Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Hämeenkadulle asennettiin niin pieni bussikatos, että se ei suojaa sateelta – "Tilaa ei yksinkertaisesti ole isommille katoksille”

Kuvassa näkyvä Hämeenkadun uusi bussipysäkin katos harmittaa Morolta pysäkistä kyselleitä lukijoita. Katos on niin pieni, ettei se suojaa kunnolla sateelta. Tuskin talvella lumipyryltäkään. Joukkoliikennelogistikko Juha Kortteus Tampereen seudun joukkoliikenteestä Nyssestä kertoo, että Keskustorin pysäkki on vielä keskeneräinen. Katoksen pienuuden hän kertoo olevan monen tekijän aiheuttama pakko. – Kaikista Hämeenkadun varrelle jäävien bussipysäkkien katoksista tulee samanlaisia. Niissä on lasiset sivuseinät ja takaseinä. Turvaväli tarvitaan Miksi ihmeessä katokset ovat noin pieniä? Oheisessa kuvassa ihminen joutuu suojautumaan sateelta omalla sateenvarjollaan, vaikka on katoksen alla. – Tilaa ei yksinkertaisesti ole isommille katoksille. Katos on entisiä kapeampi, vaikka se on ihan kiinni Hämeenkadun uuden pyöräkaistan reunassa. Toiselle puolelle on pitänyt jättää turvaväli, etteivät pysäkkisyvennykseen ajavat linja-autot osu katokseen. Väki menee ratikkaan Aiemmin katoksia oli useita vierekkäin. Entä jatkossa? – Bussipysäkeillä Hämeenkadulla on jatkossa vain yksi katos joka pysäkillä. Raitiotieliikenteen alkaessa Hämeenkadulla liikkuu aiempaa vähemmän busseja eikä kadun varren pysäkeille mahdu niin paljon busseja kuin nykyisin. Keskustorin terminaalin toiminta jatkuu toistaiseksi raitiotieliikenteen alettuakin, vaikka Hämeenkadun varressa olevien pysäkkien koko ja niille liikennöivien reittien määrä pienenee. Oletus on, että Hämeenkadulla iso osa matkustajista käyttää ratikkaa. Ratikan katoksia tehdään Myös ratikan pysäkkikatosten rakentaminen on alkanut. Ensimmäisen vaiheen reitillä on kaikkiaan 24 pysäkkiä. Ratikan pysäkeistä ja katoksista ensimmäisenä valmistuu Taysin pysäkki sairaalan Elämänaukiolle. Muiden pysäkkien osalta katosasennukset ovat alkaneet ensimmäisenä Sammonaukion pysäkillä. – Pysäkkikatosten muotoilussa on huolehdittu, että ne istuvat tamperelaiseen kaupunkimaisemaan. Sen lisäksi, että ne suojaavat matkustajia, pysäkeillä tarjotaan myös tärkeää matkustajainfoa, toteaa ratapäällikkö Markus Keisala Tampereen Raitiotie Oy:stä. Pysäkkikatokset hankkii Tampereen Raitiotie Oy, ja ne toimittaa JCDecaux Finland Oy, joka huolehtii myös katosten ylläpidosta. Pysäkkikatosten hankinta- ja ylläpitokustannukset katetaan mainostuloilla. Tampereen kaupunki saa 20 prosenttia mainosajasta kaupunkiviestintään.