Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Vaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Valvira huomautti alkoholin valmistajia: "Olemme ohjeistaneet yrityksiä siivoamaan some-tilinsä lain mukaiseksi"

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira on ottanut yhteyttä noin kymmeneen kotimaiseen alkoholivalmistajaan niiden sosiaalisen median tilien tai verkkosivujen sisällön vuoksi. Valvira on löytänyt yritysten päivityksistä ja verkkosivuilta kuluttajien tuottamaa markkinointimateriaalia, joka ei ole alkoholilain mainontasäännöksen mukaan sallittua. –Olemme ohjeistaneet yrityksiä siivoamaan some-tilinsä lain mukaiseksi. Tileillä ja sivuilla on ollut kuluttajien päivityksiä, jotka tulkitaan kuluttajan tuottamaksi markkinointimateriaaliksi, selvittää ryhmäpäällikkö Kari Kunnas Valvirasta. Kunnas korostaa, että yrityksiin lähetetty viesti on huomio ja ohjeistus epäkohdasta. –Yhteydenottojen tarkoituksena on ohjata elinkeinoa korjaamaan toimintansa alkoholilain mukaiseksi. Lain rikkomisesta rangaistaan Mikäli yritys ei ota ohjeesta opiksi, sitä rangaistaan. Kunnaksen mukaan rangaistus on markkinoinnin kieltopäätös ja uhkasakko. –Sanktio ei tule kysymykseen ensimmäisenä eikä toisenakaan toimenpiteenä, sillä tavoitteena on nimenomaan ohjata yrityksiä vastuulliseen toimintaan, Kunnas lisää. Säännöksellä rajoitetaan mainontaa internetissä niin, että lasten ja nuorten altistuminen alkoholimainonnalle vähenee. Alkoholimainontaa internetissä tai sosiaalisessa mediassa ei ole kielletty yleisesti, mutta alkoholivalmistajalla on velvollisuus poistaa kuluttajien tuottama mainonnaksi katsottava materiaali palveluistaan. Liitolla on sääntelytoimikunta Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen toteaa, että ala ottaa vakavasti sekä Valviran viestin että mainonnan itsesääntelyn. Vastuullisuus on mukana liiton juuripäivitetyssä strategiassa. Liitolla on oma markkinoinnin sääntelytoimikunta, jossa on mukana niin lainsäädännön kuin markkinoinninkin ammattilaiset. –Se tarkastaa jäsenistön tuottaman mainosaineiston, oli se sitten suunnattu televisioon, lehtiin, digitaalisiin medioihin tai sosiaaliseen mediaan. Kokemukset toimikunnan työstä ovat hyviä, Pakarinen kertoo. Pakarinen myöntää sosiaalisen median yksittäisten päivitysten seuraamisen haasteet. –Esimerkiksi yrityksen työntekijän yksityisiin päivityksiin hänen omalla sivullaan on paha puuttua, mutta yritysten omiin sivuihin voi. Kuluttajien välinen ei ole mainontaa Valviran Kunnas muistuttaa, että alkoholilain mainontasäännökset eivät koske yksityishenkilöitä. Kuluttajien omaehtoinen viestintä toinen toisilleen ei ole mainontaa. Kuluttaja saa siis nostaa maljoja valokuvissa Instagramissa tai Facebookissa. –Kuluttajat voivat vapaasti kirjoittaa esimerkiksi omalle sosiaalisen median tililleen arvosteluja alkoholijuomista ja jakaa juomiskuvia tai -videoita, Kunnas huomauttaa. Työnjako Valviralla ja aveilla Valvira aloitti valvonnan alkoholivalmistajista, mutta laajentaa sitä myös muihin alkoholialan toimijoihin. Valvontaan liittyvät mukaan aluehallintovirastot (avi) tämän vuoden aikana. Organisaatioilla on valvonnassa oma työnjakonsa: Valvira valvoo koko maassa alkoholijuomien vähittäismyyntiä, anniskelua ja markkinointia, avi taas alueillaan. Aluehallintovirastot kohdentavat valvontaansa esimerkiksi ravintolojen markkinointiin. Alkoholijuomien markkinointia säännellään alkoholilaissa, jonka sosiaalista mediaa koskevan mainontasäännös on puitu kahdesti. Viimeksi se päivitettiin vuonna 2017 alkoholilain kokonaisuudistuksen yhteydessä.