Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Vaihtuvat nopeusrajoitukset käyvät järkeen – peltipoliisien sijaan tarvitaan joustavuutta liikenteeseen

Pirkanmaalla siirryttiin talvinopeuksiin tiistaina. Ulkolämpömittari ja sääennusteet todistavat, että ely-keskus päätyi hyvään ajoitukseen ( AL 29.10.). Ajankohta on mainio siksikin, että hirvet ja peurat liikkuvat nyt tavallista vilkkaammin metsästyksen takia. Peurakanta on paikoin liian suuri, mitä kaikki autoilijat eivät tiedä ottaa huomioon. Lisäksi Suomi käänsi kelloja tunnilla taaksepäin, jolloin pimeys haittaa monen paluumatkaa töistä. Pirkanmaalla uusi alennettu talvinopeus 70 km/h tuli valtatielle 12 Nokialla Viholan ja Sorvantien väliselle osuudelle liikenneturvallisuuden ja melun takia. Pulma on , että Suomessa sää vaihtelee. Kun pitkään talvinopeuskauteen mahtuu kuivia ja aurinkoisia jaksoja, voi etenkin pitkämatkalaisen autoilijan kaasujalka ojentua ja nopeus nousta yli sallitun etenkin hiljaisen liikenteen aikana. Tarvitseeko tällainen autoilija uusia peltipoliiseja rankaisemaan rikkeestä, josta ei aiheudu vaaraa, vai olisiko sittenkin järkevämpää sijoittaa kameroiden hinta vaihtuviin nopeusrajoitusmerkkeihin? Pirkanmaalla vaihtuvia nopeusrajoituksia on vain Rantatunnelin sisällä, Helsingin moottoritiellä, valtatiellä 9 ja läntisen kehätien Tampereen puoleisessa päässä. Kelin mukaan vaihtuvat rajoitukset ovat järkeviä ja joko rauhoittavat tai joustavoittavat liikennettä, mutta ne eivät lihota valtion kassaa ylinopeussakkojen tavoin. Ely-keskus haluaisi jatkaa vaihtuvia rajoituksia kehätielle Tampereen Lakalaivasta Nokian Pitkäänniemeen saakka, jotta nopeusrajoitus voitaisiin ruuhka-aikaan laskea 80 km/h:iin. Toinen kohde olisi valtatie 12 Rantatunnelista Vaitinaron risteykseen, mutta se edellyttäisi ely-keskuksen mielestä keskinopeusvalvontaa Rantatunneliin, jotteivät nopeudet nouse siellä liikaa. Ongelma on raha, sillä pelkästään tämän osuuden kuusi merkkiä yhteyksineen vaatisi Väylävirastolta 200 000 euroa. Nyt suunnitellaan uusia automaattivalvontakohteita ( AL 20.10). Ely-keskuksen mielestä nopeimmin kaipaavat kameroita Rantatunnelin lisäksi 9-tie Tampereelta Orivedelle ja kantatie 65 Ylöjärveltä Virroille. Valvottuja kilometrejä tarvitaan Pirkanmaalle 332. Pienet ylinopeudet tyhjällä tiellä eivät kuitenkaan ole tieliikenteen suurin riski. Tampereen seudulla poliisin tulisi puuttua olemattomiin turvaväleihin. Myös ajonaikaisen puhelimen käytön valvonta näyttää olevan vähäistä.