Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Katujen jatkuvasta auki repimisestä pitää päästä eroon

Katutyöt pistävät silmään. Ällistystä herättävät työmaat, joissa hienoon kuntoon saatu pinta revitään uudestaan auki, upotetaan uutta putkea maan uumeniin ja lapioidaan kuoppa umpeen. Työllistämistä sekin. Tällaista showta on saatu nauttia kaikissa kunnissa vuosikausia. Kesäkuussa Helsingin pormestarin Jan Vapaavuoren (kok.) mitta tuli täyteen. Helsingin Sanomissa oli juttu, jossa kerrottiin, että vasta remontoitu Mechelininkatu oli revitty auki. Vapaavuori twiittasi tämän olevan aidosti hämmentävää ja osoittavan, että kaupungilla on iso skarppaamisen tarve. Hänen mielestään on liian pitkään eletty kuin pellossa. Vapaavuori lupasi muutosta. Tampereella ollaan jo uudistuksen tiellä. Kaupunginvaltuusto päätti kesäkuussa, että Tampereen Infra liikelaitos yhtiöitetään. Tämä tapahtuu aikaisintaan vuoden 2020 alussa. Ratkaisulla on määrä vahvistaa tilaajan resursseja ja toisaalta luoda vahva rakentamisesta ja kunnossapidosta vastaava yhtiö. Tarvetta muutokseen on. Se käy hyvin ilmi Infraa koskevasta rajapintaselvityksestä. Siinä on kuultu tilaajan ja tuottajan edustajia sekä ulkopuolisia infra-alan yrityksiä. Selvityksessä todetaan, että Infra liikelaitos on kuin veteen piirretty viiva, jossa vastuut ja velvollisuudet ovat osin hämärtyneet. Kiire ja niukat resurssit johtavat siihen, että toimintaa ei ehditä kehittää. Tiedonhallinta on sekavaa. Digitaalisuus on osin alkutekijöissään. Liikelaitoksen ikärakenne on myös vinoutunut. Tämän todetaan vaikeuttavan toimintakulttuurin muuttamista. Nuorten työntekijöiden on vaikea tuoda uusia toimintatapoja. Toiminnan pullonkauloja on suunnittelun kokonaishallinta. Sen ohjaus on puutteellista ja hajautunutta. Tämä näkyy työmailla eriaikaisuutena ja vääränä järjestyksenä. Aikatauluissa pysyminen koetaan haastavaksi, samoin rakennushankkeiden oikea-aikainen tiedottaminen kuntalaisille. Löytyy selvityksestä positiivisiakin puolia. Tuotannon työn laatu on hyvää, palveluja saadaan nopeasti ja sitoutuminen työhön vahvaa. Tilaajapuoli saa kiitosta asiaosaamisestaan. Rajapintaselvitys on karun paljastava kuristus kaupungin liikelaitokseen. Selväksi tulee, että johtamisessa ja toimintakulttuurissa on petrattavaa. Toiminnan tuloksellisuutta ei sovi unohtaa. Tällä hetkellä Infra ei ole hinnoiltaan kilpailukyinen yksityisten yritysten kanssa. Kunnallisen infra-toiminnan on arvioitu olevan jopa viidenneksen markkinahintoja kalliimpaa. Kuntalaiset voivat vain toivoa, että Infran yhtiöittäminen johtaa nykyistä tehokkaampaan veroeurojen käyttöön. Yhtiöittämisen jälkeen Infran sisäinen tila jää verhon taakse, mutta toiminnan kehitystä on mahdollista arvioida uudelleen auki revittyjen katujen määrällä.