Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Bussi on ratikkaa halvempi ja muutenkin parempi vaihtoehto Länsi-Tampereelle

Tampereen raitiotien kakkosvaiheesta Pyynikintorilta Lentävänniemeen päätetään, vaikka talouden taivas on putoamassa niskaan. Sähköbussitekniikka on kehittynyt. Miksi ei tutkita bussivaihtoehtoa? Superbussireitin rakentaminen on yksinkertaisesti edullisempi ja nopeampi investointi. Tässä esitän tietoja vuodelta 2016: Selonteossa vertailtiin ykkösvaiheen infraa, jossa ratikan kustannukseksi tuli 290 miljoonaa euroa ja bussin 55 miljoonaa euroa. Kalustoinvestoinneissa luvut olivat ratikalle 100 miljoona euroa ja bussille 10 miljoonaa euroa. Hiedanrannan kehittäminen etenee. Huolehdimme joukkoliikenteen toteutuksesta parhaiten tekemällä katureitityksen nopealle ja muunneltavalle sähköiselle bussiliikenteelle. Saaret on syytä jättää toteuttamatta ekologisten epävarmuustekijöiden takia. Bussivaihtoehdon ekologiselle mallille löytyy varmasti valtion rahoitusta. Nyt Tampereen kaupungissa ja Allianssissa on aika tehdä strateginen pikapysähdys ja nopea uudelleenarviointi ja budjetointi. Ratikan rakennustyöt rasittavat kaupungin liikennettä vielä useita vuosia. Vielä ei ole kokemusta, miten ratikan käyttö tulee kehittymään epidemian jälkeen. Kohtuuhintaiset ja -kokoiset asunnot ovat merkittävä osa hyvinvointia. Niistä on puute. Ratikan rakentamisen hyötynä korostettiin asuntojen arvonnousua pääreittien varrella. Tämä on surullinen ristiriita. Hyvä, että tutkitaan VR:n lähiliikenne. Tietoa ja malleja voi hakea Skånesta ja Trondheimista. Siellä lähtökohtana oli koko lääni ja koko joukkoliikenne, ei keskuskaupungin kupla. Juna-ratikka-bussi-linjat eivät saa aiheuttaa matkojen pidentymistä ja rasittavuutta vaihtoineen, kuten näyttää käyneen metrobussitoteutukselle Trondheimissa. Yritykset ja työ ovat avainasemassa. Julkinen sektori ei voi hoitaa kaikkea. Mistä töitä? Miten tilauksia vientiyrityksille? Miten saamme töitä PK-yrityksille teollisuudessa ja palvelualoilla? Yhdessä ne kaikki kivet käännetään. Kirjoittaja on YTM ja yrittäjä