Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Vasta 15-vuotias tamperelainen Luka Nurmi antoi 620-hevosvoimaisen Lamborghinin laulaa Barcelonan F1-radalla

Rata-autoilu Määrätietoisesti kansainvälisiä kilpauriaan kehittävät tamperelainen Luka Nurmi , 15, ja kuopiolainen Elias Niskanen , 19, tekivät marraskuun ensimmäisellä viikolla suuren vaikutuksen Barcelonan F1-radalla ajettujen Lamborghini Huracán Super Trofeo -testipäivien aikana. Niin sanotussa Shoot Out -tilaisuudessa kumpikin kuljettaja kellotti alusta lähtien erittäin kilpailukykyisiä kierrosaikoja, jotka kaikki olivat jopa selvästi nopeampia kuin asetetut tavoitteet. Kaudella 2019 Luka Nurmi mittasi kykyjään rallicrossin RX-Academyssa sekä keräsi kokemusta Porsche Sprint Challenge NEZ -ratasarjasta. Vastaavasti hallitseva Formula Ford Cupin mestari ja vuoden 2016 Formula Fordin Suomen mestari Elias Niskanen kartutti samaan aikaan kisakokemusta Aasian Formula Renault -ratasarjasta. Niin Nurmen kuin Niskasen matka GT-auton rattiin vei moninkertaisen Lamborghini Super Trofeo -mitalistin ja 2018 Aasian mestaruuden ottaneen Mikko Eskelisen kautta, joka järjesti jo kolmatta kertaa Leipert Motorsportin kanssa suomalaisille kuskeille mahdollisuuden näyttää osaamistaan. Luka Nurmi valittiin siis kuluneelle kaudelle Porsche Junior Program -kuljettajaksi Porsche Sprint Challenge NEZ -sarjaan, jossa hän taisteli pronssisijan Relaa Racingin edustajana. Nuorukainen tulee vuonna 2020 hakemaan kahden sijoituksen parannusta ja edelleen kasvattamaan taitojaan ennen kuin aikoo siirtyä kansainväliseen GT-autojen ratasarjaan. Tulokset Barcelonassa antoivat vahvistuksen sille, että suunnitelma on oikeanlainen. – Askel 450-hevosvoimaisen Porschen ratista 620-hevosvoimaisen Lamborghiniin sujui paljon helpommin kuin olin osannut odottaa. Totta kai Huracán ottaa huippunopeuden nopeammin sekä pysähtyy huomattavasti reippaammin, kertoi Nurmi. – Auton aerodynamiikka mahdollistaa lisäksi kovemmat mutkanopeudet, joten tilanteet tulivat vauhdikkaammin silmille. Siltikin, koska kilvanajon perusteet olivat samat ja vielä kun olin simulaattorissa huolellisesti opetellut radan, niin yllättävän helposti sain juonesta kiinni. – Kahden päivän aikana ajoin yhteensä 60 kierrosta, ja Leipert Motorsportin kilpailuinsinöörit kehittivät jatkuvasti ajamistani. Sain erittäin tärkeää oppia, jonka tulen hyödyntämään ensi kauden Porsche-sarjassa. Voin rakentaa moottoriurheilun tulevaisuuttani luottavaisin mielin, vakuutti Luka.