Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Vaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Ovatko Sebastian Vettel ja Ferrari oppineet viime kauden virheistään? Lewis Hamilton ja Mercedes eivät lähde F1-kauteen suurimpina suosikkeina

Formula 1 -kausi käynnistyy viikonloppuna Australian Melbournessa. Tässä ovat ennakkoasetelmat alkavaan kauteen. Suosikki Ferrarilla pitäisi olla tämän hetken nopein auto. Barcelonan radan varrella testejä seuranneiden asiantuntijoiden mukaan Ferrari näyttää kaikkein helpoimmalta ajettavalta. Tämän kauden SF90-auto reagoi nopeasti ja hallitusti nopeisiin käännöksiin ja sen vetopito on hyvä. Ferrarin voimayksikkö ei enää kalpene Mercedekselle – ainakaan merkittävästi. Usean asiantuntijan mukaan Ferrari on tällä hetkellä kisaa ajettaessa yhdellä kierroksella muutaman sekunnin kymmenyksen nopeampi kuin Mercedes. Tästä johtuen suurin mestarisuosikki juuri nyt on Sebastian Vettel . Ferrarin tallipäällikkö Mattia Binotto on vihjannut, että saksalainen on nostettu ykköskuskin asemaan tallin sisällä jo ennen avauskisaa. Jos Charles Leclerc todella alistetaan palvelemaan Vetteliä alusta asti, nousevat nelinkertaisen mestarin osakkeet entisestään. Nuori monacolainen säväytti testivauhdillaan, mutta hänestä ei varmasti ole haastamaan Vetteliä tosissaan vielä ensimmäisellä Ferrari-kaudellaan. Viime kaudella Vettel menetti ison läjän pisteitä omien virheidensä takia. Toinen samanlainen kausi peräkkäin olisi jo iso tahra saksalaismestarille. Luotettavuusongelmat voivat edelleen käydä Ferrarille kalliiksi, jos mestaruustaistelu pysyy tiukkana. Italialaistallin on vältettävä kompastuskivet kehitystyössä kauden aikana. Ferrari hävisi kehitystyössä Mercedekselle viime kaudella ratkaisevilla hetkillä. On lisäksi muistettava, että Ferrari tykitti talvitesteissä pohja-aikoja myös kahtena edellisenä vuotena. Kun kausi alkoi vuosi sitten Melbournessa, Mersun Lewis Hamilton ajoi paalulle 0,7 sekunnin erolla Ferrari-kuskeihin. Lue lisää : Kimi Räikkönen saa hyvän syyn kasvattaa tilastojohtoaan – uusi sääntö mahdollistaa jopa härskin kikkailun Haastajat Kärkitaistelusta voi odottaa todella kovaa. Mercedes ja Red Bull eivät ole kaukana Ferrarista. Viisi edellistä kuljettajien ja valmistajien maailmanmestaruutta vienyt Mercedes on lähtökohtaisesti Ferrarin kovin haastaja. Red Bull lienee muutaman sekunnin kymmenyksen perässä. Mercedeksellä on edelleen vahva auto, joka ei kuitenkaan ole yhtä helppo käsiteltävä kuin Ferrari. Saksalaistalli on perinteisesti pitänyt korttejaan piilossa. Australian GP:n aika-ajojen toisessa ja kolmannessa osiossa voidaan nähdä kärkivauhtia kiitävä W10. Kisavauhdissa Hamilton ja Valtteri Bottas joutuvat koville. Renkaiden kuluminen on tallille suurempi haaste kuin Ferrarille. Red Bull lopetti tulikivenkatkuisen yhteistyönsä moottoritoimittaja Renault'n kanssa ja siirtyi käyttämään Hondan voimayksiköitä. Hondan yhteistyö McLarenin kanssa oli katastrofaalista kausilla 2015–2017, kun voimayksikkö oli tehoton ja epäluotettava. Honda on kuitenkin kehittynyt paljon ja Red Bullin kannalta moottoritoimittajan vaihto näyttää olleen hyvä ratkaisu. RB15-auton runko on sarjan kärkeä. Varsinkin kisavauhdilta on lupa odottaa paljon. Red Bull kehittyi viime kauden lopussa merkittävästi ja Max Verstappen nousi uudelle tasolle. Nuori hollantilainen on kova luu, jos auto antaa yhtään saumaa menestyä. Red Bullin luotettavuus ei kuitenkaan ole vielä Mercedeksen ja Red Bullin tasolla. Red Bull -istuin voi olla vielä liian kova paikka nuorelle ranskalaiskuskille Pierre Gaslylle . Lue lisää : Valtteri Bottas on miettinyt tarkasti, miksi hävisi Lewis Hamiltonille: "Kävin läpi kaikki kisatilanteet, valmistautumiset GP-viikonloppuihin, asenteeni – ihan kaikki" Tiukka keskikasti Kärkikolmikon takana käydään hurja ja tasainen taistelu viimeisistä pistesijoista. Renault, Haas ja Alfa Romeo ovat tällä hetkellä tuon ryhmän kärkeä. Erot ovat pieniä ja voimasuhteet vaihtelevat varmasti kauden aikana. Toro Rosso, McLaren ja Racing Point yrittävät tunkeutua myös kärkikymppiin. Renault'lla on tämän ryhmän kovin kuskikaksikko Nico Hülkenberg – Daniel Ricciardo . Kimi Räikkösen Alfa Romeo aloitti talvitestit vahvasti, mutta hiipui myöhemmin. Auton suunnittelussa ei ole pelätty riskejä. Alfa Romeo tekee yhteistyötä Ferrarin kanssa ja tallin taloustilanne on aiempaa huomattavasti parempi, joten talli voi olla kauden aikana vahva. Peräpää Williamsille on edessä todella tuskainen kausi. FW42-autoa ei edes saatu ajoissa valmiiksi testejä varten. Tekninen johtaja Paddy Lowe jätti perinteisen brittitallin kauden alla. Auto on hidas ja sitä ajavat ihmepaluun tekevä Robert Kubica ja F1-ensikertalainen George Russell .