Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Pääradalle tarvitaan rahaa ja nopeita ratkaisuja

Miten sovittaa mahdollisimman monta junaa raiteille, joiden kapasiteetti on loppuun käytetty? VR:n Suunnittelujohtaja Juho Hannukainen kuvaa haastattelussa (aamulehti.fi 2.1.2020), että tavoite on tehdä ratkaisu, joka olisi mahdollisimman hyvä mahdollisimman monelle. Asian voi ilmaista niinkin, että tehdään ratkaisu, joka on vähiten huono. Kuvaava esimerkki niukkuuden jakamisesta on kello kuudelta lähtevän Tampere – Helsinki-Pendolinon aikaistaminen ja muutos IC-junaksi. Tamperelaisille työmatkalaisille muutos aikaisti aamuja, mutta hämeenlinnalaisille ja akaalaisille juna toi valinnanvaraa. IC-juna toi toki myös lisää matkustajapaikkoja ruuhkaiseen vuoroon. Tilanne ei tästä parane, ennen kuin raiteita saadaan lisää. Ratakuviossa on tällä hetkellä useita virityksiä. Tampereen kannalta merkittävimpiä ovat sekä nykyisen pääradan lisäraiteet että tunnin juna Tampereelta Helsinkiin. Jälkimmäisestä pääministeri Sanna Marin (sd.) sanoi liikenne- ja viestintäministerinä ollessaan, että suunnitteluun tarvitaan kuudesta kahdeksaan vuotta. Nopea juna on todellisuutta siis aikaisintaan 2030-luvulla. Tunnin junaa pitää viedä päämäärätietoisesti ja mahdollisimman nopeasti eteenpäin. On kuitenkin selvä, että pääradan pullonkauloihin tarvitaan tunnin junaa nopeammin valmistuva helpotus. Yleissuunnittelurahaa pääradalle on jo budjetissa myönnetty, mutta potti on lähinnä hyvä alku. Pääradalle on joka tapauksessa tehtävä jotakin ja mahdollisimman ripeästi. Pääradalle tarvitaan välttämättä kolmas raide Tampere-Riihimäki-välille ja osin neljäskin raide. Se toisi helpotusta paitsi kaukojuniin ja tavaraliikenteeseen myös mahdollisuuksia nykyistä kattavampaan lähijunaliikenteeseen. Kyse on lähinnä siitä, mitä tehdään ja missä järjestyksessä. Päärata on kahdesta vaihtoehdosta sikälikin helpompi, että olemassa olevan parantaminen on helpompaa kuin uuden väylän rakentaminen. Vielä helmikuuhun saakka olisi aikaa hakea Verkkojen Eurooppa -liikennehaun niin sanotusta häntärahoituksesta suunnittelurahaa. Päärata Helsingistä Ouluun on Euroopan unionin ydinkäytävää, mikä helpottaa merkittävästi rahan saamista. Rahoitushakuja on toki tämän jälkeenkin. Tuntuu silti lähinnä itsestäänselvyydeltä että jo helmikuussa pitäisi olla haussa mukana, jotta hanketta saadaan mahdollisimman nopeasti eteenpäin.