Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Pääseekö sähköauto Suomen olosuhteissa oikeasti oikeuksiinsa?

Kansalaisaloitteen tehneen Juha Kuismasen esitys sähköautojen hankintatuen lopettamisesta on osittain hyvin perusteltu ja vaatii siksi enemmän pohdintaa. Globaalisti ajatteleva Kuismanen perustelee sähköautojen hankintatuen keskeyttämistä sillä, että sähköautojen ja niiden akkujen tuotantokapasiteetti ei pysty vastaamaan voimakkaasti kasvavaan kysyntään maailmalla. Tämä pitää sähköauton hankintahinnan kehittyvissä talouksissa korkeana. Sähköautojen hankintahinta on muutenkin vielä korkea tuotannon ja edullisten akkumateriaalien rajallisuuden vuoksi, joten tukiporkkana menee Suomessa useimmiten vain hyvätuloisten taskuun. Tällä hetkellä maailman saasteisimmat suurkaupungit ja niiden asukkaat kärsivät suunnattomasti liikenteen aiheuttamista ilmansaasteista. Haluan tästä näkökulmasta ajatellen siirtää oman sähköauton hankintaa Suomen ilmastossa. Meillä eivät akut talvella pääse juurikaan tehokkaaseen käyttöön lyhyillä kauppa- ja työmatkoilla ja auton lämmitysjärjestelmät vaativat polttomoottorin käyttöä. Sähköauton käyttäjää tulisi ensin suosia edullisemmilla pysäköinti- ja tietullimaksuilla siellä missä liikennettä on paljon, esimerkiksi pääkaupunkiseudulla. Hankintatuki puolestaan on parempi kohdentaa sähköautojen latausasemiin sekä biodieselin ja -bensiinin tuotekehitykseen ja jakeluun Suomen polttoainemarkkinoilla ellei jokin tasa-arvo tai kilpailu-direktiivi sitä estä.