Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Kiitos menestyksestä talousosaamisen Pisa-tutkimuksessa kuuluu myös opettajille

Nuorten talousosaamista kartoittaneen Pisa 2018 -tutkimuksen tulokset julkaistiin 7.5. Suomi oli mukana ensimmäistä kertaa ja menestyi erinomaisesti. Tutkimus tehtiin 15-vuotiaille nuorille ja siihen osallistui 20 maata. Suomalaisten nuorten talousosaaminen oli toiseksi parasta. Pisa-tutkimus osoitti, että kouluopetuksella oli merkittävä vaikutus talousosaamiseen. Taloutta osana yhteiskuntaoppia opiskellaan Suomessa nykyisin jo alakoulussa. Yläkoulussa talousasiat muodostavat noin kolmanneksen yhdeksännen luokan yhteiskuntaopin opetuksesta. Lisäksi talouteen liittyviä sisältöjä opiskellaan osana muita oppiaineita kuten historiaa, matematiikkaa ja kotitaloutta. Talousosaamista koskeva yhteiskunnallinen keskustelu painottuu usein kotitalouksien ongelmiin, kuten velkaantumiseen ja maksuhäiriömerkintöihin. Nämä ovat tärkeitä aiheita, mutta on hyvä muistaa, että talousosaaminen on muutakin kuin oman talouden hallintaa. Yläkoulussa talouden opiskelu painottuu yhteiskuntaoppiin, jossa yhdistetään oma talous laajempaan kansan- ja kansainvälisen talouden kontekstiin. Näiden yhteyden on esimerkiksi korona-aika osoittanut. Taloustietojen ja -taitojen opiskelun tulee jatkossakin olla osa yhteiskuntaoppia. Näiden kokonaisuuksien yhteyksien ymmärtämisessä auttavat ammattitaitoiset opettajat. Yläkoulun yhteiskuntaopin opettajat ovat pätevöityneet tehtäväänsä yliopisto-opinnoissa. Yhteiskuntaopin opettajan pätevyysvaatimuksiin kuuluu talousopintojen ohella esimerkiksi valtio-opillisia opintoja. Ilahduttavaa on, että Pisa 2018 -tutkimuksen mukaan Suomessa koulujen ja sukupuolten väliset erot nuorten talousosaamisessa ovat pieniä. Toisaalta sosioekonomisen aseman vaikutus osaamiseen on suuri. Tutkimus osoittaa, että Suomen talousopetuksen malli on toimiva ja opettajat tekevät erinomaista työtä. Näitä seikkoja ei tutkimukseen liittyvässä julkisessa keskustelussa ole nähdäksemme tuotu tarpeeksi esille, eivätkä opettajat ole saaneet menestyksestä riittävästi ansaitsemaansa kiitosta. Kirjoittajat ovat Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton hallituksen puheenjohtaja, peruskouluryhmän puheenjohtaja sekä lukioryhmän puheenjohtaja.