Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Tammer-Tukku on nyt Tammer Brands: 90 miljoonan liikevaihdosta jo kolmannes viennistä

Tammer Brandsistä eli entisestä Tammer-Tukusta on kasvanut hiljaisuudessa bränditalo, joka kahmii kotimaisten markkinoiden lisäksi nyt myös Pohjois-Euroopan markkinoita. Viime vuonna yrityksen lähes 90 miljoonan liikevaihdosta kolmannes tuli viennistä. Yritys on muuttanut nimensä Tammer Brandsiksi, joka vastaa paremmin yrityksen tämän päivän liiketoimintaa. Kehitysjohtaja Peter Mäenpään mukaan yhtiön liikevaihto on ollut viime vuodet kasvussa ja henkilöstömäärä on tällä hetkellä noin 200. Toimintaa kehitetään perheyritykselle ominaisesti pitkällä tähtäimellä. Perinteisestä tukkurista bränditaloksi Yritys sai alkunsa, kun Aulis Mäenpää myi äitinsä tekemiä pullia polkupyöränsä kyydistä. Yhtiö oli ensimmäisten suomalaisten joukossa tuomassa “made in chinaa” kotimaahan. Useampi vuosikymmen vierähti jättimäisenä tukkurina, kunnes 15 vuotta sitten yhtiö käänsi kelkan ympäri ja siirtyi muiden seuraamisesta bränditaloksi. –Ajatus toiminnan kehittämisestä tukkurista bränditaloksi tuli asiakkailta, jotka toivoivat vahvempaa kumppanuutta ja valmiita ratkaisuja myymälöihin. Tammer Brands aloitti omien tuotemerkkien kehittämisen, jonka seurauksena syntyivät muun muassa Rento-saunatuotteet, joita viedään yli 25 maahan, sanoo Mäenpää. Tunnetut brändit eivät Mäenpään mukaan synny sattumalta, vaan niiden teen tehdään määrätietoista työtä, joka pohjautuu 60 vuoden tietämykseen pohjoiseurooppalaisesta arjesta ja kuluttajakäyttäytymisestä. Yrityksen kotimarkkina on koko Pohjois-Eurooppa, josta merkittävimmät vientimaat ovat Baltian maat ja Ruotsi. Tammer Brandsillä on jo parikymmentä omaa brändiä ja lisäksi edustuksia.