Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Kun oppilaita oli normaalia vähemmän, erityistä tukea tarvitseva lapsi sai enemmän tukea – Nykyresurssein inkluusio ei toteudu, kirjoittaa äiti

Kansanedustaja Anna-Kaisa Ikonen otti kantaa oppilaiden tuen tarpeeseen (AL 10.8.). Etäopetus on lisännyt tuen tarpeen poikkeuksellisen suureksi. Ikonen nostaa esiin myös koulun merkityksen lapsille, joilla on oppimisvaikeuksia. Tähän liittyy myös oma esimerkkini, jossa koronatilanteesta on jotain hyvääkin seurannut. Lapsellani on erityisen tuen päätös, joten hän sai olla koko kevään lähiopetuksessa. Lapsen opettaja on kolmen vuoden ajan pyytänyt lisää koulunkäynninohjaajan tunteja luokkaansa, jossa on myös useita tehostetun tuen tarvitsijoita. Keväällä oli koulussa vain pieni määrä oppilaita, joten ohjaajaresurssi oppilasta kohden kasvoi huomattavasti. Niinpä lapsenikin sai tukea enemmän ja merkityksellistä oli erityisesti se, että yksilöllinen tuki oli edelleen todella tarpeen, vaikka luokassa oli vain pari oppilasta. Mielestäni tästä voi todeta vain sen, että inkluusio ei toteudu nykyresurssein. Niin koulunkäynninohjaajia, erityisopettajia kuin psykologin palveluja tarvitaan lisää! Ilman heidän tukeaan, ammattitaitoisen opettajan lisäksi, lapsi ei pysy luokkakavereidensa mukana. Ei edes henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman avulla. Pikkuhiljaa lapsi syrjäytyy muista, hän kadottaa koulumotivaationsa ja itsetunto romahtaa. Myös luokan muut vanhemmat ovat tuoneet esiin huolensa riittämättömästä tuesta. Pelonsekaisin tuntein mietin, mikä on lapseni tulevaisuus, kun perusopetuslakiin kirjattu riittävä tuki ei toteudu? Tämän päivän säästö tuo moninkertaisen laskun myöhemmin. Kirjoitus julkaistaan poikkeuksellisesti nimimerkillä lapsen yksityisyyden suojelemiseksi.