Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Huono lentosää ja laskeutumismaksut taustalla – jatkossa Tampere-Pirkkalan lentäjäkoulutuksen lento-osuus saatetaan järjestää ulkomailla

Patria-konserni pohtii vaihtoehtoa siirtää osa ammattilentäjäkoulutuksestaan ulkomaille. Tällä hetkellä koulutus toteutetaan Tampere-Pirkkalan lentoasemalle keväällä 2017 valmistuneissa toimitiloissa. Mikäli siirtosuunnitelmat toteutetaan, lentäjän alkeiskoulutukseen kuuluva lento-osuus lennettäisiin tulevaisuudessa ulkomailla. Patrian Aviation-liiketoiminnan johtaja Martti Wallin perustelee ratkaisua paitsi suomalaisilla sääolosuhteilla, myös Finavian hinnoittelumuutoksilla. Aiemmin Finavia on hinnoitellut lentokoulutuksen kiinteähintaisella kausikortilla, mutta viime kesästä alkaen se siirtyi ammattimaisessa ilmailussa operaatiokohtaiseen hinnoitteluun, jossa esimerkiksi joka laskeutumisesta veloitetaan erikseen. Finavian mukaan "muutos tasapuolistaa hinnoittelun ammattimaisessa ja kaupallisessa lentoliikenteessä ja kerättävät maksut vastaavat paremmin toiminnasta aiheutuneita kuluja". Neljän vuoden pituisella siirtymäkaudella hinnoittelusta myönnetään ensimmäisen 12 kuukauden aikana 80 prosentin alennus, seuraavalla 12 kuukauden kaudella 60 prosentin alennus ja niin edelleen. Alennukset koskevat alle kahden tonnin painoisia lentokoneita. Wallinin mukaan ratkaisu tekee osan Patrian liiketoiminnasta kannattamattomaksi. –Tuollaista lentokoulua ei voi pitää vain kotimaan tarpeisiin, vaan me haemme koko ajan kansainvälisiä asiakkaita. Helmikuussa Patria tiedotti solmineensa sopimuksen kazakstanilaisen Air Astanan lentäjäkoulutuksesta vuoden 2022 asti. –Sopimus on indikaatio siitä, että meidän pitää olla kustannuksiltamme kansainvälisesti kilpailukykyisiä, eikä meillä ole varaa maksaa tuollaisia. Niinpä Patria pohtii muun muassa vaihtoehtoja tehdä osa koulutuksesta ulkomailla. –Lentokoulutuksen alkuvaiheessa tehdään kaikkein eniten laskeutumisia, kun yhden lennon aikana tulee useita laskeutumisia ja nousuja. Wallinin mukaan Patria on selvittänyt käyttömaksuja eri maissa. Päätöksiä asiasta voi olla luvassa jo lähikuukausina. –Oma toiveeni on, että ennen kun kesälomille lähdetään, tarina on paketoitu niin, että jatkuvuudelle on edellytykset olemassa. Kehnot kelit Vaikka laskeutumismaksut ovatkin todellinen ongelma, Wallin painottaa, että suomalaiset lentosäät ovat aivan yhtä suuri, jollei suurempikin pulma. –Kun aloittelevat lentäjäopiskelijat lentävät näkölentosäännöillä, Suomessa on paljon sellaisia päiviä, jolloin sääolojen vuoksi ei voida lentää ollenkaan. Jos löydämme paikan, jossa olosuhteet ovat paremmat ja pystymme lentämään useampana päivänä vuodessa sekä tasaisesti ympäri vuoden, saamme koneistamme mahdollisimman paljon lentotunteja irti. Sekin parantaisi merkittävästi koko toiminnan kannattavuutta, ja sitä kautta kilpailukykyämme kansainvälisellä kilpaillulla markkinalla. Mikäli nämä suunnitelmat onnistuvat, Patria pyrkii hankkimaan Pirkkalan kiinteistöön lisää oppilaita. –Tarkoituksemme on lisätä oppilaiden määrää niin, että kiinteistössä toiminta jatkuu samalla intensiteetillä, mutta vain lentämistä on vähemmän. Lentokoulutuksessa on paitsi teoriaosio, myös simulaattorikoulutusta. Kun alkeislentokoulutuksesta siirrytään mittarilentokoulutukseen, vähenee myös nousujen ja laskujen kaltaisten perusasioiden määrä. Näiden toimintojen määrää voitaisiin Pirkkalassa kasvattaa. –Jos haluaisimme luopua lentokoulutuksesta, lopettaisimme koko toiminnan. Olemme ottaneet toisen linjan, eli pyrimme pikemminkin lisäämään oppilasmäärää, ja teemme sitten vain tavalla tai toisella sen osan koulutuksesta joka eniten kärsii, sellaisella ratkaisulla jossa hinnankorotus ei samalla tavalla lyö meitä poskelle. Wallin uskoo, että uusia asiakkaita on maailmalta saatavissa. –Nyt on iso ilmailubuumi. Kiinnostuneita tahoja on paljon, ja meillä käy paljon vieraita eri maista, mutta niin kauan kun sopimuksia ei ole, ne eivät ole mainostamiskelpoisia. Aika suuri osa näistä asiakkaista on jotakin muuta kuin perinteisiä eurooppalaisia toimijoita. Patria on luonnollisesti keskustellut Finavian kanssa tilanteesta, eikä Wallin millään tavalla halua kritisoida yhtiötä. –Kaikki keskustelut ovat olleet erittäin asiallisia ja ammattimaisia. Minulla on sellainen kuva, että Finavia toimii, kuten he ovat ohjausta omaan toimintaansa saaneet. Uudet tilaukset 2018 474,1 miljoonaa euroa (309,5 meur 2017) Tilauskanta 687,1 meur (691,4) Liikevaihto 476,1 meur (467,7) Liikevoitto 35,9 meur (33,9) Tulos ennen veroja 33,7 meur (31,3) Omavaraisuusaste 54,4 % (54,0) Nettovelkaantumisaste 26,8 % (27,6) Oman pääoman tuotto 11,8 % (10,4) Sijoitetun pääoman tuotto 11,2 % (11,1) Henkilöstö keskim. 2 791 (2 792) Liikevaihdosta puolustustarvikkeiden ja niiden huollon osuus oli 92 % (94 %) ja siviilituotteiden osuus 8% (6 %).