Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Suomirata-yhtiö sai valtuuston hyväksynnän vilkkaan keskustelun jälkeen – nyt se on varmaa, että Tampere lähtee mukaan neljällä miljoonalla eurolla

Tampereen kaupunki lähtee osakkaaksi perustettavaan Suomirata oy -hankeyhtiöön, joka tähtää pääradan kehittämiseen ja tunnin rataan Helsingin ja Tampereen välillä. Osakkaaksi lähtemisen ehtona on, että suunniteltujen osakkaiden välille solmitaan ratakäytävän kehittämiselle asetettujen tavoitteiden mukaiset sopimukset. Kaupunginvaltuusto päätti asiasta maanantain kokouksessaan noin puolentoista tunnin vilkkaan keskustelun jälkeen. Esitys hyväksyttiin valtuutettu Ilkka Sasin (kok.) jättämällä toivomusponnella, jossa todetaan, että valtuusto haluaa Tampereen ja Helsingin välisen nopean ratayhteyden toteuttamista mahdollisimman nopeasti. Tämä vaatii, että koko Tampereen ja Helsingin välistä ratayhteyttä suunnitellaan ja rakennetaan samanaikaisesti. Sasi totesi ennen toivomusponnen jättämistä, että keskustelu lentoradasta ei saa hidastaa Riihimäki–Tampere-välin kehitystä. Sasin mukaan junayhteys ei saa olla vain lentoradan toteutumisesta kiinni, vaan kolmatta raidetta on syytä edistää. Esityksen mukaisesti kaupunki sijoittaa perustettavan osakeyhtiöön enintään neljällä miljoonalla eurolla. Kaupunginhallituksen osakkeisiin ja osuuksiin lisätään neljä miljoonaa euroa. Pääradan kehittämisen kokonaiskustannukset ovat arvioiden mukaan noin 5,5 miljardia euroa. Tämä käsittää välin Tampereelta Helsinkiin Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta. Hallituksen kaatuminen ei vaikuta etenemiseen Asiasta keskusteltiin valtuustossa vilkkaasti. Useat valtuutetut esittivät kysymyksiä muun muassa hankkeen rahoitusmallista ja todellisista kustannuksista. Pormestari Lauri Lyly totesi keskustelun aluksi, että hallituksen kaatuminen ja muuttuminen toimitusministeristöksi ei vaikuta Suomirata-hankkeen etenemiseen, koska poliittiset päätökset asiasta on jo tehty. Lyly totesi myös, että Tampereen sijoittamisosuus voi vielä muuttua, kun perustettavan yhtiön kaikki osakkaat ovat selvillä. Valtuuston päätöksen mukaisesti Tampereen sijoittaman pääoman osuus on kuitenkin enintään neljä miljoonaa euroa vuonna 2019. Valtiolta 16 miljoonaa Valtion täysin omistama emoyhtiö Suomen Rata oy pääomittaa Suomirata-tytäryhtiötä 16 miljoonalla eurolla. Rahoitusneuvotteluja valtion kanssa ovat Tampereen lisäksi käyneet myös Helsinki ja Vantaa. Alkuvaiheessa niiden sekä mahdollisten muiden omistajien sijoitus on yhteensä 14 miljoonaa euroa. Tästä Tampereen osuus on vuonna 2019 enimmillään neljä miljoonaa euroa. Yhdessä valtion kanssa Suomi-rata oy:n pääomitus on siis yhteensä 30 miljoonaa euroa. Suomirataan on kiinnostusta osallistua myös muilla radanvarren vaikutuspiirissä olevilla kunnilla. Keskusteluja käydään muun muassa Akaan, Lempäälän ja Nokian kanssa. Tampere sitoutuu tässä vaiheessa vain ratayhteyden ensimmäisen vaiheen eli yleissuunnittelun edellyttämään sijoitukseen.