Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Suomalainen vähentää nyt tavaraa: omistamisen merkitys on vähentynyt

Tavaroiden omistamisen merkitys on vähentynyt ja sosiaalinen media muokkaa ihmisten ostokäyttäytymistä. Asiakkaat kaipaavat vähittäiskaupalta nyt mukavuutta ja luovuutta, viestittää talouden asiantuntijayritys Deloitte. Sen tekemän listauksen mukaan maailman suurin vähittäiskauppa on amerikkalainen Wal-Mart. S-ryhmä ja Kesko ovat tippuneet maailman suurimpien vähittäiskauppojen joukossa. Deloitte on listannut jälleen maailman 250 suurinta vähittäiskaupan toimijaa. Ykkössijaa pitää amerikkalainen Wal-Mart, jonka liikevaihto vuonna 2015 oli 482 miljardia dollaria. Toiselta ja kolmannelta sijalta löytyvät amerikkalaiset Costco ja The Kroger Co. Kolme viime vuotta maailman 250 suurimman vähittäiskaupan yhteenlaskettu liikevaihto on ollut hienoisessa kasvussa. S-ryhmä ja Kesko pudonneet listalla Suomea suurimpien vähittäiskauppojen joukossa edustavat S-ryhmä ja Kesko. Kaksikon välinen ero on kasvanut edellisvuodesta. S-ryhmä löytyy sijalta 91 (73) ja Kesko sijalta 131 (108). Listaus perustuu tilikauden 2015 liikevaihtoihin. - Tuoreimmat luvut näyttävät siltä, että erilaiset hinnan alennuskampanjat onnistuivat. Suomalainen ei halua maksaa ruuastaan liikaa, sanoo Deloitten kaupan alan ja kuluttajatuotteiden toimialajohtaja Jussi Sairanen . Hänen mukaansa kysyntä edullisille kaupoille kasvaa. Personoiminen ja kohdentaminen ovat nykyään mainonnan avainsanoja. Kesko esimerkiksi lähettää asiakkaille kohdennettua mainontaa ostokäyttäytymisen perusteella. Global Powers of Retailing 2017 -raportti tutkii asiakkaiden sitoutumista vähittäiskauppaan. Uudenlaisia asiakaskokemuksia luomalla ja oikean teknologian avustuksella kaupat voivat vahvistaa asiakasuskollisuutta. - Kaupan pitää luoda asiakkaalle aitoa ja miellyttävää kokemusta kaupassa ja sen ulkopuolella, kuten sosiaalisessa mediassa, Sairanen kertoo. 1. Vähemmän on enemmän. Tavaroiden omistamisen merkitys vähenee. Kokemukset ja elämykset saavat arvoa. 2. Brändit itseilmaisun välineenä. Asiakkaat etsivät kokemuksia ja tuotteita, jotka heijastelevat heidän omaa sosiaalisessa mediassa luomaansa kuvaa. 3. Kaupan rajat häilyvät. Teknologia, yhteisöllisyys ja avoimet työtilat ja jakamistalous tekevät vähittäiskaupan roolin määrittämisestä yhä vaikeampaa. Yrittäjät kehittävät uusia liiketoimintamalleja vastaamaan asiakkaiden tarpeita. Kuluttaja voi tilata esimerkiksi kuukausittaisen kauneuspaketin kotiinsa. Erilaisista lyhytkestoisista erikoisalennusmyynneistä on tullut arkipäivää. 4. On-demand -ostaminen yleistyy. Vähittäiskaupan valikoiman pitäisi vastata modernin käyttäjän vaatimuksiin juuri silloin, kun tarve tuotteelle syntyy. 5. Teknologia muokkaa yhteiskuntaa. Robotiikka, tekoäly ja virtuaalitodellisuus muuttavat tapaamme tehdä ostoksia.