Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Alkoholilain uudistus ei nakertanut Alkoa niin paljon kuin odotettiin – "Luomu, eettisyys ja alkoholittomat kiinnostavat"

–Alkon tulos oli budjetoitua parempi, mutta alkoholilain muutoksen vuoksi edellisvuotta pienempi, Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen kertoo. Alkon sekä liikevaihto että liikevoitto putosivat vuonna 2018, koska enintään 5,5 -prosenttisten alkoholijuomien myynnin sai aloittaa kaupoissa. Alkon alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 1153,6 miljoonaa euroa, kun se edellisenä vuonna oli 1174, 8 miljoonaa euroa. Alkon liikevoitto laski 6,6 miljoonaa euroa 46 miljoonaan euroon. Myös Alkon tilitys valtiolle putoaa niukasti. Alko tilittää omistajalleen 30 miljoonaa euroa, kun edellisvuonna valtio sai 32 miljoonaa euroa. Kulutus kasvoi pitkästä aikaa Laitisen mukaan huomionarvoista on myös se, että alkoholin kokonaiskulutus kasvoi viime vuonna ensimmäistä kertaa moneen vuoteen, vaikka alkoholiveroja korotettiin. –Aina kun veroja korotettu, niin alkoholin kulutus on kääntynyt laskuun, nyt lähti nousuun 0,6 prosenttia nousuun, Laitinen huomauttaa. Kulutuksen kasvun taustalla on Laitisen mukaan muuttunut alkoholilaki eli vahvojen oluiden ja lonkeroiden saatavuuden parantuminen. Viime vuonna yli 15-vuotiaat suomalaiset joivat 10,4 litraa absoluuttista alkoholia. Ennen lakimuutosta Alko arvioi, että se joutuisi harventamaan myymäläverkkoaan, kun vahvat oluet ja lonkerot tulevat kauppoihin. Näin ei kuitenkaan käynyt. Sen sijaan Alko on pienentänyt myymälöiden kokoa. Viime vuonna Alko avasi neljä uutta myymälää, tänä vuonna enää kaksi. Uusia myymälöitä avataan tänä vuonna Tampereen Tesomalle ja Pasilan Triplaan. Alkolla oli viime vuoden lopussa 360 myymälää ja yli 70 noutopistettä. Sata myymälöistä oli uudistettu uuden konseptin mukaiseksi. Verkkokaupassa tilauksia tehtiin 167 000. Määrä on muutama prosenttia Alkon myynnistä. Alkon uusista aukioloajoista jouluaatto ja pääsiäislauantai vetivät hyvin. Sen sijaan ilta-ajan tunnin pidennyksestä on vaihtelevia kokemuksia. Roseeviinit ja alkoholittomat kasvussa Alkon litramyynti väheni viime vuonna 8,5 prosenttia. Myynti oli yhteensä noin 85 miljoonaa litraa. Kasvussa oli roseeviinien ja alkoholittomien viinien myynti. –Luomu, eettisyys ja alkoholittomat kiinnostavat nyt asiakkaita, Laitinen kertoo. Lähestyvien eduskuntavaalien yhteydessä käydään keskustelua viinien siirtämisestä ruokakauppaan. Muutosta ajaa erityisesti kokoomus. Alko seuraa tarkasti keskustelua. Laitisen mukaan viinien myynti ruokakaupassa tarkoittaisi myös väkevien menoa ennemmin tai myöhemmin ruokakaupan valikoimiin. –On vaikea perustella, että väkevien myynti jäisi monopolille. Laitinen huomauttaa, että tutkimusten mukaan yli 80 prosenttia suomalaisista ei halua väkeviä alkoholeja ruokakauppojen valikoimiin.