Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Osa vanhemmista haluaisi kieltää lapsilta tietyt oppiaineet – Kaikilla on kuitenkin oikeus saada tutkittua ja oikeaa tietoa

Uusi lukuvuosi alkoi torstaina muun muassa Tampereen kouluissa. Suomalainen peruskoulu on ongelmistaan huolimatta yksi yhteiskuntamme suurista ylpeydenaiheista ja osin jo vientituotekin. Yksi peruskoulun haasteista on yhteiskunnan yksilöllistyminen. Kun valinnanmahdollisuuksia on lähes rajattomasti, kansalaiset voivat muokata elämästään hyvin yksiköllisen. Tähän liittyy myös vaatimus yhä yksilöllisemmistä palveluista. Sen on saanut huomata myös opetushallitus. Jotkut vanhemmat ovat käyneet opetushallituksen pääjohtajan Olli-Pekka Heinosen luona vaatimassa, ettei lapsille opetettaisi tiettyä oppiainetta tai aihekokonaisuutta (AL 7.8.2019). Tämä ilmiö on ollut arkipäivää monille opettajille jo pitkään. Heinosen mukaan pyynnöt liittyvät erityisesti maailmankatsomuksellisiin kysymyksiin. Vaateita on kohdistunut ainakin uskonnonopetukseen, biologiaan sekä seksuaalisuuteen, sukupuoleen ja tasa-arvoon liittyviin kysymyksiin. Vanhempainliiton toiminnanjohtajan Ulla Siimeksen mukaan opettajat ovat esimerkiksi joutuneet pohtimaan, mitä vastata vanhemmille, jotka eivät halua lastensa osallistuvan sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia ajavan järjestön kouluvierailulle (AL 8.8.2019). Opetushallitus lähtee aivan oikein siitä, että kansallisen opetussuunnitelman perusteissa mainitut oppiaiheet ja -ainekokonaisuudet kuuluu opettaa yhteisesti kaikille oppilaille. Joissain tapauksissa yksilöllisiä toiveita voidaan huomioida, mutta yhteisistä opetuskokonaisuuksista on pidettävä kiinni. On totta, että vanhemmilla on oikeus kasvattaa lapsiaan. Yhteiskunnalla on kuitenkin velvollisuus tarjota koulutus, ja lapsilla on perhetaustastaan huolimatta oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta. Opetussuunnitelma on harkittu, ja se perustuu tieteelliseen tietoon. Koululaisille tarjotaan mahdollisimman tutkittua ja tosiasioihin perustuvaa tietoa. Suomalaisessa yhteiskunnassa on yhä enemmän erilaisia kulttuureja ja arvoja. Se näkyy väistämättä kouluissakin ja on monessa mielessä rikkaus, vaikka kulttuurien yhteentörmäykseltä ei täysin voida välttyä. Olivat vanhemmat mitä mieltä tahansa, oppilas ei kuitenkaan voi jäädä pois opetuksesta, joka perustuu opetussuunnitelman asiasisältöihin. Tästä on koulujen ja yksittäisten opettajienkin syytä pitää tiukasti kiinni.