Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Ruuhkassa vain viiden sekunnin tähden

Tampereen Rantatunneli on ollut tänä talvena autoilijan painajainen, jos on halunnut autoilla iltapäiväruuhkassa lännen suuntaan. Pahimpina päivinä tunneli on jouduttu sulkemaan useita kertoja päivissä. Tunneli itsessäänhän ei ole ongelma, vaan syypää on ympäröivän tieverkon välityskyky. Ongelmana on ollut niin kutsuttu Vaitinaron risteys eli kohta, jossa Paasikiventie ja Nokian moottoritie risteävät. Alue on ruuhkautunut pahasti, ja pitkät jonot ovat ulottuneet tunnelille saakka. Lopputuloksena autojen pääsyä tunneliin on jouduttu sääntelemään eli suomeksi sanottuna tunneli sulkemaan liikenteeltä. Viime viikkoina sulkujen määrä on vähentynyt huomattavasti sen ansiosta, että Vaitinaron risteyksen liikennevaloja on säädetty. Muutama sekunti lisää vihreää on riittänyt monena päivänä siihen, ettei pahoja ruuhkia synny. Vaivaiset viisi sekuntia on siis mahdollistanut sen, että kymmenet ja sadat autoilijat eivät joudu viettämään pitkiä, tarpeettomia minuutteja ruuhkissa. Kysymys kuuluukin , että miksi ongelmaa ei ratkaistu jo heti syksyllä, kun ruuhkista ja tunnelin sulkemisesta tuli jokapäiväinen riesa. Liikennevirroista saadaan nykyään hyvin tarkkaa tietoa, ja sitä pitää myös hyödyntää. Tampereen liikenteessä on viime kuukausina eletty jatkuvassa muutoksessa. Esimerkiksi raitiotietyömaan eteneminen on muuttanut ruuhkasumppujen sijaintia moneen kertaan. Kun yksi pullonkaula aukeaa, toinen tulee vastaan. Pahimmillaan tuloksena on kilometrien ruuhkat. Se ei ole järkevää sen paremmin ihmisten ajankäytön kuin ympäristönkään kannalta. Rantaväylän ohella Tampereella on tällä hetkellä muitakin paikkoja, joissa olisi hyvä tutkia, lyhenisivätkö jonot esimerkiksi liikennevaloja säätämällä. Yksi tällainen paikka on iltapäiväruuhkan aikaan Hämeenpuiston ja Satamakadun risteys. Ratinan suuntaan ulottuva autojono on ollut viime viikkoina usein luvattoman pitkä. Aamulla puolestaan esimerkiksi Helsingin moottoritieltä Hatanpään suuntaan vievällä rampilla on aamu toisensa jälkeen pitkä letka autoja. Joskus ruuhka voi olla seurausta onnettomuudesta tai poikkeuksellisista sääoloista. Silloin mikään tekniikka ei auta. Aika usein liikennevirtojen oikeanlaisesta ohjaamisesta olisi kuitenkin hyötyä. Vaitinarossa valot reagoivat nyt liikenteeseen joustavasti ja niin sen pitääkin mennä.