Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Viidessä vuodessa yli 150 onnettomuutta – Kangasala ja Orivesi vaativat kiireesti rahaa vaarallisena pidetyn valtatien parantamiseen

Kangasalan ja Oriveden kaupungit pitävät valtatie 9:ää Tampereen ja Oriveden välillä niin vaarallisena, että pian kymmenen vuotta vanhat parannussuunnitelmat pitäisi saada mahdollisimman pian toteutukseen. Kaupungit vaativat väylän parantamiseen kiireellistä rahoitusta tulevassa hallitusohjelmassa ja valtion budjettivalmistelussa. – Yhteysvälillä on puutteita niin liikenneturvallisuudessa, välityskyvyssä kuin ohitusmahdollisuuksissakin. Viimeisten viiden vuoden aikana Tampereen ja Oriveden välillä on sattunut yli 150 liikenneonnettomuutta, joissa on ollut osallisena 270 henkilöä, kaupungit toteavat yhteisessä kannanotossaan. Hannu Mänttäri / Aamulehti Kangasalan kaupunginjohtajan Oskari Auvisen mukaan valtatie 9 on valtakunnallisesti merkittävin poikittaisliikenteen ja teollisuuden kuljetusten valtasuoni. – Valtatie nykyisessä kunnossaan on suoranainen este elinkeinoelämän kehittymiselle. Liikennettä ovat lisänneet muun muassa metsäteollisuuden uudet bioinvestoinnit ja yhteys on tärkeä myös länsirannikon satamien suuntaan. Suomen vilkkain kaksikaistatie Tampereen päässä Auvinen ja Oriveden kaupunginjohtaja Juha Kuusisto vaativat ripeää toteutusta, koska yleissuunnitelma yhteysvälin parantamiseksi on ollut valmiina pian kymmenen vuotta. FCG Suunnittelu- ja tekniikka oy on tehnyt kaupunkien toimeksiannosta kehittämissuunnitelman tievälille. Kehittämisselvityksen mukaan vt 9 on Tampereen päässä Suomen vilkkain kaksikaistatie, jonka liikennemäärä on 22 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Tampere–Orivesi -yhteysvälin liikennemäärän arvioidaan olevan vuonna 2040 jo 15 000–17 000 ajoneuvoa vuorokaudessa ja raskaan liikenteen määrä kasvaa tuhannesta 1 500 ajoneuvoon vuorokaudessa vuoteen 2025 mennessä. Uusia työpaikka-alueita tulossa Vuoteen 2040 ulottuvassa maakuntakaavassa vt 9:n varteen on osoitettu uusia työpaikka-alueita muun muassa Tarastenjärven jätteenkäsittelyalueen ympäristöön, maanvastaanotto- ja kierrätysalueita, kiviaineshuollon kannalta tärkeitä alueita, puuterminaaleja sekä tuulivoimaa. – Kangasala on suunnittelemassa Tarastenjärven ympäristöön kiertotalouspuistoa ja Orivesi työpaikka-alueita Orituvan ja Yliskylän liittymän tuntumaan. 600 000 suomalaisen, muun muassa jyväskyläläisten jätteet poltetaan Tammervoiman polttolaitoksessa Tarastenjärvellä, sanoo kaupunginjohtaja Oskari Auvinen. Lue myös: Vain 35 kilometrin pätkällä ysitietä on rytissyt lähes 300 kertaa alle 10 vuodessa: Katso kartalta pahimmat paikat Päivitys 25.3.2019 kello 13.01. Jutun kuva vaihdettu. Tavoitteena toteuttaa moottoritie Alasjärveltä Suinulaan ja 2+2 keskikaidetie eritasoliittymin Suinulasta Orivedelle. Suunnitelma sisältää uudet eritasoliittymät Tasanteelle, Suinulaan, Säynäjärvelle, Siitamaan, Yliskylään ja Orituvalle. Alasjärven, Aitovuoren, Tarastenjärven ja Oriveden eritasoliittymät parannetaan. Suunnitelma sisältää kaikkiaan 36 uutta siltaa. Koko hankkeen kustannusarvio on 140 miljoonaa euroa. Yhteysväli on 35 kilometriä. Yleissuunnitelma valmistui vuonna 2010 ja hyväksyttiin Liikennevirastossa 2018. Tiesuunnittelu on käynnissä Alasjärven ja Käpykankaan välillä. Suunnitelma valmistuu syksyllä 2019.