Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Moron liikennetohtori opastaa ajamista Rautatienkadulla: Kääntyjä ei pysähdy tässä!

Moron Liikennetohtorilla Arto Grönroosilla on pitkä kokemus Tampereen liikenteestä ja hän vastaa lukijoita askarruttaviin kysymyksiin. Tällä kertaa pohditaan muun muassa risteysajoa Kalevassa ja Rautatienkadulla. Pitääkö pysähtyä? Lukija kysyy: Liikennetohtorille kysymys Verkatehtaan- ja Rautatienkadun risteyksestä autoilijan näkökulmasta. Verkatehtaankadulta vasemmalle kääntyminen aiheuttaa näkemyseroja siitä, että täytyykö Rautatienkadun punaiseen valoon jäädä odottamaan, vaikka Verkatehtaankadulta tulijoille palaa vihreä? Tuomo Korpi Liikennetohtori vastaa: Verkatehtaankadulta käännyttäessä vasemmalle Rautatienkadulle vihreän palaessa ei tarvitse pysähtyä, paitsi väistettäessä risteävän tien suojatietä käyttäviä. Paikassa näkee usein turhia pysähdyksiä ja äänimerkkiä kuulee jatkuvasti, kun epätietoinen kääntyjä jää odottelemaan punaisen valon viereen ihan hoomoilasena! Se punainen valo on Rautatiekadulta etelästä päin tuleville. Uskokaa nyt! Miten käännytään? Lukija kysyy: Ajan päivittäin Kalevan uimahallin risteyksestä kääntyen Joukahaisen kadulta vasemmalle Sammonkadulle. Raitsikka ei kulje, mutta kiskot on. Kiskot venyttää risteys aluetta tehden siihen ”kaksi” risteystä. Yleensä ajo sujuu kuvan 1 mukaan, jolloin vastaan tulevat ja vasemmalle kääntyvät autot ajavat raitsikan kiskojen päälle ja kääntyvät. Välillä näkee ajettavan, niin että lähdetään oikaisemaan heti vasemmalle, kuten risteyksissä, joissa raitiotietä ei ole. Pattitilanne tulee silloin, kun toinen ajaa raitiotien päälle ennen kääntymistä ja toinen aloittaa kääntymisen heti. Raitiotieristeykset ovat niin uusi asia tamperelaisille, että tieto isku oikeasta risteysajosta pitäisi olla usein lehdessä, jotta se jäisi mieleen. Itse ajan kuvan 1 mukaan. Nyt kiinnostaa, että soitinko torvea aiheetta, kun tuli patti tilanne. Markku Nieminen Liikennetohtori vastaa: Lukijan mainitsemassa paikassa on vaaratilanteita, useita joka päivä. Liikenteen pitää perustua sääntöjen noudattamiseen ja ennalta-arvattavuuteen. Jotta turvallinen risteysajo toteutuu, niin lukijan esittämässä kuvassa numero yksi on selkein kääntyminen ja kulkusuunnissansa vasemmalle kääntyvien ei tarvitse ”arpoa” toisen aikeita. Paratiisisaaren erikoinen Lukija kysyy: Lempäälän Sääksjärven keskustassa Tampereentiellä ”Paratiisisaaren” liikenneympyrään tienpitäjä on jostain syystä luonut tavanomaisuudesta poikkeavan liikennemerkkiasettelun. Liikenneympyrään autolla ajettaessa kolmesta muusta suunnasta väistämisvelvollisuutta osoittavat kärjellään olevat kolmiot ovat normaalisti ennen ympyrää kiertävien kevyen liikenteen väylien etupuolella. Sen sijaan idän suunnasta Pitkäahteentietä autolla lähestyttäessä kärkikolmio on vasta suoja-/pyörätien takana ajokaistan oikeassa reunassa (suojatien merkki ajoradan vasemmassa reunassa on toki ennen suojatietä). Ovatko siis Pitkäahteentietä ympyrää lähestyvä ajoneuvo ja kevyen liikenteen väylää ajava pyöräilijä tässä kohtaa tasa-arvoisessa risteyksessä eli oikealta tulevaa pitää väistää? Lempäälään etelään päin pyöräilevää autoilija väistää, mutta Tampereelle päin pyöräilevä väistää oikealta tulevaa autoa? Liikenne Paratiisisaarella Liikennetohtori vastaa: Vaarallinen merkin asettelu. Sääntöjen mukaan pyöräilijän pitää väistää ajaessaan pyörätien jatketta kummastakin suunnasta Pitkäahteentieltä tulevia. Kärkikolmion eli väistämisvelvollisuus risteyksessä -merkin paikka on muutettava, jotta tilanne on selkeämpi. Kannattaa muistaa myös se, että pyörää taluttava on jalankulkija ja silloin auto väistää. Moron Liikennetohtorin vastaanotolle pulmiensa kanssa pääsee lähettämällä viestin toimituksen sähköpostiin moro@aamulehti.fi. Mukaan on hyvä liittää valokuva, piirros tai kartta, koska ne selventävät kysymystä. Se punainen valo on Rautatiekadulta etelästä päin tuleville. Uskokaa nyt!