Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Katso miltä Tampereen uudet sähköbussit näyttävät sisältä ja ulkoa – lähtevät reiteille maanantaina

Ensi maanantaina Tampereen joukkoliikenteessä siirrytään sähkökauteen. Uuden ajan alku käynnistyy Pyynikintorilta, missä kello 10.16 lähtee liikkeelle ensimmäinen TKL:n sähköbusseista. Sähköbussit ajavat linjalla 2 Pyynikintorin ja Rauhaniemen välillä. Aloitus otetaan varman päälle, sillä ajossa on alussa vain yksi sähköbussi. Loput kolme autoa otetaan linjalle vaiheittain. - Ennen joulua kaikki neljä sähköbussia ovat liikenteessä, lupaa TKL:n toimitusjohtaja Pekka Pirhonen . TKL:n noin 350 bussinkuljettajasta noin 50 on saanut koulutuksen sähköbussien kuljettamiseen. Kuljettajilta kysyttiin kiinnostusta kouluttautua sähköbussin ajajaksi. Enemmän kuin puolet kuljettajista ilmaisi halukkuutensa päästä sähköbussin rattiin. - Autoa on hyvin miellyttävä ajaa. Bussi menee erittäin tasaisesti. Sitä on helppo hallita ja kontrolloida, TKL:n suunnitteluinsinööri Jaakko Kettunen sanoo. Katso, miltä TKL:n sähköbussi näyttää: Sähköautossa on kaikki teho välittömästi käytössä, joten kiihtyvyys on hyvä. Pysäkkikiihdykset tapahtuvat tehokkaasti, mikä helpottaa aikataulupaineissa toimivia kuljettajia. Bussin seisoessa paikallaan siitä ei kuulu mitään ääntä. Ajon aikana sähkömoottori pitää pientä ujellusta. Pirhonen vertaa ääntä metron ääneen. Mikäli akuista loppuu lataus tien päällä, loppuu myös matkanteko. - Sellaista riskiä ei pitäisi olla, Kettunen kertoo. Sähkönsinisellä teippauksella varustetut bussit ladataan Pyynikintorin latauspisteessä ja öisin varikolla. Sähköbussit on hankittu viiden vuoden leasing-sopimuksella. Tänä aikana TKL kerää kokemuksia sähköbussien käytettävyydestä ja kustannuksista. - Sähköbusseista ei ole juuri kokemusta talvisissa olosuhteissa, Pirhonen sanoo. Sähköauton pakkaskestävyys on Kettusen mukaan parempi kuin dieselillä toimivien bussien. Sähköauto lähtee liikkeelle, kunhan akussa on virtaa. Dieselmoottorissa on enemmän vikaantumismahdollisuuksia. Leasing-ajan jälkeen TKL:llä on mahdollisuus lunastaa autot itselleen tai luopua niistä. Sähköautojen teknologia voi viiden vuoden aikana kehittyä niin paljon, että lunastaminen ei ole mielekästä. Leasingin aikana voidaan myös hankkia lisää sähköautoja. Tampereen kaupungilla on kunnianhimoinen tavoite olla sähköisen liikenteen valtakunnallinen ja kansainvälinen suunnannäyttäjä vuoteen 2025 mennessä. Oman kortensa kekoon kantaa Tampereen ammattikorkeakoulu (Tamk), jossa on käynnissä eTruck-hanke. Tampereella on käytössä Pohjoismaiden ensimmäinen täyssähkökäyttöinen, 16 tonnia painava jakeluauto. Auto on kuljetusliike Niinivirta Cargon käytössä Pirkanmaalla. Reaaliaikaisen seurantajärjestelmän avulla autosta saadaan tietoja muun muassa kulutuksesta. eTruck-hankkeessa kehitettäviä ratkaisuja hyödynnetään TKL:n sähköbussien toimivuutta arvioitaessa. Projektipäällikkö Jukka Pellinen Tamkista sanoo, että sähkökuorma-autolla on ajettu vajaan vuoden aikana yli 35 000 kilometriä. Sähkökuorma-auton kustannukset olivat 6–7 senttiä kilometriltä, kun dieselauton polttoainemenot olivat 35 senttiä kilometriltä. Sähköbussiliikenne alkaa ajaa Tampereella ensi maanantaina Pyynikintorin ja Rauhanniemen väliä. Tampereen kaupunkiliikenne liikelaitos TKL hankki neljä bussia puolalaiselta Solaris Bus & Coach S.A:lta tarjouskilpailun perusteella. Puolalaisyhtiö oli halvin. Tampereella on ennestään kaksi Solariksen hybridibussia. Sähköbussien pikalatausasema sijaitsee Pyynikintorilla. Nekalan varikolla on neljä hidaslatauspistettä. Työ- ja elinkeinoministeriö antoi 812 000 euroa energiainvestointitukea sähköbussien ja niiden latauspisteiden hankintaan. Tuki kattaa 30 prosenttia kokonaisinvestoinneista. Tampereen kaupunki edistää sähköhenkilöautoilua. Käyttöön on otettu kaksi uutta latauspistettä. Teholatauspiste sijaitsee Rongankadulla ja keskinopea latauspiste Tampere-talon parkkipaikalla.