Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Elisa palkittiin Vuoden Brändinrakentajana – aikoo laajentua kansainvälisissä digipalveluissa

Mainostajien Liiton Vuoden Brändinrakentaja -tunnustuksen saa markkinointiviestinnässään esimerkillinen jäsenyritys. Vuoden 2016 Brändinrakentajaksi valittiin Elisa. - Erittäin ansiokasta Elisan markkinoinnissa on ollut, että viihteellisetkin kampanjat rakentavat johdonmukaisesti brändiä, sanoo Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski. Vuoden brändinrakentajaa valitessaan Mainostajien Liiton hallitus kiinnittää huomiota siihen, miten yritys on onnistunut suunnitelmallisessa ja pitkäjänteisessä brändinhallinnassa, onko se kehittänyt alaa uudenlaisella ajattelulla, toteuttanut omaperäistä mediavalintaa ja saavuttanut markkinointiviestinnälle asetetut tavoitteensa. Tänä vuonna Elisa täytti kriteerit. Sen pitkäjänteinen brändistrategia on tehnyt yrityksestä valtakunnallisen markkinajohtajan. Brändilupaus ”uusia fiksuja tapoja tehdä tuttuja juttuja” huomioidaan kaikessa Elisan toiminnassa, esimerkiksi kun kehitetään edistyksellisiä ja elämyksellisiä palveluita. Elisan pipo ei kuitenkaan palkitsijoiden mukaan ole kireällä. Elisan vuonna 2014 aloitettu brändiuudistus ja 2015 aloitettu Hintasaarnaajat-konsepti ovat nostaneet yrityksen selkeästi kilpailijoiden ohi, kun mittareina ovat mainonta ja ostopreferenssi eli se, ostaisivatko kuluttajat mieluummin Elisaa kuin sen kilpailijaa. Raati kommentoi myös, että Hintasaarnaajat-konsepti on pitkäkestoinen ja moniulotteinen kampanja, joka hyödyntää useita eri kanavia. Kampanja saavutti myös täysin uuden mainoskanavan, kun hintasaarnaajat seikkailivat JVG:n musiikkivideolla. Elisan toimitusjohtaja Veli-Matti Mattila sanoo Aamulehdelle , että Elisa on onnistunut ajattelemalla aina asiakasta ensin ja kehittämällä toimintaa pitkäjänteisesti. - Meille brändin rakentaminen ei ole vain markkinoinnin ja mainonnan kehittämistä. Millä tavalla olette nähneet hyväksi käyttää mainontaa brändinne rakentamisessa? - Mainonta vahvistaa asiakkaiden tunnesidettä Elisaan. Haluamme, että mainonta kertoo brändinrakentamisesta, asiakkaan tärkeydestä, tuote- ja palvelutarjoomasta sekä tuottaa hyvää fiilistä. Millaiseksi Elisa kehittyy tulevaisuudessa? - Haluamme tuottaa asiakkaillemme elämyksiä ja tuottavuutta jatkuvasti oppien ja kehittyen. Elisa tarjoaa digitaalisia palveluja tulevaisuudessa yhä kansainvälisemmin, Veli-Matti Mattila kertoo. Jos Elisa olisi ihminen, millainen se olisi? - Elisa olisi utelias, oppimishaluinen ja kehittyvä sekä samalla hyvän huumorintajun omaava ihminen. Se kaveri, jota ei tarvitse jännittää ja jonka kanssa on hyvä olla, Mattila miettii. Tavaramerkkeihin ja muihin aineettomiin oikeuksiin erikoistunut Berggren Oy Ab oli mukana Vuoden Brändinrakentaja -tunnustuksen saajan valinnassa. Se antoi arvionsa shortlistayritysten brändejä tukevien tavaramerkkien valinnasta ja yhdistelemisestä, oikeaoppisesta käytöstä sekä oikeuksien tarkoituksenmukaisesta suojaamisesta. Vuoden Brändinrakentaja -tunnustus julkistettiin Mainostajien Liiton Mainontapäivässä tiistaina. Aiemmin tunnustuksen ovat saaneet muun muassa Finlayson, Raision Elovena, Fiskars ja Sinebrychoffin olutmerkki Karhu.