Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Teiden ja ratojen perusparannus ja rakentaminen on aloitettava heti – Se elvyttää ja tukee kilpailukykyä, sanoo Keskuskauppakamarin asiantuntija

Koronan aiheuttama isku Suomen talouteen on kova. Elvytyksen paalupaikalle on laitettava investoinnit liikenteen infrastruktuuriin. 2,5 miljardin euron korjausvelka liikenteen infrassa takaa, että kohteita elvytykselle löytyy eri puolilta Suomea. Lista niistä liikenneinfran kohteista, jotka ovat välittömästi käynnistettävissä, on pitkä. Olemassa oleva rataverkosto on kaivannut parantamista jo pitkään. Rataverkoston huono kunto on johtanut tilanteeseen, jossa on jouduttu asettamaan tarpeettomia nopeusrajoituksia. Rataverkolla on lähes sata nopeusrajoitusta, jotka hidastavat junien kulkua. Ne johtuvat ratojen huonosta kunnosta. Matkustajaliikenteen liikennöitävyyttä voidaan parantaa 200 miljoonalla eurolla. Kaikki nämä ovat toimenpiteitä, jotka on tehtävä joka tapauksessa. Lähes valmiit tiesuunnitteluhankkeet on saatava liikkeelle. Tieverkoston osalta korjausvelan lyhentäminen 300 miljoonalla eurolla lyö entistä suurempaa lovea valtion budjettiin ratahankkeiden tavoin, mutta näillä toimilla lisätään työllisyyttä lyhyellä aikavälillä ja tehostetaan liikenneinfran toimivuutta pitkällä aikavälillä. Suomen vientiteollisuuden kilpailukyky on merkittävässä asemassa koko kansantalouden näkökulmasta. Toimivat tiet ja radat parantavat yritysten kilpailukykyä alentamalla yritysten logistiikkakustannuksia. Nopeasti käynnistettävien hankkeiden lisäksi hallituksen on mietittävä, miten suuret raidehankkeet etenevät. Onko halua katsoa tulevaan, tehdä päätökset ja käynnistää hankkeet. Virus etenee ja taantuma syvenee, nyt on oikea aika lisätä talouskasvua tehokkaasti toteutettavilla liikenteen infrahankkeilla. Hankkeiden avulla luodaan työpaikkoja, joita tänne koronapandemian jälkeen kipeästi tarvitaan. Ja lähetetään oikeaa signaalia julkisen vallan taholta, että pää pysyy veden pinnalla myrskystä huolimatta. Kirjoittaja on johtava asiantuntija, liikenne- ja elinkeinopolitiikka, Keskuskauppakamari.