Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Oppositioedustajat pelkäävät terveyserojen kasvavan ihmisten ja alueiden välillä

Opposition pirkanmaalaiset kansanedustajat seurasivat enemmän tai vähemmän yllättyneinä keskustan ja kokoomuksen loppuviikon yhteenottoa sote-asiassa. - Vaikka jännitteistä on ollut syksyn mittaan merkkejä, olin vilpittömän yllättynyt siitä, millaisella rytinällä tämä kriisi kärjistyi, sanoo Olli-Poika Parviainen (vihr). - Molemmat kokevat nyt varmasti saaneensa itselleen tärkeitä asioita läpi, kun keskusta voi turvata asemansa maakunnissa ja kokoomus saa raha seuraa asiakasta -ajatuksen vahvemmin mukaan, Parviainen tarkastelee mittelön lopputulosta. Samoilla linjoilla on Anna Kontula (vas). - Vaikuttaa siltä, että keskusta sai tässä paketissa turvattua vahvalle aluetason miehitykselleen paikkojen säilymisen ja kokoomus sai läpi yksityisen terveyssektorin merkittävät hyödyt. Tavalliset kansalaiset saivat Kontulan mukaan lupauksen alueellisten terveyspalveluiden säilymisestä. - Sen sijaan terveyserojen kasvu ja terveyspalvelujen eriytyminen ei tällä häviä mihinkään, vaan paremminkin uhkana on, että erot kasvavat entisestään, näkee Kontula. Ilmari Nurminen (sd) pitää ratkaisua erikoisena aluejaottelun kannalta. - Minkä vuoksi pitää olla eri määrä sote-alueita ja aluehallinnon alueita. Meille on tulossa viisi erityisvastuualuetta, meillä on kaksitoista vaalipiiriä, sote-alueita tulee viisitoista ja itsehallintoalueita kahdeksantoista. Nyt täytyy kriittisesti seurata sitä, ettei tämä lisää hallintoa, sanoo Nurminen. Parviainen pitää ratkaisun aluemäärä liian suurena. - Kaksitoista sote-aluetta olisi ollut itselleni loogisempi määrä, koska silloin palveluilla olisi suuremmat ja kestävämmät väestöpohjat. Tämä voi johtaa siihen, että meillä on edelleen tietyillä alueilla heikommat palvelut. Kustannustehokkuuskin on epävarmempaa, hän murehtii. Kontulan mukaan järjestelmä todennäköisesti pelaa isojen terveysyritysten pussiin pieniä paikallisia yrityksiä vastaan. - Meillä on tutkimuksia, joiden mukaan pienet yritykset maksavat veroa 20 prosenttia ja isot yritykset viisi prosenttia. Kyllähän se tarkoittaa sitä, että tämä vahvistaa verovarojen virtaa veroparatiiseihin, näkee Kontula. Parviainen poimii toisenlaisen esimerkin. Se liittyy työnantajamaksuihin. - Hallitus alentaa työnantajamaksuja yksityisellä puolella, mikä tekee julkisen puolen työstä kalliimpaa. Tämä voi vääristää kilpailua, koska pelikenttä ei ole tasainen, pohtii Parviainen. Sote-ratkaisu sisältää Ruotsista tuttua mallia, jossa raha on seurannut potilasta jo vuodesta 2010 lähtien. Nurminen viittaa Ruotsin valtiontalouden tarkastusviraston raporttiin, joka paljastaa mallista huolestuttavia piirteitä. - Perusterveydenhuollon saatavuus parani lähinnä heillä, joiden hoidon tarve oli vähäinen. Paljon hoitoa tarvitsevien palvelut heikkenivät. Myös alueiden väliset erot kasvoivat, listaa Nurminen. Kontulan mukaan sote-sovusta nyt olevilla tiedoilla on vaikea arvioida sitä, kuinka paljon Suomi aikoo noudattaa Ruotsissa käytettyä raha seuraa potilasta -mallia. - Tässä on taas sellainen tyypillinen tilanne, että Ruotsissa on kokeiltu jotakin, ja siinä vaiheessa kun siellä aletaan käydä keskustelua mallin käyttökelpoisuudesta, täällä Suomessa päädytään siihen, kritisoi Kontula. Niin tai näin, hallituspuolueiden näkökulmille löytyy osin ymmärrystä oppositiostakin. - Ymmärrän keskustan halun saada alueita mahdollisimman paljon, koska nyt käytännössä viedään kunnilta merkittävä määrä päätösvaltaa. Ei tämä ollut pelkästään keskustan valtapeliä. Taustalla oli myös halu saada turvattua lähipalvelut ja mahdollisuus vaikuttaa oman alueen elinvoimaisuuteen, tarkastelee Nurminen.