Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Ensimmäinen kiinalainen automerkki tulossa Suomeen – iso autoliike käy parhaillaan neuvotteluja

Kiinalaiset henkilöautot ovat tehneet maihinnousua Suomeen ja Eurooppaan jo kaksi vuosikymmentä, ja vihdoin kovat puheet alkavat muuttua tosiksi. Nanjingissa toimiva sähköautovalmistaja Byton ilmoittaa tehneensä aiesopimuksen Laakkonen Yhtiöiden kanssa yhteistyöstä Suomen markkinoilla. Bytonista tulisi näin ensimmäinen kiinalaisperäinen Suomessa myytävä henkilöautomerkki. Samanlaisia paikallismarkkinoihin sovellettavia ”räätälöityjä ratkaisuja” on viime viikkojen aikana tehty eri autoliikkeiden kanssa Ruotsissa, Ranskassa, Portugalissa ja Sveitsissä, yhtiö kertoo lehdistötiedotteessa. – Byton on erittäin potentiaalinen tulevaisuuden sähköautovalmistaja. Olemme käyneet Bytonin kanssa keskusteluja yhteistyöstä merkin Suomen toimintojen osalta. Keskustelut ovat hyvin alustavassa vaiheessa, Laakkonen Autokonsernin toimitusjohtaja Tero Panhelainen kommentoi. 14 000 odottaa Norjassa Bytonin ensimmäinen tuotantomalli, isoja katumaastureita edustava M-Byte-sähköauto, esiteltiin tuotantovalmiina syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Palaute oli ylitsevuotavaa usein niin kriittiseltä eurooppalaiselta yleisöltä, yrityksen toimitusjohtaja Andreas Schaaf ylistää lehdistötiedotteessa. M-Byten suunnittelussa ja Bytonin liikkeenjohdossa onkin luotettu paljolti eurooppalaisiin, varsinkin saksalaisiin osaajiin. Auton esisarjan tuotanto on käynnistynyt. Ensivaiheessa tähtäimessä ovat Skandinavian, erityisesti Norjan, sekä Keski-Euroopan autonostajat. Norjassa M-Bytesta on tehty verkossa 14 000 ennakkovarausta. Ensimmäiset autot Eurooppaan toimitetaan noin vuoden kuluttua, ja varsinainen lanseeraus on vuorossa kevätkesällä 2021. Taka- ja nelivedolla Byton M-Byte ei ole kiinalaisjuuristaan huolimatta mikään halpismalli, sillä sen veroton lähtöhinta on 45 000 euroa. Auton erikoisuus on kaartuva 48-tuumainen ja koko kojelaudan levyinen monitoiminäyttö. Suurempaa näyttöä ei löydy mistään muusta automallista. Saatavana on kaksi tehoversiota: takavetoinen 200 kW (272 hevosvoimaa) kehittävä ”perusmalli” sekä 300 kW:n (408 hv) tehoinen nelivetoinen versio. Toimintamatkat latauksella ovat vastaavasti 360 ja 435 kilometriä. Pienemmässä M-Bytessa on 72 kWh:n ja isommassa 95 kWh:n akku. Byton on ryntäämässä sähköautomarkkinoille tosissaan, sillä tuotantolaitoksiin Nanjingissa on investoitu 1,5 miljardia dollaria. Tehdas voi koota 300 000 autoa vuodessa. – Meille tärkeitä ovat yhteistyökumppanit, jotka kykenevät ajattelemaan uudesti ja luovasti eivätkä ole liikaa kiinni alan vanhoissa rakenteissa, toimitusjohtaja Schaaf linjaa.