Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

”Mikään ei ole puoliksikaan niin mukavaa kuin höyrylaivoilla mesoaminen” – talkoovoimin seilaava S/S Näsijärvi II täyttää 90 vuotta ja on yksi Suomen parhaiten säilyneitä höyrylaivoja

Näsijärvi II suhisee ja pihisee hiljaa. Se täyttää tänä kesänä 90 vuotta ja on yksi Pirkanmaan parhaiten säilyneitä höyrylaivoja. Aluksen omistaa Höyrylaiva Näsijärvi II ry, joka pyörittää paatin toimintaa talkoovoimin. Yhdistyksen aktiiveja ovat Tero Lahti ja Mikko Manka , joilla on vuosien kokemus vesillä kulkemisesta. Lahti työskentelee Hopealinjojen m/s Silver Moonin ruorissa, ja Manka ohjaa höyrylaivoja Saimaalla. Alun perin Näsijärvi II rakennettiin vuonna 1929 puutavaran proomuhinaajaksi Längelmäveden–Vanajaveden-reitille. Laivan syväyksestä tuli kuitenkin liian suuri alueen vesistöön, joten se sai siirron Näsijärvelle. Tukkeja kuljetettiin ympäri vuorokauden, joten kannen alla on nukkumahytti työntekijöille. Entisaikaan mukana matkusti myös soppatarjoilusta huolehtiva emäntä. Keittiö ja hytit ovat alkuperäisessä kunnossaan. Yläpunkkien pohjasta löytyy piirustuksia 50-luvulta, joku on taiteillut tupakkaa sauhuttelevan naisen. Konehuone on kuin sauna Myös koneisto on täysin alkuperäinen. Kannen alla työskentelee konemestari, jolle kippari antaa ohjeita ruorihytistä puheputken kautta. Jos konemestari on lisäämässä puita, kippari saa hänen huomionsa kovaäänisen kellon avulla. – Konehuone on mukava sauna, kun lämpötila nousee 60 asteeseen. Vissyä kuluu paljon, mutta saunan tuoksu on plussaa. Meteliä ei ole, ja se höyrylaivoissa onkin hienoa. Ne liikkuvat hiljaa ja pehmeästi, Lahti sanoo. Kannen alla konemestarin kaverina on kaksi valtavaa uunia, jotka lämmittävät höyrykattilaa. Operaatio täytyy aloittaa vuorokausi ennen liikkeelle lähtöä, ettei kattila joudu liian koville. Näsijärvi II kulkee metrisillä koivuhaloilla, joita on kyydissä yhteensä neljätoista kuutiota. Kattilassa 10 000 litraa vettä kuumenee kiehuvaksi yhdeksän baarin paineessa. Puuta kuluu tasaisella vauhdilla kuutiometri tunnissa. Mankan mukaan aluksessa on paljon voimaa suhteessa kokoon. Lahti kertoo, että ohjauksessa on oltava tarkkana. – Tämä ei ole kovin ketterä kääntyilijä. Hinaajia ajaessa on osattava tietyt kikat satamaan saavuttaessa. Risteilyillä on aina vähintään kolmen hengen miehistö: kippari, konemestari ja kansityöntekijä. Höyrylaiva Näsijärvi II ry:ssä kaikki tekevät kaikkea. Yhdistys myy menneitä aikoja huokuvia risteilyjä ryhmille ja yritykselle. Tulot käytetään aluksen kunnostamiseen. Välillä soitetaan humppaa höyrylaivayhtye Visselissä, jonka nimi tarkoittaa merkkitorvea. Tero Lahti vastaa haitaroinnista, ja muuten bändin kokoonpano vaihtelee. – Tunnelmaan sopii entisaikojen tanssimusiikki, mutta joskus saatetaan kokeilla muutakin, hän sanoo. Suuret synttärijuhlat Näsijärvi II:n 90-vuotista taivalta juhlitaan elokuun viimeisenä päivänä näyttävästi. Silloin järjestetään Näsijärven höyrylaivaregatta. Mustalahden satamassa esiintyy puhallinorkesteri ja yleisöllä on mahdollisuus vierailla aluksissa. Näsijärvi II ja seitsemän muuta laivaa tekevät juhlapurjehduksen Maisansalosta palaavaa S/S Tarjannetta vastaan. Kaikki huipentuu laivojen yhteisvislaukseen, joka Lahden ja Mankan mukaan kaikuu kymmenien kilometrien säteellä. Miehet ovat innoissaan tapahtumasta. – Vapaasti Kaislikossa suhisee -kirjaa lainaten: mikään ei ole puoliksikaan niin mukavaa kuin höyrylaivoilla mesoaminen, Manka sanoo. Näsijärven höyrylaivaregatta järjestetään Mustalahden satamassa ja Näsijärvellä 31.8.