Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Ajanviete Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Veden syliin joukkorahoituksella – Susanna Majurin valokuvakirjaan saa vielä nimensä mukaan

Uusia kulttuurintuotannon muotoja syntyy, ja niitä on myös pakko keksiä, kun julkista rahaa on jaossa yhä vähemmän. Internet ja sosiaalinen media ovat jo tehneet joukkorahoituksesta kulttuurielämän arkea. Tieto joukkorahoituskampanjoista leviää nopeasti, ja kuka tahansa voi osallistua kiinnostavalta vaikuttavan levyn, kirjan tai muun kulttuurituotteen rahoittamiseen. Sense of Water -joukkorahoituskampanjan tavoitteena on kerätä Susanna Majurin valokuvataidekirjan julkaisuun ja kansainväliseen lanseeraukseen tarvittavat varat, 25 000 euroa, rajattuna kampanja-aikana. - Kustannusalalla vallitsevan tilanteen vuoksi on yleistä, että valokuvaajat etsivät aktiivisesti rahoitusta projekteilleen. Valokuvakirjojen kustannukset ovat suuret, ja julkista tukea niiden kattamiseen on koko ajan haastavampaa saada. Kirjan kustantajaksi valikoitui saksalainen Kehrer Verlag, joka antoi täyden tukensa kampanjalle, kertoo Majuri. Syvyyksistä kohti pintaa Susanna Majuri tunnetaan vedessä kuvatuista, voimakkaasti mielikuvitusta ruokkivista teoksistaan. Ne käsittelevät vahvasti naisena olemisen eri ulottuvuuksia. Veden alla voi uhmata painovoimaa, siellä on oltava hiljaa. Veden väri on usein sininen, ja se on Majurille tärkein väri. – Sininen on turvallinen, se rauhoittaa, hän toteaa. Kirjaan Sense of Water on tulossa Majurin valokuvateoksia yli kymmenen vuoden ajalta. Taidekuvien rinnalla luvassa on sisältöä kiinnostavilta kirjailijoilta: Monika Fagerholm , Tua Forsström , Vigdís Grímsdóttir . Lisäksi kirjassa on tekstejä Majurilta itseltään. Kirjoittaminen on ollut hänelle tärkeä ilmaisun muoto jo aivan nuoresta alkaen, vaikka valokuvaus vetikin uravalinnassa pidemmän korren. Mukana on myös kuvia uusimmasta teossarjasta When I went to a dark place (2016). Majuri ei ole tähän mennessä juuri puhunut valokuvateostensa syntyhetkistä. Nyt hänellä on tarve myös puhua, ainakin vähän. - Olen miltei menettänyt läheisiäni useasti ja selvinnyt pimeästä kuvien avulla itse. Kirjassani käsittelen ensimmäistä kertaa vaiettuja asioita ja etsin kontaktia, Majuri kertoo. Vaikka kuvien aihepiiri myös pakenee sanoja, niiden naishahmot pyrkivät mustasta vedestä kohti pintaa, kohti valoa. Voimakkaat ilmakuplat vedessä ovat elonmerkkejä, ajatuskuplia, lupauksia uusista kohtaamisista. Kampanjoinnilla yhteys ihmisiin Kansainvälinen joukkorahoitusalusta mahdollistaa kampanjan joustavana, eli kirja tehdään, vaikkei kampanja-ajan puitteissa ihan tavoitesummaan asti päästäisikään. - Toteutunut summa vaikuttaa tietysti kirjan painosmäärään, toteaa Majuri. - Lähdin joukkorahoituskampanjaan innokkaasti, vaikkei minulla ollutkaan siitä aiempaa kokemusta. Olen saanut sen avulla yhteyden ihmisiin – ja se on iloinen asia, hän sanoo. Kampanjan suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa myös kirjan taiton tehnyt luova suunnittelija Elina Patjas . - Ilman häntä ei olisi koko kirjaa, hän löysi yhteyden tekstieni ja kuvieni välille, Majuri kertoo. Kirjasta on malliversiot jo esillä New Yorkissa, Scandinavian Housessa sekä Kööpenhaminassa Aarhusin kokoelmassa. Kaikki siitä saatu palaute on ollut positiivista. Kansainvälisesti tunnettu valokuvataiteilija, s. 1978 Helsingissä, käynyt lukion Kangasalla. Asuu ja työskentelee Helsingissä. Majurin ensimmäinen valokuvataidekirja Sense of Water ilmestyy syksyllä 2016. Kirjan rahoitus hankitaan kansainvälisellä joukkorahoituskampanjalla. Kampanjaan on mahdollista osallistua 24.6.2016 saakka, ks. https://igg.me/at/senseofwater Kampanjasivustolle ennalta määritellyillä summilla osallistuen voi saada vastineeksi nimensä kirjan tukijaluetteloon ja painotuoreen teoksen kotiinsa. Isompia tukisummia valitsemalla saa lisäksi vedoksia Majurin valokuvateoksista. Suurimman tukisumman vastineeksi saa kahdeksantuntisen, vedenalaisen kuvaussession ja sen tuloksena syntyvän muotokuvateoksen itsestään tai valitsemastaan henkilöstä. Suomalainen vaatemerkki IVANA Helsinki tukee kampanjaa Paola Suhosen suunnittelemalla uniikilla Sense of Water -mekolla, joka on myynnissä kampanjasivustolla. Osa mekon tuotosta menee kirjan kulujen kattamiseen.