Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Porschen rattiin siirtynyt 15-vuotias Luka Nurmi pisti konkarit tiukoille kauden avauksessa

Rata-autoilu Porsche Sprint Challenge NEZ -rataluokan kisakausi avattiin 10.–11.5. Riikan Bikerniekissä. Baltian klassikkoradalla vauhdissa nähtiin sekä viime vuoden kärkinimiä että tälle kaudelle ison auton rattiin siirtynyt, vasta 15-vuotias tamperelainen Luka Nurmi . Bikerniekin vauhdikas, monen kuljettajan ehdottomaksi suosikikseen nimeämä rata ei tarjonnut sään puolesta haasteita, vaan keliolosuhteet olivat harjoitus- sekä varsinaisena kilpailupäivänä kuivat ja pilvipoutaiset – siis käytännössä ihanteelliset. Aika-ajoissa paalupaikan otti hallitseva mestari Tommi Haru , imussaan Viron Raivo Tamm . Hieman kahta kärkikuljettajaa vanhemmalla kalustolla tasoitusta antanut Luka Nurmi nousi hienosti tallipäällikkönsä Raimo Niemen ohitse toiseen lähtöriviin. Ensimmäisessä kisalähdössä Haru kävi viihdyttävän, jopa äärimmäisen tiukan taiston Tammin seuratessa korkeintaan puskurinmitan päässä suomalaisen pakoputkista. Ruutulipulle ykkösenä ehti silti varmoin ottein Tommi Haru. Kartingin puolelta sekä rallicross-autojen ratista kokemusta tähän asti kerännyt Relaa Racingin Luka Nurmi ajoi ensimmäisen koppiautojen kisalähtönsä ratapuolella, ja piti aika-ajoissa ansaitun kolmospaikkansa jättäen taakseen kokeneemman ketun, Raimo Niemen. Palkintokorokkeella kuohujuomaa tosin ei nuoren kuljettajan iästä johtuen tälle tarjoiltu. Toisessa kisalähdössä Nurmi antoi pienen myrskyvaroituksen tulevan kesän koitoksista, kun tämä pysytteli vanhalla 997.2-sukupolven Porsche 911 GT3 Cup -kilpurilla kahta sukupolvea uudemmilla autoilla kiitäneiden Harun ja Tammin tuntumassa. Nuorukainen alkoi todenteolla saada vauhtia ajoonsa, kunnes epäonnisessa shikaanin kanttikiven ylityksessä GT3:n etupuskurin lippa irtosi. Lopputuloksena heikentynyt etupään aerodynamiikka pakotti Lukan hidastamaan hieman vauhtia, mutta esitys Riikassa sujui kuitenkin niin, että Harun sekä Tammin tiimeissä varmasti tiedetään tamperelaisen tarjoavan kovan vastuksen jatkossa. Jälkimmäisessä kisalähdössä maaliintulojärjestys pysyi siis samana kärkikuljettajien osalta.