Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Hallituksen ero lykkää sotalaivojen hankintaa – todellisuudessa neuvottelut olivat muutenkin myöhässä: ”Tunnistettu riskejä”

Puolustusvoimien Laivue 2020 -hankintapäätökset siirtyvät. Hankkeen tehtävänä on korvata merivoimien käytöstä poistuvat alukset uusilla monitoimikorveteilla. Oikeuskansleri linjasi maanantaina, ettei toimitusministeristön toimikaudella voida tehdä Laivue 2020 -hankintapäätöstä valtioneuvoston yleisistunnossa eikä puolustusministeriössä. Suunnitellussa Laivue 2020 -alusten hankinnassa on arvioitu olevan merkittäviä elinkeino- ja teollisuuspoliittisia näkökohtia, joten toimitusministeristön toimikaudella ei voida siitä päättää. Toimitusministeristön toimivalta on rajallisempi kuin hallituksen. Toimitusministeristön katsotaan voivan hoitaa välttämättömät juoksevat rutiiniasiat ja sellaiset kiireelliset asiat, joiden ratkaisua ei voida siirtää uudelle hallitukselle. Puolustusministeriön ohjelmajohtajan Lauri Purasen mukaan oikeuskanslerin päätös tarkoittaa arviolta 2–3 kuukauden viivettä hankintapäätöksiin. Hankintapäätökset olivat jo venyneet ilman hallituksen eroakin, koska hankintapäätöksiä koskevat neuvottelut ovat kestäneet pidempään kuin ennalta arvioitiin. –Rehellisesti sanoen meillä on ollut vielä neuvottelut keskenkin, ettei meillä olisi ollut ihan valmista esitellä vielä valtioneuvostolle, Puranen kertoo. Rakentamissopimus myöhässä Puolustusvoimat on tehnyt aie- ja suunnittelusopimukset neljän monitoimikorvetin rakentamisesta merivoimille Rauma Marine Constructions Oy:n (RMC) kanssa Rauman telakalla. Neuvottelujen alla ovat rakentamissopimus, taistelujärjestelmäsopimus, teollisen yhteistyön sopimus sekä Rauman telakan omistajasopimus. –Osakkeita ei voi myydä kenelle tahansa, ja miten omistajat sitoutuvat tähän hankkeeseen, Puranen toteaa. Etenkin rakentamissopimuksen tekeminen on viivästynyt. Alun perin solmimisajankohdaksi arvioitiin tammi-helmikuu 2018. –Meillä on vielä sopimusvalmistelut vaiheessa, se on venynyt vähän pidempään kuin on arvioitu, Puranen toteaa. Minkä takia neuvottelut ovat venyneet? –Me joudumme valtiona turvaamaan hankkeen turvallisuuden ja ehdot. Viemme hyvin pienelle telakalle tämän 600 miljoonan euron tilauksen, joten joudumme varmistamaan, että neljä laivaa valmistuu siellä ja rahoituskuvio menee oikein. Riskien hallinnan keinot haussa Laivue 2020 -hankkeen kokonaiskustannuksiksi on arvioitu 1,2, miljardia euroa. –Joudumme etumme turvaamaan sekä kartoittamaan riskit ja määrittämään niiden mahdolliset vaikutukset. Tässä on tunnistettu joitain sellaisia riskejä, joita ei lähtökohtaisesti silloin reilu vuosi sitten tunnistettu. Purasen mukaan riskit eivät ole kuitenkaan ylitsepääsemättömiä. –Iso riskihän on, että on hyvin pieni toimija, jolle viedään valtava tilaus. Mikä on telakan oma kantokyky, jos joku ei mene niin kuin on suunniteltu, siitähän se riski tulee. Eikö vuosi sitten tätä riskiä ollut nähtävillä? –Kyllä me se riski on tunnistettu, mutta kun olemme yrittäneet löytää keinoja, joilla riskiä hallitaan, se on ollut monimutkaisempaa ja siihen tarvitaan myös poliittista päätöksentekoa tukemaan. Ensimmäisten laivojen valmistuminen voi venyä Purasen mukaan tavoitteena oli saada hankesopimukset tehtyä vielä tällä vaalikaudella. –Emme tässä hiljennä neuvottelutahtia, vaikka päätökset siirtyvät. Puolustusvoimat jatkaa Laivue 2020 -hankintasopimusten valmistelua siten, että hankintapäätökset olisivat tehtävissä uuden hallituksen nimittämisen jälkeen. Ensimmäiset Rauman telakalla valmistettavat alukset on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2024. –Saadaan varmaankin loppua kohti kiinni, mutta ensimmäisten laivojen valmistumiseen saattaa tulla viiveitä. Sitä selvitetään nyt, tuleeko vai ei, Puranen sanoo. Laivue 2020 -hankkeeseen kuuluvat alukset korvaavat jo käytöstä poistuneen miinalaiva Pohjanmaan sekä neljä Rauma-luokan ohjusvenettä sekä kaksi Hämeenmaa-luokan miinalaivaa, joiden elinkaaren on laskettu päättyvän vuosina 2022–2025.