Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Uusi tamperelainen yritys pystytti kaupungin keskustaan automaatin, jollaista Suomessa ei ole ennen nähty – Yrittäjän mukaan tarkoituksena on helpottaa kaupunkilaisten elämää

Tampereen Sokoksen pohjakerrokseen on ilmaantunut kesän aikana jotain, mitä Suomessa ei ole aiemmin nähty. Sinne on pystytetty työkaluautomaatti. Kyseessä on tänä keväänä perustetun tamperelaisen yrityksen Metripen luoma uusi palvelu. Yrittäjä Teijo Taipale kertoo, että Metripe on verkkokauppaan perustuva työkaluvuokraamo, jossa asiakas noutaa verkon kautta vuokraamansa tuotteen automaatista ja palauttaa sen samaan paikkaan käytön jälkeen. Metripen valikoimaan kuuluu esimerkiksi höyrypesuri ja iskuporakone. Ideana on tarjota vuokrattavaksi sellaisia työkaluja, joita ihmiset toisinaan tarvitsevat, mutta kuitenkin niin harvoin, ettei niitä kannata ostaa kotiin. Lisäksi tarkoituksena on tarjota asiakkaalle vuokrauksen yhteydessä myös laitteen käyttöön yleisimmin tarvittavia lisävarusteita. – Esimerkiksi jos haluaa ripustaa taulun, ei riitä, että poraa reiän seinään, vaan tarvitaan erilaisia kiinnikkeitä. Ideana on, ettei niitä tarvitsisi lähteä enää erikseen ostamaan muualta, vaan ne kuuluisivat pakettiin, Taipale sanoo. Työkaluvuokraamoja on toki meillä ja maailmalla nähty ennenkin. Vastaavaan postilokeroiden kautta toimivaan vuokrauspalveluun Taipale ei kuitenkaan ollut törmännyt ennen omaa yritysideaansa. – Idea lähti liikkeelle, kun asuin itse aikanaan Tampereen keskustassa ja huomasin, että silloin tällöin tulee erilaisille työkaluille satunnaista tarvetta. Samoihin aikoihin aloin kiinnittää huomiota postin automaatteihin ja verkkokaupan kasvuun. Sitten nämä ajatukset alkoivat yhdistymään ja syntyi Metripe, Taipale sanoo. Taipaleen mukaan konsepti erottuu muista työkaluja vuokraavista tahoista sillä, että palvelu on erityisen helposti saatavilla. Tarkoituksena on, että asiakas voisi hakea työkalun käyttöönsä vaivattomasti muun asioinnin ohessa. Taipale itse on koulutukseltaan diplomi-insinööri. Hän perusti Metripen helmikuussa, ja nyt ensimmäinen automaatti on ollut reilun kuukauden toiminnassa. Taipaleen pidemmän tähtäimen suunnitelmana on rakentaa Metripelle tiivis verkosto Suomen suurimpiin kaupunkeihin. – Ydinajatus on, että automaatteja tulisi olla siellä, missä ihmiset liikkuvat, Taipale sanoo. Aluksi suunnitelmana on kasvattaa automaattiverkostoa Tampereella, ja sitten ponnistaa muihin kaupunkeihin, jos liiketoiminta ottaa tuulta alleen. – Tämä on konsepti, joka pidemmän päälle vaatii sen, että suurimmissa kaupungeissa olisi tiheä verkosto automaatteja. Nyt kerätään asiakaskokemuksia ja testataan konseptin toimivuutta, Taipale sanoo. Sokos panostaa verkkokauppa-asiakkaiden palveluun Metripen lisäksi Tampereen Sokoksen pohjakerroksessa toimii paljon muitakin verkkokaupan postipisteitä. Juuri se tekee Sokoksesta Taipaleen mielestä houkuttelevan sijainnin yrityksen toiminnalle. – Sokos on selkeästi panostanut verkkokauppa-asiakkaiden palveluun. Sen seurauksena siellä liikkuu asiakaskuntaa, joka on jo tottunut ostamaan verkosta, Taipale toteaa. Metripen automaatin lisäksi Sokoksen alakerrassa on tällä hetkellä Postin ja Pakettipisteen automaatteja. Lisäksi automaattien lähistölle on pystytetty sovituskoppi, jossa verkkokauppa-asiakkaat voivat kokeilla verkosta tilaamiaan vaatteita. Lisäksi tavaratalossa toimii Prisma-Kauppakassin noutopiste. Pirkanmaan osuuskaupan ryhmäpäällikkö Ville Inkilä kertoo, että verkkokaupan asiakkaiden palveluun panostaminen on ollut tietoinen valinta. Automaattien sijoittaminen tavaratalon pohjakerrokseen on ollut luontevaa, kun liiketilaa on vapautunut. Inkilän mukaan Osuuskauppa saa korvauksen sen tiloihin sijoitetuista automaateista, mutta toiminnasta on sen liiketoiminnalle muutakin hyötyä. – Verkkokauppa ja pakettiliikenne kasvavat, ja olemme halunneet olla kasvussa avoimin mielin mukana. Ja onhan se meidän etumme, että asiakkaat noutavat paketteja tiloistamme, koska pakettien noutaminen tuo meille synergiaetuna lisää asiakaskäyntejä Herkun, ravintoloiden ja tavaratalon puolelle, Inkilä sanoo.