevaisuudessa nähdään merkittäviä yritysostoja. Ostettavan liiketoiminnan sovittu kauppahinta ilman velkoja ja käteisvaroja on 115 miljoonaa euroa. Kauppahinta maksetaan käteisenä. Sanoma rahoittaa kaupan velkarahoituksella. Yritykset Alma Media, vuosi 2018 Liikevaihto 354,6 Me Liikevoitto 61,0 Me Konsernin osa Alma Consumer Liikevaihto 151,7 Me Liikevoitto 14,4 Me Henkilöstö 583 Consumerin ostettu liiketoiminta Liikevaihto 99 Me Liikevoitto 10 Me Henkilöstö 365 Sanoma Sanoma Media, vuosi 2019 Liikevaihto 913,3 Me Liikevoitto 102,1 Me Henkilöstö 3 567 Konsernin osa Media Finland Liikevaihto 576,8 Me Liikevoitto 69,4 Me Henkilöstö 1 804 Media Finlandin brändejä muuan muassa Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat, Me Naiset, Aku Ankka, Oikotie, Nelonen, Ruutu, Taloussanomat, ET-lehti, Gloria, nettiradio Groove FM, radio Aalto, Radiorock, radio Suomipop, Jim. Liv, Rakennuslehti.