Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Yleinen tapa on paha bensa­syöppö – kokosimme 20 vinkkiä, joiden avulla säästät selvästi poltto­aine­kuluissa

Kesällä moni suomalainen tekee automatkoja kotimaassa etenkin nyt, kun matkustaminen ulkomaille on vaikeampaa kuin tavallisesti. Koska rahaa on aina mukava säästää, kokosimme kattavan vinkkipaketin säästämisen maksimoimiseksi. Näitä ohjeita noudattamalla ajat niin, että polttoainetta kuluu mahdollisimman vähän. Suunnittele reitti Lyhyin reitti ei välttämättä ole se taloudellisin. Jos käytössä on navigaattori, joka osaa käyttää liikennetiedotteita, aktivoi palvelu ruuhkien välttämiseksi. Älypuhelimen karttapalvelusta voi myös olla suuri apu ruuhkien tunnistamisessa. Ruuhka-ajaminen on nimittäin polttoainetaloudellisesti kuormittavaa ajamista. Suunnittele ajankohta Jotkut asiat vain toimivat paremmin yöllä, ja yksi niistä on ajaminen. Yöaikaan ei ole juurikaan muuta liikennettä, joten vältyt ruuhkilta ja pumppaavalta ajotyyliltä, mikä säästää polttoainetta ja hermoja. Yöllä pitää tosin olla varovainen esimerkiksi hirvien suhteen, joten aja aina pirteänä. Älä ota mukaan mitään tarpeetonta Kaikki ylimääräinen paino lisää auton polttoaineenkulutusta. Esimerkiksi keskikokoisen auton sadan kilon lisäkuorma lisää polttoaineen kulutusta noin puoli litraa satasella. Tarkasta rengaspaineet Tarkasta viimeistään ennen pitkää reissua, ovatko auton rengaspaineet kunnossa. Jokaisella autolla on suositusrengaspaineensa, ja monissa autoissa ilmoitetaan eri suosituspaineet tilanteisiin, joissa ajaa yksin ja joissa auto on täynnä kuormaa. Jos auto on täynnä, rengaspaineet kannattaa tarkastaa vielä uudestaan. Alhaiset rengaspaineet voivat lisätä polttoaineenkulutusta useilla prosenteilla. Vaihda ilmansuodatin ja huolla muutenkin asiallisesti Jos auton ilmansuodatin on tukkeutunut, auto kuluttaa enemmän. Tällöin moottori joutuu kuluttamaan enemmän polttoainetta, kun se ei saa riittävästi happea. Tarkista siis, että ilmansuodatin on asianmukaisessa kunnossa ja vaihda tai vaihdata se tarvittaessa. Muutenkin auton perushuolto on merkittävä asia myös polttoaineenkulutuksessa. Säännöllisesti huollettu, oikeilla ohjauskulmilla ja asianmukaisilla jarruilla varustettu auto kuluttaa keskimäärin 0,2–0,3 litraa vähemmän polttoainetta sadalla kilometrillä kuin auto, joka on jätetty pitkäksi ajaksi heitteilleen. Tankkaa kaasua tai etanolia, jos auto sen sallii Osa autoista käy bensiinin ja dieselin lisäksi kaasulla tai etanolilla. Jos niitä ei muuten tule tankattua kovin paljon vaikkapa laiskuuden vuoksi, pitkälle automatkalle kannattaa laittaa tankki täyteen näitä vaihtoehtoisia polttoaineita, sillä ne ovat halvempia ja ympäristöystävällisempiä. Jos auto käy pelkällä bensalla tai dieselillä, polttoaineen laadulla ei ole juurikaan väliä taloudellisuuden suhteen. Esimerkiksi 98-oktaanisen bensiinin voimin auton kulutus putoaa kyllä noin 3 prosenttia, mutta niin ikään 98:n hinta on noin kolme prosenttia suurempi kuin 95:n. Dieselpolttoaineissa taas on tarjolla ainakin Nesteen tarjoamaa Pro Dieseliä, jonka Neste kertoo olevan polttoainetta säästävää. Se maksaa muutaman sentin tavallista dieseliä enemmän. Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen kertoi taannoin , että rahan kannalta ei todennäköisesti maksa vaivaa tankata sitä. – Subjektiivisen kokemuksen sekä monien keskustelujen perusteella sanoisin, että aika valveutunut kuluttaja pitää olla, että huomaa eron tavallisen dieselin kanssa. Suunnittele tankkaukset etukäteen Polttoaineen hinta vaihtelee eri puolella Suomea. Suunnittele matka niin, että joudut tankkaamaan mahdollisimman vähän siellä, missä polttoaine on kallista – mutta älä lähde ajamaan turhaan pitkää lenkkiä asemalle, jossa polttoaine on vain muutaman sentin kalliimpaa. Hinnat näkee osoitteesta polttoaine.net . Älä ohittele Mikään ei ole niin järjetöntä kuin letkassa ohittelu. Se on yleinen tapa – ja paha bensasyöppö. Letkassa ohittelu on vaarallista, se kuluttaa polttoainetta ja se hidastaa kaikkien muiden liikennettä, koska takana olevat joutuvat pumppaamaan jarrua – ja heidänkin polttoaineenkulutuksensa kasvaa. Ohittelusta ei ole myöskään hyötyä matka-ajan suhteen, sillä jos autojono on pitkä, niin jonossa pujottelija säästää ehkä sekunteja tai parhaimmillaan minuutteja. Älä siis ole se urpo, joka kiihdyttää ohi, jarruttaa väliin ja tekee kaikkien muiden liikenteessä olijoiden matkan entistä epämukavammaksi. Aja muutenkin nätisti, mutta määrätietoisesti Kaasujalka on merkittävä tekijä polttoaineenkulutuksessa. Kiihdyttäessä kannattaa kiihdyttää määrätietoisesti, mutta ei hurjastellen, haluttuun nopeuteen ja pysyä sitten siinä mahdollisimman tasaisesti. Kiihdytyksessä manuaalivaihteisella kannattaa joskus myös vaihtaa suoraan esimerkiksi kakkoselta neloselle tai jopa vitoselle tai kolmoselta suoraan vitoselle sen sijaan, että kävisi läpi jokaisen vaihteen. Älä jarruta turhaan Jokainen jarrutus on myrkkyä polttoaineenkulutukselle. Jos pitää hidastaa, kannattaa suosia moottorijarrutusta. Koska jarruttaminen on kryptoniittia taloudellisuudelle, pidä kunnon turvavälit, jotta voit ennakoida edellä ajavan liikkeitä ilman turhaa jarrun polkemista. Luonnollisesti turvallisuus ensin, joten tarvittaessa polje toki jarrua ihan kunnolla. Älä lepuuta jalkaa jarrulla Joillain kuskeilla on tapana ajaessaan lepuuttaa jalkaa jarrupolkimen päällä. Se on suuri virhe, sillä vaikka painetta jarrupolkimella ei olisi juuri ollenkaan, se voi vaikuttaa polttoaineenkulutukseen, vaihteistoon ja jarruihin huonolla tavalla. Varmista myös, että käsijarru on varmasti täysin vapautettu – joskus se saattaa jäädä epähuomiossa pikkuisen päälle. Yleensä käsijarrun ollessa vähänkään kytkettynä auto kyllä ilmoittaa siitä merkkivalolla, mutta varmista asia joka tapauksessa itse. Aja vähän ali nopeusrajoitusten (moottoritiellä) Moottoritiellä saa usein ajaa 120 kilometriä tunnissa, mutta entä jos ajaisitkin vain 110 km/h – tai jopa 100 km/h? Jos tekisit näin, polttoaineenkulutus olisi merkittävästi pienempää. Vinkki sopii etenkin moottoritielle, jossa nopeampaa kyytiä kaipaavat pääsevät helposti ohitse. Jos ryhtyy ajelemaan tavallisella tiellä merkittävästi alle nopeusrajoitusten, takana olijat saattavat hermostua. Aja mäkisessä maastossa fiksusti Usein alamäessä näkee jarruvalojen palavan, kun kuljettaja huomaa ajavansa alamäkeen ylinopeutta. Seuraavassa ylämäessä pitää tämän vuoksi painaa enemmän kaasua. Kyseessä on turhaan polttoainetta kuluttava ajotapa. Katso kauas ja ennakoi tulevia mäkiä ja muita liikenteen tapahtumia, jotta jarrua ja kaasua tarvitsee polkea mahdollisimman vähän. Aja kaarteissa fiksusti Kesäisillä ajomatkoilla saattaa eksyä mutkaisille pikkuteille. Liian usein näkee tällaisilla poluilla liikaa jarruvalojen välkettä, vaikka niitä ei kaarteissa pitäisi tarvita. Kaarteet tulee ennakoida niin, että kaasun vapauttaminen riittää niistä selviämiseen. Kiihdyttely, lyhyet ja terävät jarrutukset ja korkeat kierrokset mutkissa lisäävät polttoaineen kulutusta. Älä käytä ilmastointia, jos ei ole pakko Ilmastointi kuluttaa polttoainetta, joten jos sää ei sitä vaadi, kytke ilmastointi pois. Mutta… …älä myöskään aja ikkunat tai kattoluukku auki Ikkunat auki ajaessa tai kattoluukku auki ajaessa auton ilmanvastus kasvaa, ja sekin kuluttaa polttoainetta. Pidä siis räppänät säpissä ja ilmastointilaite kiinni, jos lämpötila on asianmukainen. Jos on liian kuuma, maantienopeuksissa kannattaa käyttää mieluummin ilmastointia, sillä se on polttoaineenkulutuksen kannalta kustannustehokkaampi (ja mukavampi) vaihtoehto, koska suurilla nopeuksilla ilmanvastus kasvaa ikkunoiden auki ollessa merkittävästi. Ilmastoinnin ja ikkunoiden avaamista voi välttää myös pukeutumalla äärimmäisen niukasti tai ainakin äärimmäisen hyvin hengittäviin vaatteisiin. Älä käytä sähkölaitteita turhaan Kysy itseltäsi, onko esimerkiksi radiota oikeasti pakko kuunnella. Kaikki auton sähkölaitteet nimittäin lisäävät polttoaineenkulutusta. Tarkkaile vakionopeudensäätimen toimintaa Vakionopeudensäädin saattaa olla taloudellisin tapa ajaa, jos tie on tasainen. Mäkisillä teillä laite ei kuitenkaan välttämättä osaa ennakoida kiihdytyksiä yhtä fiksusti kuin ihminen. Tarkkaile siis, miten vakionopeudensäätimesi käyttäytyy, ja kytke se pois, jos se sortuu epätaloudellisiin kiihdytyksiin mäkisessä maastossa. Ladattava hybridi ei auta pitkillä matkoilla Suosiotaan kasvattavat ladattavat hybridiautot näyttävät paperilla todella ekonomisilta. Isojen ja tehokkaidenkin autojen viralliset kulutuslukemat ovat muutaman litran luokkaa satasella. Näin onkin, jos ajaa lyhyttä matkaa kaupungissa ja latailee autoaan usein. Pitkän matkan ajajan ei kuitenkaan pidä hämääntyä, sillä ladattavilla hybridiautoilla pääsee ajamaan sähköllä vain pieniä, usein muutaman kymmenen kilometrin mittaisia matkoja, ja sen jälkeen mennään taas fossiilisilla. Ellei siis pysähdy lataamaan autoaan jatkuvasti (mikä tuskin on mahdollista saati käytännöllistä ajettaessa halki Suomen), ladattava hybridi on pitkän matkan ajossa aivan yhtä kuluttava kuin perinteinen polttomoottoriauto. Täyssähköauto voi toimia hyvin Täyssähköauto kunnollisella toimintamatkalla voi olla pitkän matkan ajossa erittäin ekonominen vaihtoehto. Matkaa täytyy suunnitella jonkin verran, tarkistaa latausasemien paikat sekä pitää lataustaukoja silloin tällöin – mutta täytyy niitä taukoja pitää joka tapauksessa.