Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tyttären koulun aloitus oli onnenpotku SaiPalle – Liigajoukkue sai Tapparasta tutun tähtien sentterin riveihinsä

Vuoden 2009 kesällä Jarno Koskirantaa jännitti. Takana oli pari kautta jääkiekon Mestiksessä Kirkkonummella ja Joensuussa, kun Ari-Pekka Selinin valmentama SaiPa tarjosi koesopimusta Liigaan. Keskushyökkääjä Koskiranta, 33, pelasi juniorivuodet espoolaisissa kiekkoympyröissä. Seurat vaihtuivat akselilla EKS, EJK ja Bluesin kakkosjoukkue. C-nuoriin asti meni hyvin, mutta sitten tuli lähtö kakkosjoukkueisiin, ja piipahtipa Koskiranta yhden kauden Grankulla IFK:ssakin. Pituuskasvussa Koskiranta oli jäänyt muiden tahdista. Kaikki kunnia Granille, mutta pääkaupunkiseudun seurarankingissa sijoitus oli tuohon aikaan selvästi kärjen takana. Alku SaiPassakin jäi kauas loistosta. Koskiranta sai paikan nelosketjusta. Hän muistelee, että ensimmäiset noin 15 peliä menivät jokseenkin kiikaritehoilla eli pisteittä. Sitten alkoi rullata ja pelipaikat ketjuissakin alkoivat nousta ylemmäs. – Minulla on ollut aina tavoitteena, että haluan ammattilaiseksi. Kyllä se vaikeaa oli välillä henkisesti, mutta tykkäsin pelata. Ei ollut toista suunnitelmaa ikinä, mitä rupeaisin tekemään. Pinnan alla oli, että olisi hienoa saada tästä ammatti, Koskiranta sanoo Lappeenrannassa Linnoituksen alueella sijaitsevan Galleria Kääntöpoijun takahuoneessa. Seitsemän kautta KHL:ssä Lapsitähdeksi Koskirannasta ei ollut, mutta nyt on vähän toisin. Takana on seitsemän kautta itäliiga KHL:ssä ja niistä viisi venäläisen kiekkoilun kirkkaimmissa valoissa Pietarin SKA:ssa. Koskirannan paluu Suomeen ja kolmivuotinen sopimus SaiPan kanssa oli yksi koronakevään merkittävimmistä kiekkouutisista. SaiPan ja oikeastaan koko Liigan profiili nousi samalla hetkellä, kun muste kuivui sopimuksessa. SaiPalla kävi onni. Koskirannan seitsemänvuotias Olivia -tytär menee kouluun. Perheen Suomeen paluu alkoi kypsyä, vaikka kysyntää laatusentterille olisi riittänyt. Koskirannan agentin Igor Larionovin puhelin soi tiuhaan. Pietarissa oltiin halukkaita tarjoamaan jatkosopimusta, ja neljä muuta KHL-seuraa kilautti kiinnostustaan Larionoville. SaiPa ja Lappeenranta veivät voiton, ja olihan siihen toinenkin syy kuin Olivian kouluun meno. Vaimo Sofia on kotoisin Lappeenrannasta. – Tapasin Sofian, kun olin ensimmäisellä tripillä Lappeenrannassa. On silläkin osansa paluuseen, että Olivian ja neljävuotiaan Alissan kaveriksi syntyi vauva kaksi viikkoa sitten. Hopeaa Tapparassa Kolme kautta SaiPassa tekivät Koskirannasta Lappeenrannan oman pojan, mutta Tapparassa pelatun hopeakauden 2012–2013 jälkeen aukesi väylä KHL:ään. Kaksi kautta Sibirissä riittivät herättämään kiinnostuksen Pietarissa. Siirto itärajan pintaan sopi Koskirannalle erinomaisesti. Perhe asui Lappeenrannassa, Allegro kuljetti kahden kodin väliä. Päästä pelaamaan SKA:han on vähintään yhtä vaikeaa kuin pysyä siellä. Koskiranta pelasi venäläisen kiekkoilun suurimpien tähtien, diivojen ja egojen joukossa viisi vuotta, ja hän olisi halutessaan voinut jatkaa. Pistepörssejä Koskiranta ei voita, harvoin edes sijoittuu oman seuransa kärkeen. Jokin salaisuus on oltava, että sopimukset seurasivat toisiaan. – Varmaan se on monipuolisuus, hän sanoo. – Ja nöyryys, vaikka välillä se on taakkakin. – Hyvin harvoin rupean kiukuttelemaan, jos en saa lisää peliaikaa, vaikka tuntuisi, että ansaitsisin. Koskiranta sanoo, että venäläiset osaavat kääntää suunsa mutruun, jos peliaikaa ei tule. – Toiset valmentajat sietävät sitä paremmin kuin toiset. Kovaltšukin rinnalla Ensimmäisellä Pietarin-kaudellaan Koskiranta pelasi Ilja Kovaltšukin ja ruotsalaisen Joakim Lindströmin kanssa ykkösketjussa. Välillä Koskiranta jakoi kiekkoja Jevgeni Dadonoville , joka saa nykyään nauttia Aleksander Barkovin tarjoiluista Florida Panthersissa NHL:ssä. Kävi siellä laidalla tai ylivoimaviisikossa muitakin, vaikkapa Nikita Gusev tai taiturimainen Pavel Datšjuk . Lista on kuin jääkiekkoilun Hall of Famesta: olympiavoittajia, MM-kultamitalisteja, Stanley Cup -mestareita. Jos Datšjuk on puhdasverinen kiekkotaikuri, näyttäytyy Kovaltšuk yhtä varmasti aitona diivana. Koskiranta murtaa luutuneen käsityksen. – Eivät he ole diivoja missään nimessä. Itse tykkäsin tosi paljon hänen tyylistään johtaa, Koskiranta sanoo Kovaltšukista. – Ilja laittoi aina kaiken peliin ja vaati muilta paljon mutta näytti esimerkillään. Keräsi välillä raivoa ennen peliä, että sai itsensä oikeaan tilaan. – Jos Iljaa vertaa Datšjukiin, hän on ihan erilainen. Datšjuk on hiljaisempi kaveri, puhuu vähemmän, mutta liidaa [johtaa] esimerkillään ja karismallaan. Tähtiloisto toi myös menestystä, ja isot egot törmäyksiä. SKA voitti KHL:n mestaruuden eli Gagarin Cupin 2017, ja juhlat olivat sen mukaiset. Sotilassoittokunta marssi joukkueen bussin edellä, kun kulkue eteni pitkin täyteen pakattua Pietarin pääkatua Nevski prospektia. Vahvoista sanoituksistaan tunnettu punkhenkinen Leningrad-yhtye soitti mestaruusjuhlissa, samoin Venäjällä tunnettu räppäri L’One . SKA nautti suosiostaan Pietarissa. Artistit melkeinpä kilpailivat pääsystä mukaan. Maan suosituin hiphoppari Timati oli tuttu vieras seuran uudenvuodenjuhlissa ja muissa kekkereissä. SKA:lla oli mestariainekset koossa myös seuraavalla kaudella, mutta joukkueen sisäiset kahnaukset hukuttivat menestysmahdollisuudet. – Mestaruuden jälkeen oli ristiriitoja joukkueen ja seurajohdon välillä. Jäi kaivertamaan, että oli tosi hyvät mahdollisuudet voittaa toinen mestaruus putkeen. – Jätetään kuitenkin tarkemmat tiedot joukkueen sisäiseksi asiaksi. Kuljettaja toi peleihin Pari viimeistä kautta Koskiranta asui toisen keskushyökkääjän Vadim Šipatševin asunnossa Pietarin paremmalla alueella Taurian puiston laidalla. Autonkuljettajat kuuluvat siellä asiaan. Nykyinen NHL-maalivahti Mikko Koskinen käytti autonkuljettaja Ykän palveluksia pelatessaan Pietarissa. Ykä kyyditsi vuoden verran Koskirantaa, ja viime kaudella Anton kuljetti kiekkotähteä tarpeen mukaan. Kuljettaja vei harjoituksiin ja otteluihin, haki lentokentältä tai juna-asemalta. Aina sovittuna aikana sovitussa paikassa. – Se on niin paljon helpompi tulla peleihin, kun kuljettaja tuo. Jokainen Pietarin ruuhkissa istunut ymmärtää, että 60 000 ruplan eli noin 775 euron kuukausipalkka tuli moninkertaisesti mukavuutena takaisin. – Palkka oli sikäläisittäin hyvä, ja se oli heille kunnia-asia. Koskiranta ei puhu mielellään rahasta. Niin on tapana. Jokainen kiekkoa seuraava tietää, että Pohjois-Amerikan NHL:n jälkeen itäliiga on se, jossa tehdään tiliä. Musta Mercedes-Benz kiiltelee kilpaa kevätauringon kanssa Linnoituksen parkissa. Koskiranta katsoo autoaan tyytyväisenä. Hän siirsi Audi Q 7:n myyntilistalle ja osti 450-hevosvoimaisen Mercedes-Benzin CLS:n Saksasta. – Ostin itselleni jäähyväislahjan Venäjän-vuosista. ”Voittavaa peliä” Venäjä on nähty ainakin vähäksi aikaa, mutta mitä tuot tullessasi SaiPaan? – Voittavaa peliä. En tullut tänne jäähdyttelemään. Jos pelaaminen ei kiinnostaisi tai en pärjäisi, voin laittaa hokkarit naulaan. En ole ikinä syttynyt höntsäkiekosta. Syksy ja tulevat pelit näyttävät Koskirannan kuviot, mutta SaiPa ja Liiga kiittävät.