Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Tampere haluaa poistaa 50 parkkipaikkaa Tammelantorin kupeesta – suunnitelmasta palauteryöppy, torikauppiaat huolissaan: ”Pelkään, että minusta tulee työtön mies"

– Ei saa muuttaa. Ei millään muotoa hyvä suunnitelma, toteaa Tampereen Tammelantorille torstaina lounasmakkaralle pysähtynyt tamperelainen Harri Hepo-oja . Tampereen kaupungin suunnitelma kehittää Tammelantorin ohitse kulkevaa Pinninkatua on vastatuulessa, eikä se saa tukea torilla 1960-luvulta lähtien asioineelta Hepo-ojaltakaan. – Kyllähän ihmisten pitää kaupoille päästä. Koko torikulttuuri kuolee, jos muutos menee läpi, lisää Hepo-ojan vieressä istuva Iiro Leppänen . Joulu-tammikuussa nähtävillä ollut Pinninkadun suunnitelmaehdotus keräsi viime perjantain määräaikaan mennessä kahdeksan muistutusta. Muistutuksia on tullut ainakin alueen taloyhtiöiltä ja Tampereen torikauppiaat yhdistykseltä. – Asia on herättänyt isoa vastustusta. Palautetta on tullut myös pitämässämme asukastilaisuudessa. Puheluitakin on tullut runsaasti, kertoo Tampereen kaupunkiympäristön kehittämisen vanhempi erikoissuunnittelija Mikko Kielo . Suurin osa palautteesta koskee Kielon mukaan aikeita muuttaa pysäköintiä Pinninkadulla. Suunnitelmaehdotuksessa kadun pysäköintipaikkojen määrä laskisi nykyisestä 61 paikasta 11 paikkaan. – Onhan se ongelma, jos alueelta häipyy 50 pysäköintipaikkaa. Vaikka loput paikat olisivat hyvällä kohtaa torin laidalla, niitä ei olisi riittävästi, Kielo sanoo. Asiasta kertoi ensin Tamperelainen . Ei kannatusta kauppiailta Älytön ja katastrofaalinen. Näin Pinninkadun suunnitelmaehdotusta kommentoivat Aamulehdelle Tammelantorilla toimivat yrittäjät. Torilla ravintolayrittäjänä toimivan Markus Maron mukaan pysäköintipaikkoja tarvittaisiin pikemminkin nykyistä enemmän. Etenkin kesäisin paikat ovat tiukassa. – Minulle paikkojen lähtö tarkoittaisi sitä, että talvikaupasta tulisi mahdotonta, Maro toteaa. Torikauppias Mauno Laihonen puolestaan uskoo, että pysäköintipaikkojen väheneminen saisi asiakkaat siirtymään torilta marketteihin. – Tammelantori ei elä vain lähialueen asukkailla, vaan tarvitsee asiakkaita kauempaakin. Jos suunnitelmaehdotukseen ei tehdä muutoksia, pelkään, että minusta tulee työtön mies, Laihonen sanoo. Maro ja Laihonen ovat molemmat sitä mieltä, että elinvoimainen toritoiminta Tammelassa edellyttää sitä, että torille pääsee autolla ja ajoneuvolle löytyy myös pysäköintipaikka. Tähän suunnitelmassa jäljelle jäävät 11 paikkaa eivät heistä riitä. Jo nykyisellään osa Pinninkadun pysäköintiruuduista kuuluu Z-yrityspysäköintiluvan piiriin. Yrittäjien autojen lisäksi myös asiakkaille pitäisi riittää pysäköintitilaa. – Eivät ihmiset ala painavia perunasäkkejä ja mansikkalaatikoita kortteleiden päähän kantaa, Maro summaa. Työt voisivat alkaa keväällä Pinninkadun suunnitelmaehdotus pohjaa kaupungin vuonna 2018 laatimaan Tammelan liikenneverkkosuunnitelmaan ja meneillään olevaan alueen viherrakenneselvitykseen. Suunnitelman ydin on kehittää jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita Tammelan halki pohjois-eteläsuunnassa kulkevalla Pinninkadulla leventämällä jalkakäytäviä. Lisäksi kaksisuuntainen pyöräliikenne sallittaisiin Vellamonkatu-Kullervonkatu välillä ja Pinninkadun varteen istutettaisiin uusia katupuita. Suunnitelma nipistäisi tilaa ajoradalta ja parkkipaikoilta. – Aina kun katutilaan tuodaan uusia elementtejä, se on pois jostain nykyisestä. Tällä hetkellä tavoitteet Pinninkadun suhteen ovat vähän ristiriitaisia, toteaa vanhempi erikoissuunnittelija Mikko Kielo. Arviolta noin 400 000 maksavien Pinninkadun muutostöiden rakentamisen tulisi ehdotuksen mukaan alkaa keväällä. Silloin valmista voisi olla samaan aikaan, kun raitiovaunu alkaa liikennöidä vuonna 2021. – On tähdätty siihen, että Itsenäisyydenkadun ratikkapysäkiltä olisi hyvä kulku torille. Nyt näyttää tietenkin siltä, ettei näin tule olemaan. Muistutukset käydään läpi Kielon mukaan seuraavaksi edessä on suunnitelmaehdotuksesta tulleiden muistutusten läpikäynti. Vielä torstaihin mennessä niistä kaikkiin ei ole ehditty perehtyä. – Nyt pitää miettiä, mikä olisi se ratkaisu. Olemme nyt tehneet jonkinlaisen ehdotuksen ja saaneet siitä kommentteja. Ei suunnitelmaa varmaankaan kannata tai pysty tekemään niin, että se palvelisi kaikkia tuollaisenaan, Kielo miettii. Yhtenä mahdollisuutena Kielo pitää sitä, että Pinninkadun muutos toteutettaisiin suunnitelman osalta osittain. Se, miten tämä voitaisiin tehdä, on vielä auki. Yksi vaihtoehto voisi olla, että toteutettaisiin vain suunnitelmaosuus torilta Vellamonkadulle. Jos Pinninkadun muutos päätetään toteuttaa osittaisena, Kielo pitää mahdollisena, että rakennustyöt päästäisiin aloittamaan keväällä. Muussa tapauksessa aloitus voi venyä pitkänkin ajan päähän. Katusuunnitelmaehdotuksen mukaan Tammelan Pinninkadun muutostyöt aloitettaisiin keväällä 2020. Pinninkadun kadunvarsipysäköintipaikkojen määrä vähenisi 61 pysäköintipaikasta 11 paikkaan. Töiden aikana Pinninkadun ajorata kapenisi nykyiseltä leveydeltään viiteen metriin. Itsenäisyydenkadun ja Vellamonkadun väliltä Pinninkatu muutettaisiin pihakaduksi. Itälaidan jalkakäytävä erotettaisiin ajoradasta puurivillä. Pihakadulla ajoneuvojen nopeus saa ylittää 20 km/h. Vellamonkadun ja Kullervonkadun välillä pyöräliikenne sallittaisiin kaksisuuntaisena muutoin ajoneuvoille yksisuuntaisella kadulla. Etelän suunnan ajoradan leveys olisi 3,3 metriä, pohjoisen suunnan 1,7 metriä. Tammelantorin kohdalla länsipuolen jalkakäytävä levennettäisiin 4,0 metriseksi. Väylä erotettaisiin ajoradasta erotuskaistalla, jolle istutetaan katupuita. Vellamonkatu-Ilmarinkatu välillä jalkakäytävän itäpuoli olisi 3,0 metriä leveä, Kyllikinkatu-Kullervonkatu välillä kadun länsipuoli. Jalkakäytävä erotettaisiin ajoradasta puurivillä. Lähde: Tampereen kaupunki.