Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Vaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Suomirata ei palvele koko Suomea, vaikka intoilijat niin haluavat uskoa

Suomiradan eli Tampereen ja Helsingin välin noin tunnissa liikennöivän junan hankeyhtiöiden osakassopimuksesta päättää seuraava hallitus. Hyvä, että laitettiin jäitä hattuun ja harkitaan kunnolla, mikä on järkevää. Suomirata mainosti näkyvästi muutamia viikkoja sitten Aamulehdessä ja julisti, että radan rakentamisesta hyötyvät kaikki suomalaiset. Yle Radio Suomessa (13.3.) haastateltiin raideliikenteen asiantuntijaa, jonka mielestä hankkeesta hyötyvät etupäässä pääkaupunkiseudulla asuvat ja tamperelaiset. Muut kärsivät Suomiradasta johtuvasta palvelutason heikentymisestä. Tunnin juna ei voi pysähtyä esimerkiksi Hämeenlinnassa ja Riihimäellä, mutta paikallisjunien aikataulut joudutaan suunnittelemaan tunnin juna edellä. On myös naivia väittää, että Kajaanissa asuva perhe tai joensuulainen yrittäjä hyötyisivät Suomiradasta. Tampere hypettää ratikkaa epärealistisilla väitteillä sen tuomista hyödyistä ja järjestää äänestyksiä ratikan värityksestä ja sisustuksesta, ikään kuin kyseessä olisi maailman mullistava hanke. Suomiradan mainos on sopiva jatkumo tälle haihattelulle.