Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Yksikään oppilas ei saa pudota koulukelkasta

Valtaosa Suomen koululaisista siirtyi etäopetukseen kaksi ja puoli viikkoa sitten. Tällä viikolla hallitus linjasi, että etäkoulu jatkuu suurella osalla koululaisista ainakin toukokuun puoliväliin saakka. Etäopetuksen onnistuminen on vaatinut opettajilta nopealla aikataululla luovuutta ja kekseliäitä ratkaisuja. Opettajat ovat valjastaneet avukseen niin videot, pelit kuin sosiaalisen median palvelutkin ( AL 5.4.). Vaikka etäopetuksessa on löydetty monia toimivia käytäntöjä, myös ongelmia on ilmennyt. Opetusministeri Li Anderssonin (vas.) mukaan yhdeksi etäopetuksen haasteeksi on havaittu joidenkin oppilaiden katoaminen. On tapauksia, joissa opettaja ei ole saanut tiettyihin oppilaisiin lainkaan yhteyttä sen jälkeen, kun koulunkäynti siirtyi koteihin. Anderssonin mukaan kouluilla on velvollisuus puuttua tilanteeseen samalla tavalla kuin jos normaalioloissa oppilas jättäisi tulematta kouluun. Jos oppilaan vanhempiinkaan ei saada kontaktia, ääritilanteissa opiskelijahuollon henkilöstö voi kääntyä myös lastensuojelun puoleen. Koronaviruksen aiheuttama tilanne on koulujärjestelmällemme ennennäkemätön ja vaikea. Poikkeuksellisesta tilanteesta huolimatta opetussuunnitelmaa täytyy noudattaa ja oppilaiden suorituksia arvioida, jotta korona ei jätä aukkoja kenenkään osaamiseen. Näinä aikoina esimerkiksi tuntimäärissä ja opetuksen toteutustavoissa voidaan joustaa. Koulunkäynti ei voi kuitenkaan perustua vapaaehtoisuuteen, sillä oppivelvollisuus koskee kaikkia. Yksikään oppilas ei saa pudota kelkasta. Erityisen hankala tilanne on niissä perheissä, joissa koululainen tarvitsee oppimiseen erityistä tukea. Joissain perheissä oman haasteensa voi asettaa myös kielimuuri opettajan ja vanhempien välillä. Opetusministeri Anderssoninkin mukaan tuen tarve on nyt valtava ja toimiin on ryhdyttävä heti. Avainasemassa on nyt se, kuinka opettaja kohtaa oppilaita ja miten tuen antamisen muodot siirretään etäopetusmalliin. Esimerkiksi kuraattoreiden ja psykologien antamaa tukea pitää pystyä etäopetuksessakin tarjoamaan sitä tarvitseville. Jos lapsi tai nuori jää jo näin varhaisessa vaiheessa järjestelmän ulkopuolelle, se voi pahimmillaan johtaa syrjäytymiseen. Poikkeusoloissa kodin ja koulun välisen yhteistyön merkitys korostuu. Kenenkään lapsen koulunkäynti ei saa jäädä kiinni vanhempien viitseliäisyydestä.