Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Maakunnan yhteistyö näytti voimansa

Hallituksen lisätalousarvioesityksen keskeiset osat julkistettiin tiistaina. Pirkanmaalle uutiset olivat erittäin hyviä, sillä tärkeimmistä liikennehankkeista mukana olivat niin Hämeenkyrön ohitustie kuin pääratakin. Hämeenkyrön ohitustielle esitykseen on kirjattu tälle vuodelle 2,4 miljoonan euron määräraha ja lisäksi sille osoitetaan 64 miljoonan euron valtuus. Pääradan kehittämisen suunnitteluun Helsingin ja Tampereen välillä esitetään 11 miljoonan euron määrärahaa. Tuoreen liikenne- ja viestintäministerin Sanna Marinin (sd.) kausi alkoi lupaavasti, kun Pirkanmaan kriittisimmät hankkeet olivat esityksessä mukana. Nykyinen päärata ja Hämeenkyrö ilman ohitustietä ovat olleet pitkään maakunnan liikenteen pahimmat kipupisteet. Hämeenkyrön ohitustie on aiemmin ollut ensimmäisiä budjetista karsiutuneita hankkeita. Karsiutuneiden kärkipaikka ei ole aiheuttanut hurraa-huutoja kunnassa, jossa keskimäärin noin 11 000 ajoneuvoa on päivittäin jyrännyt läpi taajaman. Noin joka kymmenes niistä on raskasta kalustoa, siis keskimäärin yli tuhat ajoneuvoa vuorokaudessa. Vilkkaan valtatien liikenteen ajattaminen taajaman ja sen liikenneympyröiden läpi on ollut täysin kestämätöntä niin asukkaiden, liikenneturvallisuuden, laajan alueen elinkeinoelämän kuin kunnan kehittämisenkin näkökulmasta. Ohitustietä on silti jouduttu odottamaan turhan pitkään. Päärataa ja Hämeenkyrön ohitustietä yhdistää tinkimätön ja pitkäaikainen yhteistyö. Ne ovat hyviä esimerkkejä siitä, että tärkeiden hankkeiden taakse on koottava niin alueen päättäjät, elinkeinoelämä, kunnat ja maakunnat. Pirkanmaalla tässä on onnistuttu. Tavoite on ollut selvä ja yhteinen. Kun on kysytty maakunnan toimijoilta hallitusohjelmatavoitteita tai kansanedustajilta hallituskauden kärkiteemoja, päärata ja Kolmostie ovat toistuneet vastauksissa. Lisätalousarvioesitys osoittaa, kuinka arvokasta samaan maaliin tähtääminen on. Vetoapua on saatu myös maakunnan rajojen ulkopuolelta, kuten pitääkin. Sekä pääradan että Kolmostien ongelmien ratkaiseminen on paljon laajemman alueen kuin vain Pirkanmaan etu. Yksi merkittävä ero hankkeilla on. Hämeenkyrön ohitustien suunnitelmat ovat olleet jo pitkään valmiina, ja toteutus voi alkaa ensi vuonna. Pääradan kehittämisessä ei olla vielä edes lähtöviivalla maalista puhumattakaan.