Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Ei niin pahaa, ettei myös jotain hyvääkin, kirjoittaa rovasti Jussi Mäkinen

Olemme tulleet tilanteeseen, jota kukaan ei voi väistää. Olemme voimattomuuden tunteen vallassa. Kukaan tai mikään taho ei voi täysin hallita nykyistä korona virus tilannetta. Emme ole luomakunnan herroja. Kriisien keskellä on tärkeää, että puhumme toinen toisillemme. Sanoissa ja yhteisessä keskustelussa on merkillistä voimaa. Usein omat sanat käyvät vähiin. Ei aina tarvita sanoja. Läsnäolo riittää. Luonnon rauha, kevään herääminen ja raitis ulkoilma virkistävät mieltä. Myös ennen meitä eläneiden ihmisten elämänkokemus voi antaa meille sanoja ja ymmärrystä omien tuntemustemme tulkitsemiseksi. Ei niin pahaa, ettei myös jotain hyvääkin! Ennen koettu ja siitä selviäminen luo perspektiiviä tähän hetkeen. Meidän tulee kuunnella toisiamme, sillä kuunnellessasi toista ihmistä et voi vahingoittaa häntä. Kun puhumme toisillemme, puhukaamme kunnioittavasti. Näin luomme yhdessä kokemuksen, että elämä on tässä ja nyt. Olen läsnä elämässäni. Turvallisuus palaa. Miksi olet masentunut, sieluni, miksi olet niin levoton? Odota Jumalaa! Vielä saan kiittää häntä, Jumalaani, auttajaani. (Psalmi 43:2–5) Kärsimyksen kanssa kamppailevia ihmisiä on autettava lähellä ja kaukana. Rohkaisevaa on ollut havaita, miten lähimmäisenrakkaus on suorastaan tulvahtanut esiin ja etsinyt aivan uusia muotoja toteutuakseen. Havahdun huomaamaan, miten kärsimään joutuneet ihmiset ovat usein kärsivällisiä ja kärsivällisyydessään voimakkaita. He kantavat toivoa mukanaan! Yksinkertainen luottavainen usko sanoo: olemme Jumalan kämmenellä! Tämä ei merkitse koettelemuksista vapaata elämää, mutta Jumalan todellisuus ilmestyy niiden keskellä. Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani! (Ps. 23) Tämä sana kuvaa kahta tärkeää ulottuvuutta ja suhdetta. Saamme suorastaan sinutella Pyhää Jumalaa rukouksissamme. Hän, joka on näkymätön, ei ole kuitenkaan tuntematon. Ole kiitollinen jokaisesta, jolle voit sanoa tai muutoin viestittää, että "en pelkää mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani!" Me rohkaisemme toinen toisiamme lähestyvän pääsiäisen sanomalla: Kristus kulki ristin tien alusta loppuun asti! Pääsiäisen Herra ei kumarru puoleemme ehjänä ja kauniina. Ihmisen puoleen kääntyvässä Jumalassa on kätkettynä kokemus ihmisen kärsimyksestä. Ylivoimaisilta tuntuvat asiat eivät olekaan enää ylivoimaisia. Kaikki se, mistä usein kannamme murhetta, selviää tavalla taikka toisella. Elämä avautuu ikuisuuteen. Kristus on voittanut kuoleman kuin sisältä päin, kuoleman itsensä kautta. Hän säteilee kärsimyksen kirkastamaa iloa! Kirjoittaja on rovasti.