Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Etkö saa nautintoa liikunnasta? Syy voi olla geeneissä

- Vaikkeivät nämä 10–15 prosenttia saakaan liikunnasta mielihyvää, heidänkin pitäisi silti ehdottomasti liikkua, sillä liikunnasta seuraa muuta hyvää, kuten sosiaalisia kontakteja ja virkeyttä ulkoilmasta, listaa Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan liikuntasuunnittelun professori Kimmo Suomi . Hän viittaa lukemaansa ruotsalaistutkimukseen, jonka mukaan vastaavasti 85–90 prosenttia ihmisistä saa liikunnasta mielihyvää. Liikkuessa erittyy esimerkiksi dopamiinia ja endorfiinia. Liikunta kohottaa itsetuntoa, parantaa mielenterveyttä ja vähentää stressiä. Lisäksi verenkierto, aineenvaihdunta sekä lihaskunto paranevat ja sairastuvuus alenee. Toisaalta Jyväskylän yliopiston liikuntalääketieteen professori Urho Kujala kritisoi viime syksynä, että suuri osa tieteellisistä tutkimuksista antaa liikunnan terveyshyödyistä liioitellun positiivisen kuvan. Kujala perusti väitteensä kaksostutkimuksiin, joissa puolet ihmisen fyysisestä kunnosta selittyi elämäntavoilla ja puolet perimällä. Liikunta vaatii aikaa Kimmo Suomen mielestä liikunnan aloittaminen on vaikeaa kahdesta syystä. Ensimmäinen on aika. - Ihmiset eivät hallitse aikaansa. Kun aloittaa kuntoilun, allakasta pitää yleensä vähentää jotakin muuta. Kyse on isosta elämänmuutoksesta. Moni luulee, että voi lisätä liikuntaa ja silti elää kuten ennenkin. - Monilla on huono olo, ellei kalenteri ole aina täynnä. Pitäisi olla enemmän downshiftaamista, jotta liikunta mahtuu elämään. Toinen syy on laiskuus. Aseta itsellesi tavoite Ajanhallinnan ja laiskuuden voittamisen keinoina ovat suunnitelmallisuus ja sosiaalinen pääoma. - Laita liikuntatuokiot koko kevääksi kalenteriin jo nyt, kun kalenteri on melko tyhjä. Lisää vasta sitten muut menot. Ota asenne, että liikuntahetkiä ei peruta. Aseta tavoitteita joko itseksesi tai liikuntaseuran ohjaajan tai personal trainerin kanssa: esimerkiksi minkä painon tai millaisen kunnon haluat saavuttaa kesäksi. - Myös sosiaaliset verkostot tukevat liikunnan pitkäjänteisyyttä. Voit liikkua perheen, kaverin tai naapurin kanssa. Seuraa voi löytyä myös kuntosalilta, työpaikkaliikunnasta tai lajiseuroista. Lääkäri, näytä kartta! Jotkut pohtivat liikunnan aloittamista vasta, kun lääkäri määrää. Suomen mielestä lääkärien ja työterveyshoitajien pitäisi antaa konkreettisia vinkkejä eikä toistaa kehotusta ”liiku, se auttaa”. - Lääkäri voisi ottaa esiin kartan ja näyttää, että tuossa sinä asut: kävelepä tuo lenkki ulkoilualueen kautta. Krempat eivät estä liikkumasta, sillä monista lajeista soveltavaa liikuntaa tarjoavat esimerkiksi kunnat sekä reuma- ja sydänyhdistykset. - Vesi- ja lumilajit, kuten murtomaahiihto ja uinti, sopivat polvivaivaisille ja ylipainoisille, sillä vesi ja lumi auttavat pienentämään maan vetovoiman kiihtyvyyttä eli g-voimia, sanoo Suomi.