Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Näin Tampereen ydinkeskustan länsipuoli muuttuu – keskeinen katu kävelykaduksi, ajoratoja kavennetaan, pyöräreitteihin parannusta

Aleksanterin koululla järjestettiin eilen illalla yleisötilaisuus, jossa esiteltiin Tampereen ydinkeskustan läntisen puolen alueen yleissuunnitelman luonnoksia. Hämeenpuiston ja Hallituskadun kulmassa sijaitsevassa peruskoulussa oli tiistaina rauhallinen ja keskusteleva tunnelma, kun kaupungin edustajat esittelivät keskustan läntisille puolen suunnitelman luonnoksia. Paikalla oli saapunut kuuntelemaan noin 30 kaupunkilaista Läntisen puolen yleissuunnitelmassa jokaista kulkuvälinettä mietitään omana kokonaisuutena, jotka täydentävät toisiaan. Esimerkiksi keskustan ympärille suunniteltu keskustakehää suunnitellaan autoilu edellä. Läntiseltä puolelta muun muassa Hämeenpuisto ja Satakunnankatu ovat osa tätä keskustakehää. Jalankulkijan ehdoilla hitaan liikkumisen alueita on suunniteltu muun muassa kauppa-aukiolle ja kauppahallin edustalle. Pääpyöräreittejä tehdään loogisemmiksi. Yksittäisten väylien sijaan pyrkimyksenä on rakentaa väyläverkosto. Ydinkeskustaan myös kaavaillaan vastavirtapyöräilyä, jossa pyöräilijät saisivat kulkea liikenteen vastaiseen suuntaan, esimerkiksi yksisuuntaisilla kaduilla. Liikkeiden tarvitsema huoltoliikenne tukkii usein pyörätiet. Ongelmaa yritetään korjata lisäämällä huoltoliikenteelle omia lastaus- ja purkupaikkoja, joita velvoitetaan käyttämään. Esimerkiksi kävelykaduille kaavaillaan "älypollareita", joita jakeluyritykset voisivat kontrolloida esimerkiksi kännykkäsovelluksilla. Keskustelua riitti Läntisen puolen asukkaat toivoivat, että heitä kuunneltaisiin enemmän. Eräs kommentoija nosti esiin sen, että kun alueen reiteillä liikkuu päivittäin, oppii siinä nopeasti reittien ongelmakohdat. Monet pelkäsivät, että Hämeenpuisto ruuhkautuisi entisestään. Kaupungin edustajan mukaan pyrkimyksenä on, ettei kadulla liikennöinti lisääntyisi nykyisestä. Paikalla ollut jakeluyrittäjä toivoi, että huoltoliikenne pystyisi käyttämään tulevaisuudessa parkkipaikkoja hyödyksi esimerkiksi aamupäivällä, koska se helpottaisi työtä. Yleisesti ottaen kaupunkilaiset tuntuivat olevan melko tyytyväisiä suunnitelman ehdotuksiin. Paikalla ollut autoton kaupunkilainen sanoi olevansa iloinen siitä, että suunnittelussa ajatellaan ensisijaisesti kevyttä- ja julkista liikennettä.