Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Kansainvälisesti menestynyt kirjailija Antti Tuomainen kertoo, mitä suomalainen kirjavienti tarvitsee kukoistaakseen

Antti Tuomainen on yksi luetuimpia suomalaisia kirjailijoita kansainvälisellä tasolla. Hänen teoksiaan on käännetty 28 kielelle. Tuomainen oli Aamulehden Tulenkantaja-palkintoraadin ylituomarina vuonna 2017. Valloittavasta kirjoitustyylistään kiitetty kirjailija ei ole jäänyt itsekään raadeilta huomaamatta. Tyypillisesti Tuomainen viettää päivänsä joko työhuoneellaan tai matkoilla esiintymässä. Viime viikolla hän oli Britanniassa kustantamonsa, Orenda Booksin, järjestämällä kiertueella. Kustantamossa tapahtumien uskotaan edistävän kirjailijoiden näkyvyyttä. –Tapahtumilla on vaikutusta siihen, että lukijat tulevat tietoiseksi kirjasta ja kirjailijasta, Tuomainen selittää. Tapahtumien ohella Tuomainen käyttää kaiken liikenevän aikansa kirjoittamiseen. Uusista projekteista kysyttäessä hänellä onkin vastaus valmiina. –Kirjoitan yllättäen kirjaa, hän naurahtaa. Seuraavalla teoksella on olemassa jo työnimi, jonka Tuomainen pitää vielä mielellään salassa. Näillä näkymin teoksen on suunniteltu ilmestyvän syksyllä 2020. Kahdesta Tuomaisen teoksesta, Mies joka kuoli ja Synkkä niin kuin sydämeni , on ollut tekeillä myös elokuva. Projektien etenemisestä Tuomainen ei tiedä mitään, sillä hän on tarkoituksella jättäytynyt niiden ulkopuolelle. Hän kokee kirjoittamisen myötä olleensa jo tarpeeksi tekemisissä teoksensa kanssa. –Kun luovutan kirjan oikeudet elokuvantekijöille, he tekevät minun tarinastani oman tulkintansa. Kirjailija ei menesty yksin Tuomaisen mukaan agentit ovat suuressa vastuussa kirjaviennin suhteen. He toimivat edustajina kirjailijan ja kustantamon välissä. –Parhaassa tapauksessa agentti on henkilö, joka rakastaa tarinoita eli kirjallisuutta ja bisnestä samaan aikaan. Suomalaisen kirjaviennin tilasta Tuomainen on silminnähden harmissaan. Hän kokee, että itsenäisiä agentuureja kirjailijoiden viemiseksi tarvittaisiin enemmän. –Hämmästyttää, miten muiden Pohjoismaiden kirjallisuutta saadaan paketoitua, brändättyä ja myytyä kerta toisensa jälkeen. Teoksensa Palm Beach Finland (2017) myötä Tuomaista on tituleerattu Euroopan hauskimmaksi kirjoittajaksi. Musta huumori sävyttää hänen teoksiaan. Miten kirjailijan tärkein meriitti, kielen monimuotoisuus, säilytetään kansainvälisillä markkinoilla? –On tärkeää tavoittaa tekstin alkuperäinen sointi, tekstin nuotti, Tuomainen kuvailee. Tuomainen kiittää erinomaisia kääntäjiään tekstin merkitysten säilymisestä. Kääntäjän kannalta ne ovat haastavia, teoksen kannalta olennaisia. –Tiedän huolellisuudesta, kun saan kysymyksiä ja tarkennuksia, jotka koskevat tekstini ilmaisuja. Työhuoneelta julkisuuteen Taustavoimista huolimatta kirjailijan työ on pohjimmiltaan itsenäistä, mutta se edellyttää myös esiintymistä. Tuomaisesta se tuntuu ajoittain ristiriitaiselta ja hieman kaksijakoiselta. –Omimmillaan on siinä, kun on yksin huoneessa, mutta sitten pitäisi myös sujuvasti kertoa sadalle ihmiselle, mitä on huoneessa tehnyt. Sosiaalinen media on mullistanut julkisuuskulttuurimme olemuksen. Kirjailijuus on aina ollut julkista työtä, mutta esillä olemisen tapa ja volyymi on muuttunut radikaalisti. –Periaate ei ole muuttunut. Tänä päivänä vaan näymme enemmän, koska media jauhaa minuutin välein uutta otsikkoa. Some antaa koko ajan kasvot kaikelle, Tuomainen tiivistää. Tuomaiselle julkisuus on osa työhön liittyvää suurempaa kokonaisuutta ja siihen on sopeuduttava. Kirjoittaminen on hänen todellinen intohimonsa. –Se on ajatusten järjestämistä, maailman järjestämistä ja aina jonkin asian käsittelyä, vaikka vain rivien välissä. Helsinkiläinen jännityskirjailija. Tunnetaan etenkin teoksestaan Mies joka kuoli (2016), joka tyylilajinsa myötä avasi Tuomaisen uralle uuden suunnan. Teoksessa leikitellään rikoskirjallisuuden ja tummanpuhuvan huumorin välimaastossa. Tuomaisen teoksia on käännetty yhteensä 28 maahan. Hänellä on kääntäjiä muun muassa Britanniassa, Saksassa, Ranskassa ja Puolassa. Kirjojensa myötä Tuomainen kiertää esiintymässä kirjallisuustapahtumissa ympäri Eurooppaa. Tuomaisen teos Parantaja (2010) voitti vuoden 2011 Johtolanka-palkinnon. Synkkä niin kuin sydämeni (2013) ja Mies joka kuoli (2016) ovat olleet ehdolla arvostetun Petrona-kirjallisuuspalkinnon saajaksi. Tuomainen oli myös Aamulehden Tulenkantaja-palkinnon päätuomari vuonna 2017.