Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Pitäisikö puhelinmyynti kieltää? Edes poliisille ei enää vastata, koska huijarit ja kauppiaat ovat vallanneet älypuhelimet

Ja taas se piippaa. Ennen ilahduin, kun puhelin soi, nyt tuskastun. Taas joku myy jotain. Kun olen kerran vaihtanut puhelinliittymää, numeroni tuntuu pysyvän laajakaista- ja liittymäkauppiaiden listoilla ikuisesti. Työpuhelimeen taas soittaa joka toinen päivä eri numerosta ulkomaalainen automaattipuhelu, jossa nauhoitettu, rahiseva nauha pyörähtää vastatessa käyntiin. Estän joka kerta numeron, mutta puhelu tulee muutaman päivän päästä toisesta numerosta. Sähköpostillakin lähestytään jatkuvasti. Toinen sähköpostini on niin monen huijarin ja mainostajan tiedossa, että roskapostisuodatin ei pysy vähääkään perässä. Viimeisen viikon aikana olen saanut lukuisia viestiä muun muassa lähettäjiltä Kivun Taistelun Keskus, laihtuminen, Asiakaspalvelu, Pikalaina ja Ilmaisia pyöräytyksiä. Kaikki hyvin epäilyttäviä. Lisäksi muutama ulkomaalainen etsii rakkautta ja erilaisiin terveysongelmiin olisi tarjolla parannusta. Häiritsevimpiä ovat uskottavan oloiset huijaussähköpostit, joissa väitetään, että minulle on tulossa paketti: ”Klikkaa tästä ja katso, missä pakettisi menee.” En klikkaa, mutta olisi todella helppo erehtyä. Pitäisikö puhelimessa tapahtuva suoramarkkinointi kieltää kokonaan? Jatkuva puhelinmyyjien, häiriköiden ja huijareiden soittelu rapauttaa luottamusta. Taannoin jopa Sisä-Suomen poliisi harmitteli sosiaalisessa mediassa, että poliisin puheluihin ei vastailla, koska puhelut tulevat tuntemattomasta numerosta tai numerosta, joka vastaajalla ei ole tiedossa. Se haittaa rikosten tutkintaa. Jos jonkun haluaa nykyään tavoittaa puhelimitse, on perään laitettava tekstiviesti. Olisi todella tervetullut uudistus, jos soittajan nimen tai yrityksen näkisi heti numeron sijaan. Sähköpostiin taas voisi kehittää somesta tutun verified-merkin eli todistuksen lähettäjän aitoudesta. Kun huijaussähköpostia on kerran alkanut tulla, eroon on vaikea päästä. Kaikissa markkinointiviesteissä pitäisi olla mahdollisuus perua viestien tilaus. Se vaatii yleensä linkkien klikkailua. Asiaa hankaloittaa se, että rehellisen sähköpostimainoksen erottaminen huijausviestistä on toisinaan vaikeaa. Pelkään joutuvani ojasta allikkoon. Ainoa vaihtoehto on lopulta koko sähköpostitilin sulkeminen. Sekin vaatii työtä: pitäisi tarkastaa, ettei sähköposti ole liitetty käyttämiini nettipalveluihin. Puhelinnumeron vaihtaminen on vielä työläämpää. Suoramarkkinointi on usein hyvin aggressiivista ja huijauksia on entistä enemmän liikkeellä. Mieti siis tarkkaan, kenelle yhteystietosi annat. Ja toivo parasta. Kirjoittaja on Aamulehden toimittaja.