Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tampere saa ensi vuonna uudet kaupunkipyörät, ja niitä tulee heti alussa yli kaksi kertaa enemmän kuin Turussa – Kartta paljastaa asemien sijainnit

Tampereen on määrä saada kaupunkipyörät ensi keväänä. Pyöriä tulee keskusta-alueelle yhteensä 700. Seitsemällesadalle pyörälle rakennetaan yhteensä 70 pyörien pysäköintiin tarkoitettua asemaa. Ne sijaitsevat raitiotieverkoston läheisyydessä, keskustan ja Kaupin alueella. Läntisin asema on Pirkankadulla Tipotien sote-aseman kohdalla, itäisimmät taas Kalevan Prismalla ja Kissanmaalla. Pohjoisin asema sijaitsee Lapinniemessä, etelässä Hatanpäällä. Kartta näyttää asemien alustavat sijainnit. Mobiilikäyttäjä: klikkaa alla olevaa kuvaa, niin pääset vierittämään sitä sivusuunnassa. Pyöristä tulossa samankaltaiset kuin muualla Suomessa Tampereen kaupunki valitsee pyörien toimittajan elokuussa. Kaupungin liikenneinsinööri Timo Seimelä kertoo, että tarjouksia pyöristä saatiin ”enemmän kuin yksi.” Hän ei halua tarkentaa määrää, mutta sanoo, että yhtään tarjousta ei ole hylätty. Seimelä kuvaa, että eri valmistajien pyörät ovat samankaltaisia kuin Oulun, Turun ja Helsingin vastaavat. On myös mahdollista, että joku tai jotkut valmistajista tarjoavat sähkökäyttöisiä pyöriä. Asemien paikkoja voidaan jatkossa muokata käyttäjämäärien mukaan, koska ne ovat varsin kevytrakenteisia, kuten esimerkiksi Helsingissä. Valmistajan valinnan jälkeen pyöräasemaverkosto viedään syksyllä yhdyskuntalautakunnan käsiteltäväksi. Jos suunnitelmat hyväksytään, alkaa asemaverkoston rakentaminen. Pieniä mutkia matkassa Ilman ongelmia projekti ei ole edennyt. Alun perin järjestelmä piti ottaa käyttöön tänä kesänä. Keväällä tarjouksia saatiin kaksi, joista toinen jouduttiin hylkäämään ja tarjouskilpailu jouduttiin käynnistämään uudestaan. Aikataulun venymisen takia tälle vuodelle suunniteltu koekäyttö ei onnistu. Pyöriä kokeillaan rajoitetusti ensi vuonna ensimmäistä kertaa maaliskuun alusta huhtikuun puoleenväliin. Jos kaikki menee hyvin, pyörät ja asemat tulevat sen jälkeen täysimääräisenä keskustan kaduille. Yrityksiltä on pyydetty tarjouksia neljän vuoden ja kolmenoptiovuoden ajalle. Kaupungin budjetissa pyörät näkyvät ensi vuonna. Tampereella jo kaupunkipyöriä Tällä hetkellä Tampereella kaupunkipyöriä tarjoaa muun muassa hervantalainen startup-yritys Easybike. Yhtiö on laajentunut ympäri Suomea, sillä sen pyöriä näkyy esimerkiksi Seinäjoella ja Raumalla. Kaupungin hankkimia pyöriä tulee olemaan huomattavasti enemmän kuin Easybikella ainakin tässä vaiheessa. Yhtiön pyörät ovat toimintaperiaatteeltaan myös hieman erilaisia: Pyöriä ei ole kytketty Tampereen joukkoliikennejärjestelmään eikä niitä parkkeerata varsinaisiin pyöräasemiin. Määrä isompi kuin Helsingissä alussa Tampereella pyöriä hankitaan alussa enemmän kuin Turkuun. Myös Helsinki aloitti aikanaan pienemmällä määrällä. Tampere aloittaa 700:lla pyörällä, mutta määrää halutaan kasvattaa lopulta 1 000–1 300 pyörään. Seuraavassa vaiheessa myös Hervanta ja Hiedanranta saattavat liittyä osaksi kaupunkipyöräverkostoa. Helsingissä kaupunkipyörät otettiin käyttöön vuonna 2016. Pääkaupunki aloitti 500 pyörällä ja nyt niitä on Espoon mukaan tultua 3 500. Turussa yhteiskäytössä olevia pyöriä on kolmesataa. Miksi määrä on alussa jopa Helsingin lähtömäärää isompi? Seimelän mukaan pyöriä pitää riittää heti alusta alkaen kaikille halukkaille. Määrää kasvatetaan, jos käyttäjämäärät ovat hyvät. – Tavoittelemme hyvää ja toimivaa järjestelmää, joka houkuttelee paljon käyttäjiä. Tutkimuksemme ovat osoittaneet, että toimiakseen järjestelmän pitää aloittaa suuresti, jotta se saa näkyvyyttä ja houkuttelee käyttäjiä. Talvella ei Tampereella kaupunkipyöräillä, ainakaan heti alkuun. Järjestelmän on tarkoitus olla käytössä pääasiassa keväällä, kesällä ja syksyllä välillä 15.4.–31.10. Vuorokauden ympäri käytössä olevat pyörät toimivat mobiilisovelluksella tai Nyssen matkakortilla. Uusiin, kaupungin hankkimiin pyöriin on tulossa mainoksia, joiden kilpailutus on tällä hetkellä käynnissä. Mainospaikkoja tullee runkoon, pyörän koriin ja myös asemille On myös mahdollista, että koko järjestelmällä on kaupallinen nimi. Esimerkiksi Helsingissä kaupunkipyörät on nimetty kauppaketjun mukaan. Tampereella voidaan siis hyvin nähdä katukuvassa vaikkapa Tapola, Finlayson tai Uros Live -kaupunkipyörä. Huolto omiin käsiin Pyörien huollosta, siirroista sekä opastuksesta tulee huolehtimaan Tampereen Sarka oy. Se on kaupungin omistama voittoa tavoittelematon yritys, joka työllistää osatyökykyisiä ja pitkäaikaistyöttömiä. Sarka valittiin sekä säästöjen että Tampereen työllisyysstrategian vuoksi, kertoo Seimelä. Kaupunkipyörät työllistävät sesonkiaikana 5–10 henkilöä. Järjestelmän kokonaishintaa ei Seimelän mukaan voi vielä tietää tarkkaan. Tarjouspyyntöihin on kirjattu monenlaisia optioita, kuten mahdollinen talvikausi tai pyörien sähköisyys. Hintahaitari on eri vaihtoehdoista riippuen laaja ja hinta selviää elokuussa, kun pyörätoimittaja valitaan. Hankintailmoituksesta kuitenkin selviää, että sopimuksen arvo liikkuu neljän ja seitsemän miljoonan euron välillä. Oulussa sopimusriitojen takia jäissä oleva kymmenen vuoden ja 600 kaupunkipyörän sopimus maksaa 6,7 miljoonaa euroa. Turussa kolmen vuoden ja 300 pyörän sopimus hankittiin 2,1 miljoonalla eurolla, josta osa tuli EU-tuesta. Molemmat sopimukset on tehty puolalaisen Nextbiken kanssa, joka kamppailee tällä hetkellä suurissa talousongelmissa. Korjaus 23.7.2020 kello 6.53: Asemia kuvaavassa grafiikassa on virhe. Grafiikan alalaitaan on merkitty Vuohenojan raitiotiepysäkki. Kyseessä on pysäkkivaraus.