Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Kun viime vuoden hitti Potturi sai Martoilta kunniamaininnan, myynti räjähti kasvuun – ”Siitä homma lähti isosti laukalle”

Perunakasan peseminen kerralla parilla ranneliikkeellä tuntuu melkein liian hyvältä ollakseen totta. Suurin osa suomalaisista on varmasti jossain vaiheessa miettinyt, että kesän suosikkimukulan pesemiseen täytyy olla jokin parempi keino. Sellaisen keinon keksivät ja tuotteistivat Vesa Korjus , Matti Rautkivi ja Vesa-Pekka Kiiskinen , jotka perustivat vuonna 2017 Pari Vesaa ja Masa -nimisen yrityksen. Sen päätuote on Potturi-niminen tuote. Idea on yksinkertainen: perunoita ravistellaan muovisessa laukussa, jossa on sisäpinnalla harjanteet, jotka irrottavat mullan ja kevyemmät kuoret. Vedessä ravistelemalla uusien perunoiden pesu ja kuorinta sujuu kerralla. Tuotekehitykseen ja tuotannon valmisteluun meni pari vuotta. Viime vuonna tähän aikaan Pari Vesaa ja Masa -yrityksen miehet uumoilivat, että Potturi saattaisi hyvinkin menestyä. Potturi sai aikalailla tasan vuosi sitten Marttaliiton kunniamaininnan arjen innovaatio -kilpailussa. – Siitä homma lähti isosti laukalle. Jos martat sanovat, että jokin asia toimii, harva lähtee väittämään siihen vastaan, Vesa Korjus sanoo. Miehet kertovat keksinnöstään videopuhelun välityksellä. Kunniamaininnan jälkeen uudesta välineestä kiinnostui media ja sitä myöten kauppaketjut. Nyt välinettä myydään marketeissa ja yrityksen omassa verkkokaupassa. Seuraavaksi Potturia aletaan myydä Ruotsissa ja Virossa. – Ajattelimme, että olisi hienoa myydä pari tuhatta. Lopulta kaikki tavoitteet täyttyivät kuukaudessa ja viime kesän aikana Pottureita myytiin noin 30 000 kappaletta. Kesä on perunoiden pesemiseen ja kuorintaan käytettävän välineen sesonkiaikaa. Tuotetta on markkinoitu ja myyty etenkin mökeille. Monet ihmiset ostavat verkkokaupasta kaksi: yhden itselleen ja toisen mökkituliaiseksi. Asiakaspalaute on ollut positiivista. – Olemme itsekin oppineet käyttämään Potturia paremmin palautteen avulla. Jos perunoita heiluttelee laukussa jo matkalla rantaan, vedessä riittää pari ravistusta, Korjus kertoo. Tänä vuonna pesimiä on myyty jo noin 15 000 kappaletta. Matti Rautkivi kertoo, että toistaiseksi yrittäjät eivät ole nostaneet palkkaa itselleen ja todennäköisesti tämänkin vuoden tuotto käytetään tuotekehitykseen. Lähellä tehty ja pakattu Sen lisäksi, että Potturit ovat virtoilaista designia, ne myös tehdään Suomessa, Porissa. Valmistuksesta vastaan Karhumuovi-niminen yritys. Tuotteet pakataan Virroilla Potturilassa Ylöjärveltä tuleviin pakkauksiin. – Alun perin yritystä pyöritettiin mummolan porstuasta käsin, mutta melko pian toiminta piti siirtää teollisuushalliin. Paikallisesti tekeminen on yrittäjille tärkeää. Monet yritykset lähtevät ulkomaille halvempien kustannusten perässä, mutta Potturin kehittäjät sanovat, että kotimaassakin voi hyvin valmistaa tuotteita kustannustehokkaasti. – Tässä voittaa lisäksi monessa muussa asiassa, sanoo Vesa-Pekka Kiiskinen. Esimerkiksi kun Potturi viime keväänä nousi hieman yllättäen ilmiöksi, yritys pystyi vastaamaan kysyntään koska tuotantoketjut ovat lyhyitä. Kesäsesonki olisi saattanut mennä yrittäjiltä kokonaan ohi, jos tuotteita olisi pitänyt tilata ulkomailta. – Pystyimme toimittamaan kaikki Potturit, mutta aikamoista venymistä se vaati. Lupasimme vaimoillemme, että sitä kestää vain kesän ajan, Matti Rautkivi kertoo. Pienten lasten isät elävät siinä mielessä unelmaansa, että kaikkien perheet ovat isovanhempia myöten mukana yrityksen toiminnassa. Lapset pakkaavat välillä Pottureita ja pyrähtävät sitten omiin leikkeihinsä. – Tyttäreni markkinoi Oulun design-messuilla Potturia kuin vanha tekijä, Kiiskinen kertoo. Kaikki kolme tekevät Potturia edelleen sivutöinä. Tarkoitus on kasvaa vientiyritykseksi, joten jossain vaiheessa parin Vesan ja Masan täytynee jättää päivätyönsä. Pottureita paistinlastoista Tämän kevään uusi tuote ovat kierrätysmuoviset Potturit. Yrittäjät keräävät elintarvikehyväksyttyä muovia, esimerkiksi paistinlastoja ja muita keittiövälineitä, rouhivat ne ja uuden hyväksynnän jälkeen muovista muotoutuu Pottureita. Se, kuinka moni myytävistä pesimistä on kierrätysmuovia riippuu saatavilla olevasta raaka-aineesta. Tulevaisuudessa yrittäjät toivovat, että kaikki Potturit olisivat kierrätysmateriaalista. – Elintarvikemuovihan on jo vuosia merkitty kierrätysmerkillä, mutta se ei ole oikeasti kiertänyt mihinkään. Se on kuitenkin hyvää raaka-ainetta, ja toivoisimme näin muuttavamme myös ihmisten käyttäytymistä. Kärähtänyttä paistinlastaa ei tarvitse heittää pois, Vesa Korjus sanoo. – Toivoisimme, että voisimme muuttaa ihmisten ostokäyttäytymistä ja saada ihmiset kiinnostumaan siitä, mistä raaka-aine tulee, Kiiskinen lisää. Yrittäjät keräävät muovia marketteihin sijoitettavilla pisteillä. Niitä on aluksi vain muutama, mutta tulevaisuudessa toivottavasti ympäri Suomea. Yhteen Potturiin menee Korjuksen laskelmien mukaan 5–10 paistinlastaa. Kaveripohjalta Vesa Korjus ja Matti Rautkivi tuntevat toisensa jo lapsuudesta. Molemmat miehet ovat Virroilta kotoisin. Vesa-Pekka Kiiskinen on kotoisin Lapin Kemijärveltä ja asuu nykyisin Oulussa. Kolmikkoon hän tuli mukaan puolisonsa kautta: Kiiskisen ja Rautkiven vaimot ovat opiskelukavereita. Idea Potturista oli alun perin Matti Rautkiven. – Muistan, kun kerroin Vesalle (Korjus), että tällainen pitäisi tehdä. Hän piirsi siinä pirtinpöydän ääressä ensimmäisen luonnoksen, joka näytti hyvin paljon jo valmiilta Potturilta. Minulla on taustaa myynnissä, mutta yritys tarvitsee ihmisen, joka pystyy hahmottamaan, miltä asioiden pitäisi näyttää ja miten ne saa toteutumaan, Rautkivi sanoo. Kun Kiiskistä pyydettiin mukaan, arkkitehdin ensimmäinen kysymys oli, toimiiko Potturi oikeasti. – Sen jälkeen se, kuka sen valmistaa ja voisiko materiaali olla kierrätettyä, Matti Rautkivi kertaa. Kaveruus on yrityksen pyörittämiselle miesten mukaan hyvä pohja. Lisäksi he sanovat, etteivät ehdi kinata pikkuasioista kahden työn ja perheen välissä. Ekologisuus ja lähiruoan korostaminen on kolmikolle tärkeää. Lisäksi he haluavat tuottaa arkea helpottavia innovaatioita, joissa olisi vahvasti mukana suomalainen design ja työ. Suunnitelmissa on Potturin lisäksi muitakin tuotteita. – Vaikka tämä on ollut pitkä työ tähän asti, se on antanut paljon itseluottamusta, että tämän oikeasti voi tehdä.